Sorterar bider,har inte “märkt” dessa kremlor.
Serie 1: brun kremla, tror att den hade mild smak men minns inte säkert.
Serie 2: smakade inte på någon av dessa. Bild 2-3 är samma svamp.
De växte i norra Västerbotten i augusti-08.
Kan någon hjälpa mig?
Bara gissningar:
vitmosskremla och lackkremla.
Egentligen är det dumt att komma med några namn alls.. Betrakta dem inte som någon artbestämning, bara förslag att titta vidare på. Om du gör det, så ser du också att det är viktigt att notera lukt, smak, typ av växtplats, tänkbara värdträd, ta sporprov och kolla färgen på spormassan, kolla hur stor del av hatthuden som är avdragbar osv, osv.
Irene !
Vitmosskremla verkar väl kunna stämma när det gäller växtmiljö eller vad tror du ?
Serie 2:
De röda kremlorna är från ungefär samma plats, en torr tallhed, men biderna är tagna med en veckas mellanrum.
Lackkremla verkar ju föredra granskog så det är väl knappast den då på bilderna?
Tack för dina förslag/gissningar jag förstår att det är svårt att artbestämma enbartpå ett foto/foton.
Den bruna sorten är en sort jag brukar plocka och torka och äta. Köttet är mycket skört och hatthuden är mer röd än brun, om det är den sort jag menar. De smakar milt och de är vackra och det finns gott om dem här nära Hbg, därför plockar jag dem. Jag trodde förut det var rödgul kremla, men de brukar se ut som vitmosskremlorna här: http://www.hlasek.com/russula_sphagnophila_ag2388.html
Hej!
Fortsätter mitt sorterande av bilder…
Någon som har några förslag på bilderna i min sista serie (med “parasollsvamparna” och “spindelskivlingen”)?
När det gäller de röda kremlorna så är det fortfarande ?-tecken men i år får jag vara mer noggrann och både smaka,lukta och ta sporprov om jag hittar dem igen!
Tack Irene!
Barrbrosking ska jag lägga på minnet nu!
Växer ju ofta i ghranbarrmattan under granar.
Storkremla tycker jag det ser ut som på första bilden.
Den trodde jag var så svår och “norrlandsspeciell” att jag inte ens kikade första gången!
Storkremlan är vanlig i mossig barrskog här oxå.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.