Ja, jag gissar på blodsopp. Den mer sällsynta flamsoppen (Boletus queletii) kan vara snarlik men har ofta en ljusare hatt och vinrött kött i fotbasen: http://users.skynet.be/deneyer.mycology/champis/boletus_queletii_(yd)_1.htm
Förmodligen är flamsopp och eldsopp liksom blodsopp ätliga om de tillagas ordentligt och inte äts råa.
Personligen har jag varit så rädd för Djävulsoppen att jag blivit alldeles kollrig i skallen när jag hittat blod- eldsopp och inte riktigt kunnat minnas de råd man fått hur de ska identifieras.
Ett mystiskt tecken är också att kor inte äter dessa soppar, men väl stensopp och annat i samma hage.
Kan det vara en ren “smaksak” eller har djuren vittring för vad som är giftigt?
Jeg har fundet bogen hvor det står. Det er ikke blodsopp men netstokket indigorørhat/boletus luridus/eldsopp, der står om : “anses for giftig i rå tilstand og indtaget sammen med alkohol. I tilberedt stand en god spisesvamp”. Det er ikke en særlig god svampebog, så måske passer det ikke? Men jeg hører gerne fra dig når du har prøvet :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.