Kan inte ni som har bilder inom det släktet lägga ut dem ?
Fortfarande har jag svårigheter att skilja på brun, panter och gråfotad flugsvamp.
Vi kan väl ta det i lugn takt, vi har vintern på oss att titta på olika arter, efter att vi gått igenom dem kan väl någon bestämma vilka vi skall kolla på härnäst.
Kom loss !
Jag börjar med en som jag kan , röd flugsvamp.
brun flugsvamp
ur databasen
Köttet är gulfärgat strax under hatthuden vilket skiljer den från den snarlika panterflugsvampen som också är giftig.
Har inte examinerat dem så noga för vare sig brun eller panter är så intressanta, möjligen söderöver där den bruna ska vara sällsynt.
Tror att brun och röd är mest lika, speciellt gamla röda kan vara förvillande brunaktiga.
Javisst, tar man med kamskivlingar så får man ju en del ätliga arter oxå.
Vad tycker ni f ö om den rodnande flugsvampen som matsvamp.
Den var en av mina favoriter i tonåren.
Jag har tröttnat lite på den nu för vissa ex. smakar jord och det sprids lätt i en blandning där man lagt med några rodnande.
Har ni märkt det?
Oj så mycket flugsvampsinfo!
Undrar bara om gul flugsvamp, vitgul flugsvamp och gulbrämad flugsvamp verkligen är tre olika arter eller olika benämningar på samma?
Annars känner man igen de flesta.
Håller med Irene om att den första bilden på brun flugsvamp kan vara panterflugsvamp. Dedär har jag kollat lite noga på ute i markerna då jag tycker att (tror jag) pantern mer liknar den rodnande och brun den röda.
De vita och vitgula varianterna har jag aldrig kollat så mycket på utan endast klassificerat som “livsfarliga”!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.