0 347 visningar

11 svar

Såja:) Där kom den!

svampstaff

6 jan 2009 kl. 17:51

Den saffransgula tickan.

0

klas jaederfeldt

6 jan 2009 kl. 18:44

kan säkert vara en Saffransticka, droppa lite Amoniak eller lut på den, skall i så fall färgas röd

0

svampstaff

6 jan 2009 kl. 19:03

Hm? Hade göra en timme ut till tickan!! Is och djupt vatten! Blöt upp till midjan:(
Tror inte jag kravlar ut dit igen med lut!!
Är det en saffransticka? så bör man vällåta den sitta kvar kanske?

0

svampstaff

6 jan 2009 kl. 20:31

Hade en bild till på den.
Om den är nationellt fridlyst och rödlistad? Vilket jag läst, så ska man väl inte droppa ammoniak på den?
Vad skulle det annars kunna vara för en ticka? Så här års, saffransgul?

0

svampstaff

6 jan 2009 kl. 20:34

Glömde.Den växer på en mkt.stor eklåga ute i bäcken.

0

klas jaederfeldt

6 jan 2009 kl. 20:36

jag vet att den är fridlyst, men tycker att det är en larvig grej, tickan är ettårig, och när den sporat av sig har den tjänat ut, däremot är det fullt tillåtet att hugga ner eken som den lever på,
så ta du en bit å droppa lut på

0

svampstaff

6 jan 2009 kl. 21:34

Amen då norpar jag den då:)
Lackar den, och bevarar den i min samling.
Har ett lackat monstergäddhuvud, jag fångade för snart 20år sen, lika fint fortfarande:) Kul att minnas tillbaka på..

0

Gula

6 jan 2009 kl. 21:39

Catfish!!! :-D))))

0

Totte Gbg

6 jan 2009 kl. 21:43

Hahaha det var en rolig o fin bild =D
Kissen kollar in kaviarklicken :)

0

svampstaff

6 jan 2009 kl. 21:57

Haha så ni såg mutan:)

0

Ny Fiken

6 jan 2009 kl. 23:08

Svampstaff, hur gör man med fiskhuvuden? Torkar ute? Om man får en stor firre på vintern? Hur göra då?

0

svampstaff

6 jan 2009 kl. 23:15

Vet inte på vintern.Men det viktiga är att riva ur jälar och mjukdelar, sen sätta den lagom soligt på en stolpe, vägg.Sen efter 6månader lacka den:) konstigare behöver det inte vara!
Annars lämnar man in det hos min polare, kenneth Fransson, legetimerad konservator, som mer än gärna stoppar upp, konserverar eller gör vad du vill, för en ringa penning:)Skickligast i Sverige! Om än inte i världen!Grymma uppstoppningar av fiskar den mannen gör!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone