0 405 visningar

18 svar

Cinobertickor igår:)

svampstaff

3 jan 2009 kl. 15:27

Man blir alltid glad när man hittar nya fynd:)

0

Lena M

3 jan 2009 kl. 15:32

Ja de är vackra, lyser upp.

0

Viktoria, Finland

3 jan 2009 kl. 17:30

Hittade också cinnobertickor då jag var ute på svampjakt i minusgrader igår. Dök på dem som besatt :) och tog med en av dem hem för att ta reda på vad det var. Nu ligger den på databordet och lyser vackert. Vacker ticka, vackert namn!

0

Viktoria, Finland

3 jan 2009 kl. 17:45

Vad tycker ni de luktar förresten? Tycker min doftar gott, lite som luktsuddgummin, men vårt hushållspapper (torkade tickan på det) doftar tydligen lite så det kan ha smittat av sig på svampen.

0

svampstaff

3 jan 2009 kl. 17:48

Plockade inga för doftannalys:)
Då dom växte i ett narurskyddsområde invid Tåkern.

0

Viktoria, Finland

3 jan 2009 kl. 17:50

Lukta på dem nästa gång :)
Läste i och för sig att de inte ska lukta nåt, men..

0

svampstaff

3 jan 2009 kl. 17:53

Jadå:) om det blir nån mera gång? För här i östergötland ser man dom inte så ofta tyvärr.

0

Viktoria!

anithau

3 jan 2009 kl. 19:22

Jag har blivit avrådd från att ha cinnobertickan inne i bostaden pga att de har ohyra i sig.

0

Viktoria!

Viktoria, Finland

3 jan 2009 kl. 19:36

Fast jag plockade den vid runt -5 grader och det har varit ännu kallare, borde de inte ha dött då? Läste att man ska lägga dem i frysen för att bli av med ohyra, så jag tänkte att det var fixat redan tack vare vinterkylan, men det kanske inte är tillräckligt?

0

Ohyra i tickor

"JAS" Helsingborg

3 jan 2009 kl. 20:42

Ohyra i tickor åtgärdar jag genom att stoppa dem i en plastpåse och spruta i radar, knyter igen och låter dem liga där några dygn. Tror det var klas som tipsade om detta.

0

Ohyra i tickor

svampstaff

3 jan 2009 kl. 20:48

Vad plockar ni tickor till? Färgning? eller som wunderbaum?

0

Ohyra i tickor

Viktoria, Finland

3 jan 2009 kl. 22:05

Hehe svampstaff :P
Vill inte använda Radar men stängde in den i en plastburk med lite papper som kan dra åt sig fukt, den har redan legat och torkat ett tag… har inte sett några insekter men tyckte det var konstigt när jag plockade den att det är flera grässtrån som tryckt sig rakt genom tickan?

0

Ohyra i tickor

klas jaederfeldt

4 jan 2009 kl. 00:25

vadå, ohyran är inte farlig för folk, den bara äter upp tickan

0

Ohyra i tickor

gunhild i Kåddis

4 jan 2009 kl. 15:44

Precis vad dom gjort med mina. Den här tavlan finns inte längre kvar, den blev uppäten.

0

cinnobertickor

Nilla59

4 jan 2009 kl. 15:47

Jag plockar tickor till färgning och cinnoberticka är en av de många jag samlar på. Den ger fina färger. Men Svampstaff jag ser inte din bild. Snälla kan du sätta in den igen.

0

cinnobertickor

Nilla59

4 jan 2009 kl. 15:48

Vilken läcker tavla Gunhild.

0

cinnobertickor Nilla

gunhild i Kåddis

4 jan 2009 kl. 18:54

Vilken färg får du med cinnoberticka? Visste inte att man kunde färga med den.

0

cinnobertickor Nilla

svampstaff

4 jan 2009 kl. 18:58

Fräsig tavla Gunhild:)
Uppäten?
Aven cinnobergömming?

0

cinnobertickor

Viktoria, Finland

4 sep 2009 kl. 18:57

Märkte för några veckor sedan att allt som återstod av min torkade cinnoberticka var svart pulver och några svarta insekter i pulvret. Hade alltså varit bra att följa råden om insektsbekämpning. Nåja, hittar väl en ny :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone