Hoppas det är okej att fråga om vaxskivlingar så här mitt i smällkalla vintern!
Har sökt runt men känner mej mest förvirrad och osäker när jag försöker jämföra mina bilder med olika svampböcker och på nätet!
Kanske någon här kan bringa lite ordning.
Det blir några olika bildserier från olika tid och plats.
Serie 1:
Slutet av juli
Nr1-2 Ca 20 m från Åbyälven vid en stig,ganska fuktigt.
Nr3 Bara någon meter från älven,väldigt fuktigt,Kung Karls spira fanns något 10-tal meter ifrån och tätört växte i närheten en månad tidigare.
Serie 1 vill jag kalla myrvaxing, Hygrocybe coccineocrenata.
Serie 2, 1+2: gulvaxing, Hygrocybe chlorophana, 3: toppvaxing
Serie 3, bild 1: ser jag inte riktigt..
2+3: toppvaxing
Serie 4, toppvaxingar, Hygrocybe conica (den här som får grå skivor tidigt innan resten svartnar, brukar kallas var. cinereifolia)
Kan inte #:1 vara en scharlakansröd?
3:2-3 har ju antydning till svartnande fläckar och bör vara toppvaxing.
Verkar vara ett svårt släkte med många snarlika arter.
Hans förslag hittar jag inte ens i databasen.
En ovanlig sort?
Har för övrigt aldrig hittat så många och så stora röda vaxskivlingar som denna höst -08!
Hej Hans och Bo!
Jag tycker bägge era förslag skulle kunna stämma (om man ser på bilder på nätet), men finns dessa arter så långt uppe i Sverige som i norra Västerbotten?
Enligt “utbredningskartan” i Ryman/Holmåsens “Svampar” så växer inte den scharlakansröda här uppe .
När det gäller Hygrocybe turunda vet Hans kanske mer när det gäller utbredning i landet?
Jag hade missat att det gällde så nordligt område.
Här i mellansverige hade vi ett ovanligt rikt år för de scharlakansröda vaxskivlingarna, men även gott om de oätliga toppiga svartnande filurerna.
Vet ej något om dessa arters utbredning.
Det kan vara så att Hans hänvisar till en nordligare art.
Förstår inte hur båda förslagen skulle kunna stämma, när det rör sig om svampar med så olika utseende?
Såg den ut så här på ovansidan, är det Hygrocybe turunda:
http://www.biopix.dk/Photo.asp?Language=sv&PhotoId=37825&Photo=Hygrocybe-turunda
Naturligtvis menar jag 3:1 då 3 och # sitter opå samma knapp på mitt tangentbord.
Ursäkta.
Jag antar att Hans förslag är riktigare eftersom jag inte har en aning om nordgränsen för scharlakansröd vaxskivling och inte heller anade att fyndplatsen var så långt upp i Norrland.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.