0 735 visningar

10 svar

Blodsopp?

Freya

8 jun 2006 kl. 16:05

jeg har fundet den her i dag. I borup, på sjælland i Danmark. Er vist det der på svensk hedder blodsopp?

0

Bo E

8 jun 2006 kl. 17:48

Troligt.

Såhär säger databasen:
“Skiljer sig från eldsopp och djävulssopp bl a genom avsaknaden av ådernät på foten. Har istället små blodröda prickar.”

För en novis på blodsopp är det lite otydligt om svampen på bilden har ådernät eller prickar.

0

Michael Krikorev

8 jun 2006 kl. 18:34

Ja, jag gissar på blodsopp. Den mer sällsynta flamsoppen (Boletus queletii) kan vara snarlik men har ofta en ljusare hatt och vinrött kött i fotbasen: http://users.skynet.be/deneyer.mycology/champis/boletus_queletii_(yd)_1.htm

Förmodligen är flamsopp och eldsopp   liksom blodsopp ätliga om de tillagas ordentligt och inte äts råa.

0

Bo E

9 jun 2006 kl. 16:20

Personligen har jag varit så rädd för Djävulsoppen att jag blivit alldeles kollrig i skallen när jag hittat blod- eldsopp och inte riktigt kunnat minnas de råd man fått hur de ska identifieras.

Ett mystiskt tecken är också att kor inte äter dessa soppar, men väl stensopp och annat i samma hage.

Kan det vara en ren “smaksak” eller har djuren vittring för vad som är giftigt?

0

freya

9 jun 2006 kl. 20:33

ved ikke om køer har fornemmelse for det! men der er også en af dem man ikke må spise hvis man har indtaget alkohol mener jeg.

0

klas jaederfeldt

9 jun 2006 kl. 22:58

jag har ätit både blodsopp och eldsopp med alkohol, och min mage mådde bra. men kanske inte alla magar gör det

0

Bo E

12 jun 2006 kl. 14:22

Tillräcklig mängd alkohol kan paja den bästa mage utan hjälp av sopp.

Hoppas kunna hitta blodsopp i år och pröva med söndagsstek och rött vin så får vi väl se…

Använder man för övrigt något speciellt tillagningssätt för blodsopp?

0

Freya

12 jun 2006 kl. 14:47

Jeg har fundet bogen hvor det står. Det er ikke blodsopp men netstokket indigorørhat/boletus luridus/eldsopp, der står om : “anses for giftig i rå tilstand og indtaget sammen med alkohol. I tilberedt stand en god spisesvamp”. Det er ikke en særlig god svampebog, så måske passer det ikke? Men jeg hører gerne fra dig når du har prøvet :-)

0

Bo E

12 jun 2006 kl. 18:13

Jag kommer naturligtvis att rapportera ev. fynd av blodsopp eller eldsopp och om de efter noggrann eximination ej visat sig vara djävulsopp kommer jag även att anrätta den!
Kan det vara så att den är giftig i rått tillstånd och därför ratas av kossorna?

0

klas jaederfeldt

12 jun 2006 kl. 18:14

ja eldsoppen som flera andra soppar är giftiga som råa, jag har ätit eldsoppen

0

Bo E

12 jun 2006 kl. 19:37

Jag har endst ätit Karl-Johan och Björksopp i rått tillstånd, fast väldigt små mängder.
Björksopp är ingen hit, men Karl-Johan är ju nästan godare rå än som stekt!
Har aldrig mått illa av nån svamp faktiskt!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone