0 687 visningar

8 svar

Innesvamp

Jan A, Uppsala

5 jan 2009 kl. 00:33

Det blev ingen svamptur utomhus idag, men väl inomhus vid söderfönstret..
Det var dags att beskära mina snart sexåriga chili”träd” och på en död del av kronan på ett av dem växte ”svarta prickar”.  Jag har tittat i Henrik Lantz Rhytismatales-nyckel men hittar inget substrat liknande mitt; ”död ved på levande Capsicum pubescens (Rocoto)!.;)
Tänker stoppa en pinne i ett kuvert och skicka till honom!
De små svarta ser iaf ut som nån sprickling.
Visar några dåliga bilder; ska ta bättre på tisdag .
Substratpinnarna är 8-9 mm grova, de små svarta således –2-5 mm långa, några större.  Nån som känner igen dom?

0

svampstaff

5 jan 2009 kl. 00:40

Intressant det där Jan!
Men för okunnig för ett svar.
Har funderat en del på en stam, 200m från huset, som hyser ca.10 tegeltickor!
Kan man norpa stammen?
Och kanske lacka den? eller ha den som den är? hemma?

0

Jan A, Uppsala

5 jan 2009 kl. 00:43

Ingen aning. Klas som varit “tick-konservator” vet kanske…

0

svampstaff

5 jan 2009 kl. 00:50

Har ett gäddhuvud sen 15år tillbaks på 13kg, som jag lackade. Och det är lika fint idag:)
Tror det funkar på svamp oxå!
Blir väl svårare att övertala sambon:)

0

svampstaff

"JEF"

5 jan 2009 kl. 02:11

Tillåter sambon ett gäddhuvud på 13 kg! kan väl några små svampar på en pinne inte ställa till med nåt problem ;)

0

Irene A

5 jan 2009 kl. 15:09

Känner igen.. nej det gör man väl aldrig, alla såna där spricklingar ser ju så förtvivlat lika ut.
Sen gäller det väl att svampen är vid liv för att kunna artbestämmas också?

Hypoderma rubi är iaf en som kan bli skapligt stor och inte är så nogräknad med substrat, även om den mest hittas på Rubus-arter.

0

svampstaff

klas jaederfeldt

5 jan 2009 kl. 15:10

klart du kan torka svamp och stam, törs ju inte säga att du får ta den,men är det ingen som vet om något så !!

Tegeltickan är en bra svamp att torka,den förändrar sig inte värst mycker, men att lacka den tycker jag vore synd.

det kan vara så att du samtidigt får in ohyra, så lägg torkad stock med tickor i stor plastpåse (säck) och spruta i massor av Radar eller liknande

0

Jan A, Uppsala

5 jan 2009 kl. 19:28

Tack för förslaget Irene. Det där: ” Nån som känner igen dom?” var rått skämtsamt…
Hade själv funderat på om det kan vara Lophodermium paeoniae men enligt Henrik Lantz nyckel http://www.systbot.uu.se/staff/h_lantz/Key080219.pdf är mina alldeles för stora.

Har nu kollat Henriks nyckel och Ukrainasajten http://www.biodiversity.ac.psiweb.com/papers/rhytukra/hypoderm.htm och bilden på Hypoderma rubi är inte alltför olik och storleken stämmer hyggligt. Jag ska skicka ett brev med infekterad pinne till Henrik, så får han iaf ett troligen rätt ovanligt substrat!

Om någon “annan” är lntresserad, så är de båda länkarna riktigt bra, dessutom finns en bra artikel, http://www.svampar.se/bildarkiv/SMF_2007_3_Endofyter_Lantz_std.pdf

0

Irene A

5 jan 2009 kl. 19:43

SMT-artikeln är riktigt trevlig att läsa. Och gissa om jag har letat efter Cryptomyces
maximus..? Än så länge utan resultat, men det går att hitta så mycket annat kul i videsnår, så det gör inget.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone