0 368 visningar

16 svar

?-vaxskivlingar

Lena J

7 jan 2009 kl. 18:37

Hoppas det är okej att fråga om vaxskivlingar så här mitt i smällkalla vintern!

Har sökt runt men känner mej mest förvirrad och osäker när jag försöker jämföra mina bilder med olika svampböcker och på nätet!

Kanske någon här kan bringa lite ordning.
Det blir några olika bildserier från olika tid och plats.
Serie 1:
Slutet av juli
Nr1-2 Ca 20 m från Åbyälven vid en stig,ganska fuktigt.
Nr3 Bara någon meter från älven,väldigt fuktigt,Kung Karls spira fanns något 10-tal meter ifrån och tätört växte i närheten en månad tidigare.

0

Lena J

7 jan 2009 kl. 18:42

Nästa serie:
Dessa växte på en gammal gräsmatta i slutet av augusti

0

Lena J

7 jan 2009 kl. 18:46

Serie 3
Samma gräsmatta aug/sep

0

Lena J

7 jan 2009 kl. 18:50

4.e och sista serien:
Samma gräsmatta i september

0

Irene A

7 jan 2009 kl. 19:37

Serie 1 vill jag kalla myrvaxing, Hygrocybe coccineocrenata.

Serie 2, 1+2: gulvaxing, Hygrocybe chlorophana, 3: toppvaxing

Serie 3, bild 1: ser jag inte riktigt..
2+3: toppvaxing

Serie 4, toppvaxingar, Hygrocybe conica (den här som får grå skivor tidigt innan resten svartnar, brukar kallas var. cinereifolia)

0

Lena J

7 jan 2009 kl. 21:58

Tack för hjälpen Irene!
Toppvaxing verkar kunna variera mycket i färg.
Får se om någon har förslag på bild 1 i serie 3.

0

Förslag på 3:1

Hans v E

14 jan 2009 kl. 15:01

H. turunda.

0

Bo E

14 jan 2009 kl. 15:43

Kan inte #:1 vara en scharlakansröd?

3:2-3 har ju antydning till svartnande fläckar och bör vara toppvaxing.

Verkar vara ett svårt släkte med många snarlika arter.

Hans förslag hittar jag inte ens i databasen.
En ovanlig sort?

Har för övrigt aldrig hittat så många och så stora röda vaxskivlingar som denna höst -08!

0

Lena J

14 jan 2009 kl. 16:23

Hej Hans och Bo!
Jag tycker bägge era förslag skulle kunna stämma (om man ser på bilder på nätet), men finns dessa arter så långt uppe i Sverige som i norra Västerbotten?
Enligt “utbredningskartan” i Ryman/Holmåsens “Svampar” så växer inte den scharlakansröda här uppe .
När det gäller Hygrocybe turunda vet Hans kanske mer när det gäller utbredning i landet?

0

Bo E

14 jan 2009 kl. 16:30

Jag hade missat att det gällde så nordligt område.

Här i mellansverige hade vi ett ovanligt rikt år för de scharlakansröda vaxskivlingarna, men även gott om de oätliga toppiga svartnande filurerna.

Vet ej något om dessa arters utbredning.
Det kan vara så att Hans hänvisar till en nordligare art.

0

Irene A

14 jan 2009 kl. 16:36

Förstår inte hur båda förslagen skulle kunna stämma, när det rör sig om svampar med så olika utseende?

Såg den ut så här på ovansidan, är det Hygrocybe turunda:
http://www.biopix.dk/Photo.asp?Language=sv&PhotoId=37825&Photo=Hygrocybe-turunda

0

Jan A, Uppsala

14 jan 2009 kl. 16:40

Det är ingen scharlansvaxing.  Men! Rymans kartor är från 80-talet och mycket har hittats sen dess! Och jag vet att den arten finns rätt långt norrut, kanske “nästan hela vägen” utmed kusten.

0

Lena J

14 jan 2009 kl. 16:59

Har inte några bilder kvar på ovansidan,(de blev oskarpa) och det är mer än 4 månader sedan så minnet är inte helt glasklart hur den såg ut…
Vad jag menade var att undersidan liknar bägge föreslagna (men naturligtvis kan det bara vara EN art)

0

Hans v E

14 jan 2009 kl. 17:41

Bo E undrar om #:1 kan vara scharlakansröd.
Vilken bild kallar han #:1?!

Turunda är vanlig i skandinavien, skriver Boertmann.

0

Irene A

14 jan 2009 kl. 19:35

Jag förstår, Lena - då blir det nog svårt att få något definitivt namn på den. Inte helt typisk turunda tycker jag, och kan man tänka sig andra arter med otypiskt utseende, finns ju också coccinea, reidii, marchii t.ex.

0

Lena J

14 jan 2009 kl. 20:13

Tack för svar, alla som engagerat sig!
Jag får nog vänta till hösten och hoppas att den dyker upp igen.
Förhoppningsvis kan jag då ta bättre foton så den går att artbestämma då.

0

Bo E

15 jan 2009 kl. 11:28

Naturligtvis menar jag 3:1 då 3 och # sitter opå samma knapp på mitt tangentbord.
Ursäkta.

Jag antar att Hans förslag är riktigare eftersom jag inte har en aning om nordgränsen för scharlakansröd vaxskivling och inte heller anade att fyndplatsen var så långt upp i Norrland.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone