0 481 visningar

12 svar

Kamerabatteri kontra kyla?

anithau

3 jan 2009 kl. 12:57

Är det någon som har en aning om kameran “äter” batterierna fortare när det är kyla ute från ca 10 minus och mer?
Tacksam för svar.

0

Irene A

3 jan 2009 kl. 13:11

Nej, batterierna äts inte fortare i kyla, däremot minskar deras kapacitet, d.v.s. förmåga att ge ifrån sig energi.
Nyladdade fräscha batterier med bra kvalitet klarar kylan bättre.

0

Lena M

3 jan 2009 kl. 13:12

Enligt min sambo, ja.

0

anithau

3 jan 2009 kl. 13:32

Anledningen till att jag undrar, är att jag upplever att de tar slut fortare. Inbillning kanske.
Tack för svaren.

0

anithau

AM

3 jan 2009 kl. 13:56

Jag tror inte att det är inbillning.
God forts-09

0

anithau

anithau

3 jan 2009 kl. 14:30

AM!
Tack för det och god fortsättning själv.

0

anithau

zingo

3 jan 2009 kl. 17:04

Inte många bilder tagna i kyligt väder. = Byt batteri = säger displayen.
Det räcker att ställa kameran inomhus en stund så går samma batterier att använda som vanligt igen.
Så är det här hos mig..

0

anithau

Karin Hedén

3 jan 2009 kl. 18:13

Det är väl snarare kylan som gör att batterierna har sämre kapacitet vid kall väderlek. Såväl mobiltelefon som kamera måste packas varmt vid skridskoåkning i kyla. Reservbatteri till telefonen mitt i ryggan eller in mot kroppen kan vara en försäkring.

0

Karin!

anithau

3 jan 2009 kl. 19:19

Du har nog rätt, jag kunde bara inte uttrycka mig på rätt sätt. Detsamma sade Irene också. Oavsett vilket, så larmar kameran snabbt - byt batteri.

0

anithau

Sussie

3 jan 2009 kl. 19:53

Hej och God fortsättning!
Enligt min erfarenhet så kan jag säga att alla (som jag provat) batterier fungerar sämre när det når vissa minusgrader. Har märkt det på kamerabatterier, bilbatterier, m.fl. Har då ändå högkvalitativa dyra batterier i de “batteridrivna” grejerna såsom kameror, bilen, m.m. som vistas ute även i minusgrader i bland. M.v.h.

0

Sussie

anithau

3 jan 2009 kl. 22:46

Jag alltid nyladdade högklassiga batterier i kameran när jag går ut.
Det är bara att konstatera att kylan har en negativ påverkan på batterierna.
Tack för all respons ni gett mig.

0

Sussie

Daniel

4 jan 2009 kl. 18:23

Batterier upplevs ofta ta slut fortare när de används i en kallare miljö än normalt och när de värms upp återfår de sin kapacitet.

Bakgrunden till det här fenomenet är att den kemiska reaktion som förekommer i batterierna när kameran är påsatt saktas ned av kylan. Så när mängden ström som levereras understiger kamerans förbrukning dör kameran.

0

Sussie

Erik

7 jan 2009 kl. 23:07

Det beror inte enbart på batterierna utan även på att kameran just drar mera el också.

Men de finns lösningar;
http://www.fotosidan.se/cldoc/26623.htm

http://www.cozycamerabag.com/index.html

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone