0 704 visningar

18 svar

brun brandskål? m.fl.?

"JAS" Helsingborg

4 jan 2009 kl. 21:15

Har en gång fått förslaget brun brandskål? på denna, vad tror ni?
serie 1.

0

"JAS" Helsingborg

4 jan 2009 kl. 21:16

Serie 2. Är detta Haröra?

0

"JAS" Helsingborg

4 jan 2009 kl. 21:17

Serie 3. detta är väl ändå Mönjeskål eller?

0

"JAS" Helsingborg

4 jan 2009 kl. 21:19

Brunskål eller?

0

Lena J

4 jan 2009 kl. 21:22

Hittade liknande i somras.
Kan dessa vara samma som på dina första bilder?

0

NadaL, Umeå

4 jan 2009 kl. 21:27

Underbara bilder JAS!
Kan bara dom i sista serie och det är brunskål.

0

Lena J

4 jan 2009 kl. 21:27

Hade för bråttom…
Den här skulle det vara.

0

"JAS" Helsingborg

4 jan 2009 kl. 22:26

Tack Nada.L.  Lena J, ja kanske jag är inte så hemma på dessa så det är därför jag frågar.

0

Madde Småland

4 jan 2009 kl. 23:26

Nu kan du mer än mig men serie 4 liknar bilden på Svart vårskål (Pseudoplectania nigrella) i Bo Nylens bok “svampar i skog och mark”.
I den står att skålens inre är glänsande becksvart och ser ut att vara lackerad. Bild 3 ser ut på det sättet.

0

svampstaff

4 jan 2009 kl. 23:36

Har sett dom förr i andra sammanhang:)
Får lära mig vart efter säsongen lider.Bara kul det här.

0

"JAS" Helsingborg

5 jan 2009 kl. 20:35

Hej Madde! Jag hittade denna i slutet av september förra året så det är nog inte en vårskål, jag tror som sagt mer på brunskål.

0

"JAS" Helsingborg

5 jan 2009 kl. 22:12

Ännu en skål som jag inte vet.

0

"JAS" Helsingborg

7 jan 2009 kl. 00:10

Var är skålfantasterna?

0

svampstaff

7 jan 2009 kl. 00:24

Ohh vad fina skålar:) blir hänförd!!

0

Hans v E

7 jan 2009 kl. 18:15

1. Mycket troligt.
2. Nej. Kanske en “ny” art som heter Otidea propinquata.
3. Visserligen varierar mönjeskålen mycket mellan gulorange och rött, men SÅ gul har jag aldrig sett den. Den liknar i stället den sällsynta rotskålen. Kolla om den har en rotlikförlängning.
4. Ja.
4:2,3. Tror mer på gamla brunskålar än svart vårskål.

0

"JAS" Helsingborg

7 jan 2009 kl. 21:45

Tack så långt Hans. Den “nya” växte i rätt stora mängder i ung granskog i västersluttning i Växjötrakten tillsammans med Trattkantareller m.m. “Mönjeskålen” finns det inget kvar av men den kommer troligtvis tillbaka i höst, om den nu har rotlikförlängning, vad tyder detta då på?

0

Hans v E

8 jan 2009 kl. 12:39

Det tyder på gul rotskål - Sowerbyella imperialis.

0

"Mönjeskål" / Hans v E*

"JAS" Helsingborg

8 jan 2009 kl. 16:05

Ok Hans v E! Här kommer några bilder till och jag misstänker att dessa är tagna med blixt och de är något mindre än på de tidigare bilderna och mer oranga som du ser. Jag tror (är ganska säker) att jag hade lagt märke till om de hade haft en sådan rot/fot som Sowerbyella imperialis verkar ha,jag kollat runt på nätet. Jag kravlade runt på alla fyra vid fototillfället och kom dem rätt nära då.

0

Mönjeskål / Hans v E*

Hans v E

9 jan 2009 kl. 16:53

Du har rätt. Jag trodde heller inte särskilt mycket på rotskål.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone