från i höstas.
1. Kan det vara Linbladia turbulina, inte är det väl en vätte som haft fest och lämnat rysk kaviar på en stubbe?
2. På en rotvälta inne bland rötterna. Funderar på Arcyria nutans.
3. Någon skål eller små gullkrös på tillväxt ca 2-3 mmm.
Vilda gissningar.
1. Lindbladia tubulina
2. Arcyria nutans, ska kanske heta Arcyria obvelata numera, eftersom det namnet är äldre (obvelata från 1770, nutans från 1791)
3. sådana har jag ofta brottats med, men aldrig lyckats få till något annat än ett mycket tidigt stadium av gullkrös.
Det finns andra små Tremella-arter som parasiterar på diverse svampar och lavar, men jag har inte lyckats hitta någon annan i mina böcker som ska bli mer än en millimeter stor.
Vill man ha det svenska namnet på någon art, kan man t.ex. använda ekologiska katalogen:
http://www-umea.slu.se/miljodata/webrod/ekkatsv/svamp1.asp
och skriva in det vetenskapliga namnet.
I det här fallet hittar man den inte, eftersom den finns där under namnet Lindbladia effusa (och saknar svenskt namn).
Det är en fördel att söka bilder på det vetenskapliga namnet, eftersom det blir många fler träffar på det, men det ska vara rättstavat också: Lindbladia tubulina, inte Linbladia och inte turbulina…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.