0 692 visningar

18 svar

Fågelrapportering 2009

Jan A, Uppsala

6 jan 2009 kl. 11:26

Snart är det dags att räkna vinterfåglar.
http://www.sofnet.org/index.asp?lev=5434&typ=1
Förra årets resultat finns också på sajten liksom tips om hur det går till.
Precis som för rapportering till Artportalen så är dock instruktionerna dåliga.:((
En del tips och annat – från förra årets räkning – finns att hämta här:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=86351&fnr=1&sok=jan

0

svampstaff

6 jan 2009 kl. 22:10

Fåglar gillar jag oxå!
Såg en kärrhök och en fiskejuse idag:) och tre dovhjortar…

0

Bengt Sandh

7 jan 2009 kl. 02:14

Jag har nöjet att rapportera 3 st påfåglar (eng.= onbirds) som flög över mitt hus idag vid tretiden. Tyvärr blev de nedskjutna av min illasinnade granne Gösta Svensson som är fågelhatare ända ut i fingertopparna. Det enda bra med honom är hans dansband Gözta Svenzons.

0

Bo E i Örebro

7 jan 2009 kl. 10:42

Hmmm…det mest oväntade jag sett nyligen är grönsiskor, i flock vid Oset i mitten av dec.
Sen har jag sett domherrar, sidensvansar, duvhök, kärrhök och korp.
Förutom alla fåglar i stan förstås, talgoxe, gråsparv, kaja, skata, kråka och änder…änder…änder…. och en o annan gås.

0

Fågelrapportering 2009 - Bengt S

Bo E

7 jan 2009 kl. 11:51

Visst är det lustigt med fåglar och musik.
Jag spelar med en pianist som kallas Lärkan och vi har ett band som kallas “Lärkans”.

Lärkspel blir det mitt i vintern!

0

Tina Nordberg Kolsva

7 jan 2009 kl. 13:23

Den här gästen ser vi inte ofta, den 29 dec visade den sig för oss.
Den stilige varfågeln.Tyvärr har jag inte kamera utrustad med teleobjektiv.

0

Bengt Sandh

8 jan 2009 kl. 00:04

Fotograferingsvan?

0

svampstaff

8 jan 2009 kl. 00:10

Eftersom Bengt hatar mig:)
Ska jag som fågelälskare, ta ett foto på mina sju havsörnar.Slår allt, jag lovar..
Får vi se om Bengt påstår att jag kanske snott bilderna??

0

Bengt Sandh

8 jan 2009 kl. 00:18

Nej du svampstaff!

Jag hatar inte någon överhuvudtaget. Det finns ingen anledning att slösa energi på att hata. De som ägnar sig åt att hata andra människor har mycket att jobba med…

Dessutom är det inte någon fototävling som du tycks tro. Om du visar en bild på sju havsörnar eller en bild på en skata är ointressant, det är glädjen över att ta en bra bild som är drivkraften, oavsett om andra tycker att bilden är kass.

Tagga ner och drick lite mindre alkohol på kvällar och nätter så ska du se att t.o.m. du blir respekterad på forumet. På dagtid skriver du inte en massa skit vad det nu kan bero på...

0

svampstaff

8 jan 2009 kl. 00:44

Där är vi oense bäste Bängt!
Drivkraften att TA en bild är inte målet för mig!
Drivkraften är som alltid att TA en bild på det ultimata;sällsynta..Annars hade jag gått med i en fotoklubb!
Vill delge så många som möjligt fina bilder på sällsynta svampar bara,,Några enormt fina flugsvampsbilder upphetsar inte mig tyvärr.
Dom kan du inte leva på i all evighet benght.
Jag fotar nästan varje dag, gör du?

0

svampstaff

8 jan 2009 kl. 00:49

Sjukdommar är sjukdommar benhgt!
En del har cancer,ischias,kol,diabetes, alkoholism.
Allt är en fråga hur man ser på folk och dess sjukdomar, och hur man dömmer dom.
Jag dömmer ingen med en kronisk sjukdom!
Så patetisk är jag inte..

0

Bengt Sandh

8 jan 2009 kl. 01:22

Att du medvetet hela tiden stavar Bengt på olika sätt visar hur enormt barnslig du är. Tror du att du vinner några poäng på det sättet? Det visar nog mer på hur lågt du kan gå för att på så sätt mest förnedra dig själv.

Det framgår ju tydligt av ditt senaste inlägg att du har alkoholproblem. Jag hoppas uppriktigt i så fall att du har en vilja att ta dig ur det och att det finns personer i din närhet som är villiga att hjälpa dig. Det tråkiga är att ditt problem går ut över oskyldiga forumskribenter men det har du väl redan tänkt på?

Själv är jag stödperson åt en kamrat som har varit spelberoende i 20 år och som under den tiden har spelat bort 2 miljoner. Han har nu varit “ren” i 4 veckor och mår bättre och bättre. Det finns alltid hopp! Han har frivilligt gått in i en stödförening som jobbar med spelberoende och där får han mycket stöd, framförallt har han insett att han inte är ensam med sitt problem.

Det är ingen större skillnad på beroende oavsett om det är alkohol, droger, rökning, sex eller spel. Alla beroenden går att komma till tals med under förutsättning att individen i fråga har erkänt missbruket för sig själv och för dem han/hon står nära. Om du har ett alkoholproblem hoppas jag att du lyckas att ta det vid hornen och sakta men säkert brotta ner det.

Kram

0

Jan A, Uppsala

8 jan 2009 kl. 07:16

Den här tråden kom till för att i god tid informera om Sveriges Ornitologiska Förenings årliga vinterfågelräkning om c. två veckor, INTE för att främst Bengt Sandh skulle få ytterligare en plattform att framföra sitt sedvanliga, mästrande och självbeundrande svammel på. Jag är återigen besviken - men ingalunda förvånad!

0

"JAS" Helsingborg

8 jan 2009 kl. 07:40

Vad? Jag blir bara så trött och tycker lite synd om Jan som försöker dra igång en seriös tråd och så blir det sandlåda. Men som Jan så har jag slutat att bli förvånad över hur en del forumdelatagare kan dra iväg med tjabbeltynga. Byt e-post adr. tjabba där för här är det bara tröttsammt att läsa ert skit.

0

gunhild i Kåddis

8 jan 2009 kl. 10:12

Vi är intresserad av samma träd, där det finns både småkryp och vedlevande svampar.

0

Fågelrapportering 2009 - Bengt S

Bo i Ro

8 jan 2009 kl. 11:19

Tycker det är trevligt med bilder på häckande svanar och hackande spillkråkor.
Hoppas vi får se havsörnarna oxå.

0

Bengt Sandh

8 jan 2009 kl. 12:26

Hej Jan A!

Jag blir lite förundrad över det du skriver. Varför då? Jo, för det första för att du skriver: “för att främst Bengt Sandh skulle få ytterligare en plattform att framföra sitt sedvanliga, mästrande och självbeundrande svammel på”. Är det självbeundrande svammel att skriva några rader om missbruk och att jag vill hjälpa en vän i nöden? Om du tycker så är du bara att beklaga. I och med att du formulerar dig så visar du tendenser till att själv mästra andra men du kanske har tagit dig den friheten utan att riktigt tänka dig för?

För det andra kan både du och jag konstatera att ett stort antal trådar tenderar att byta ämne under resans gång utan att det egentligen finns några onda avsikter med det. Det är lite av den berömda “viskleken” där det som sägs först blir något helt annat i slutändan.

För det tredje så bidrar du själv med att inte hålla dig till huvudsyftet med Svampguiden. Att starta en tråd här som handlar om att räkna vinterfåglar är väl inte det optimala, eller hur? Det kan du väl göra på någon av de sajter som sysslar med just detta ämne även om det iofs är intressant.

0

Bengt Sandh

Jan A, Uppsala

8 jan 2009 kl. 19:56

Tänkte först låta bli att svara på dina ”angrepp”, men här kommer mitt absolut sista inlägg i ämnet.

Min åsikt om dig har jag verkligen TÄNKT MIG FÖR OM, möjligen i över ett år. Jag tycker att Du alltför ofta provocerar andra att ”göra bort sig”. Och det har du ibland lyckats med…
Redan i april 2008 framförde jag mina åsikter om dig och ditt beteende, direkt och mellan fyra ögon, till Michael Krikorev.

Jag startade egentligen ingen riktig tråd, utan informerade om en länk där envar själv kan informera sig. Man kan dock inte lägga in nåt utan en rubrik, så därmed blir det väl tekniskt sett en tråd, även om inget svar krävs. Jag har flera ggr tidigare lagt in info, utan att någon svarat. Hoppas dock att nån iaf kollat de lämnade länkarna!.;)
Och fåglar ligger nog betydligt närmare ”huvudsyftet” än vad de flesta av dina trådar och inlägg gör. Jag tycker att du ska söka på ”bengt sandh” på Svampguiden och beundra vad du åstadkommit i svampväg. Tyvärr är det dock så att dina värsta inlägg finns i andras trådar. Och jag tror nog att Micke plockat bort en del…
Slutligen finns det inga trådar som har kompetens att byta ämne. Det är ett fåtal individer på forumet, bl.a. du, som ser till att en del goda uppsåt saboteras!

0

Bengt Sandh

Bengt Sandh

8 jan 2009 kl. 23:36

Hej Jan A!

Du kan kanske ge några exempel på det du kalla mina värsta inlägg så får jag se vad du syftar på. Sedan tror jag inte att jag utmärker mig så mycket mer än flera andra när det gäller att skriva inlägg utanför svampämnet. Särskilt så här års när det inte finns så mycket mer att skriva om än tickor.

Om jag har trampat dig och andra på tårna så ber jag oförbehållsamt om ursäkt. Jag ber dig också att ta en titt på mina tidigare inlägg och se efter om det inte är ett och annat vettigt som har lämnat mitt tangentbord under åren, allt kan ju inte bara vara svart.

Jag har mina svagheter, du har säkert dina.

Hälsningar

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone