0 323 visningar

16 svar

Några ? från i höstas.

"JAS" Helsingborg

3 jan 2009 kl. 20:54

I HBG har det varit -g i flera dagar och jag jobbar så det blir inget rännande i skogarna. Jag går igenom lite som jag har sumpat namnen på, hum nu känner jag mig lite tjatig men här kommer några från i höstas i alla fall.
Serie 1.

0

"JAS" Helsingborg

3 jan 2009 kl. 20:58

Serie 2. kan detta vara en Skrälling?

0

"JAS" Helsingborg

3 jan 2009 kl. 20:59

Serie 3. Någon annorlunda sopp eller?

0

"JAS" Helsingborg

3 jan 2009 kl. 21:00

Serie 4. Från bokskogen, vadå?

0

"JAS" Helsingborg

3 jan 2009 kl. 21:06

Serie 5. som jag skäms över att ha sumpat och jag har totalt hjärnsläpp för jag vet ,någonstans långt där inne i skallen finns den och den är sällsynt, jag har hittat den vid 2 lokaler här i HBG trakten men det är helt svart och nedsläckt på kontoret. HJÄLP!

0

Irene A

4 jan 2009 kl. 11:51

1. En spröding. För någon som är hemma på det släktet borde det vara en baggis, jag har bara en gissning på chokladspröding, Psathyrella conopilea/conopileus/subatrata.

2. Jo, en skräling. Vågar mig t.o.m. på att kalla den toffelskräling, Tubaria furfuracea.

3. Mycket märklig svamp. Har aldrig sett något liknande..

4. Bör vara någon av “pelargonspindlingarna”, Cortinarius flexipes. Det finns några varieteter som saknar pelargondoft också, därför har arten fått byta namn till toppspindling.

5. Stor tratticka, Polyporus badius, Magnifika exemplar och bilder!

0

"JAS" Helsingborg

4 jan 2009 kl. 17:04

Tack irene! Gudars hur hjärnan är ibland, Stor trattticka, hur kunde den bara försvinna ur skallen, den fanns bara inte och den är inte så vanlig i min literatur heller så letandet kändes lite hopplöst. Här kommer 2 bilder till på den “märkliga” i serie 3. Jag skall leta i mina trådar för jag tror att jag hade ett förslag på någon sopp?

0

"JAS" Helsingborg

4 jan 2009 kl. 17:23

Förslag till den “märkliga” serie 3. Grå lärksopp men det fanns inga lärkträd där!

0

Irene A

4 jan 2009 kl. 17:48

Skulle vara intressant att höra flera förslag på “soppen”..

Jag funderar på om det kan vara en extremt avvikande form av pluggskivling. Den har ju något som liknar nedlöpande skivor, och anlagen att bilda porer istället för skivor finns hos släktet.

0

"JAS" Helsingborg

4 jan 2009 kl. 18:00

Jag vet växtplatsen( Söderåsen, granhygge, lite varierat med sankmark, barrförna, djup björnmossa, i området fanns rätt mycket Brunsopp.) men det blir en lång väntan och kanske mycket letande om den över huvudet taget dyker upp igen, hittade den i september. Jag får väl dra upp tråden då och då och se om någon av de andra stjärnorna har något att komma med, tack så länge Irene.

0

"JAS" Helsingborg

5 jan 2009 kl. 20:48

Ingen som vet något om “Soppen” serie 3.??

0

Serie 3

Joachim Krumlinde

5 jan 2009 kl. 22:19

Möjligen en förvuxen urblekt pepparsopp. Eller någon annan Chalciporus-art som förirrat sig hit från andra sidan Atlanten?

0

Serie 3

"JAS" Helsingborg

5 jan 2009 kl. 22:52

Hej Joachim! Men den är väl gulaktig i köttet, och inte så avsmalnade fot?

0

Serie 3

Joachim Krumlinde

6 jan 2009 kl. 11:54

Jo, det bör ju vara gulaktig i köttet, åtminstone i fotbasen. Men det är svårt att hitta något som passar. Spara den, om du har den kvar.

0

Serie 3

"JAS" Helsingborg

6 jan 2009 kl. 20:54

Jag tog den inte med hem, trodde ju inte att det var något speciellt med den. Nu har jag däremot lärt mig så mycket under året så nu skall jag börja ta tillvara de fynd som jag tycker är märkliga. Får se om den återkommer till hösten. Vi kanske får ta en tur dit med Puggehatten, jag har betalat medlemsskap för 1 mån. sedan men inte fått det bekräftat ännu?

0

Puggehatten

Joachim Krumlinde

6 jan 2009 kl. 21:20

Sista numret av tidningen för förra året håller på att tryckas och ska sändas ut om et par veckor. Du borde få den, tycker jag. Klaga annars hos vår ordförande.

0

svampstaff

7 jan 2009 kl. 01:54

sbv

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone