Jag har nu tittat på Nadas violfärgade svampar som finns på bild i denna tråd: http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=133066&fnr=1&sok=&Start=50&Offset=50&17#
Såvitt jag kan se är köttet homogent - det finns alltså inget gelatinöst skikt mellan taggarna och köttet. Det stämmer med Trichaptum biforme. Men detta är ingen enkel karaktär. Jag har jämfört med kollekter av violtagging som jag har hemma, och på dem är det där gelatinösa skiktet ibland mycket tydligt, ibland ganska otydligt. Kollekterna är också rätt små och jag har inte velat skära sönder dem alltför mycket. Därför känner jag mig fortfarande osäker.
En starkt bidragande orsak till min osäkerhet är att allmänintrycket stämmer dåligt överens med beskrivningar av T. biforme. Den ska vara tydligt hattbildande med hopnupen bas, medan de här har en mer diffus hatt med bred bas och långt nedlöpande porer. Vissa foton av T. biforme från USA som jag har sett på nätet visar dock exemplar med nedlöpande porer.
Eftersom det här skulle vara första fyndet i Sverige törs jag således inte vara säker. Kanske finns det även någon annan Trichaptum-art som skulle kunna vara aktuell? Jag har skrivit till Ryvarden i Oslo för att fråga om han kan titta på kollekterna. Återkommer med närmare besked!
Nu har Leif Ryvarden fällt sin dom! Det är violtagging, T. fusco-violaceum.
Han skriver så här:
“ingen tvil - alt stemmer, farge, hymenophore og mikroskopiske karakterer.
Det gelatinøse laget kommer ofte når svampen er eldre og kan til tider være nesten fraværende.
Arten er meget sjelden på løvved.”
Så Nada, du kan lägga in en punkt för violtagging på gråal! Den första i Artportalen såvitt jag vet.
Nu har jag testat! Det fungerade ju, men nog vore det praktiskt om man kunde ange substrat som kriterium redan i utsökningen. Mer än 1000 violtaggingar finns det i databasen… Men nu vet jag i alla fall att det bara är Nadas som uppges växa på al.
Nada: det kan vara en bra idé att använda fältet Det/conf ifall någon annan bestämt arten eller bekräftat din bestämning (som jag i fallet med röktickan eller Ryvarden med violtaggingen). Såg att du hade använt kommentarsfältet för detta.
Antar att du rapporterar via webb-formuläret, Nada? Då finns det en kolumn längst bort till höger (bredvid Kommentar) som heter Det/conf. Där kan man skriva in namnet på den som bestämt/bekräftat en bestämning.
I en av kryssrutorna ännu längre bort till höger kan man också kryssa för om fyndet har mikroskoperats.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.