0 519 visningar

28 svar

AMINATA , flugsvampar

Lena M

8 jan 2009 kl. 15:34

Kan inte ni som har bilder inom det släktet lägga ut dem ?
Fortfarande har jag svårigheter att skilja på brun, panter och gråfotad flugsvamp.
Vi kan väl ta det i lugn takt, vi har vintern på oss att titta på olika arter, efter att vi gått igenom dem kan väl någon bestämma vilka vi skall kolla på härnäst.
Kom loss !
Jag börjar med en som jag kan , röd flugsvamp.

0

Tina Nordberg Kolsva

8 jan 2009 kl. 16:26

Amanita crocea, Orange kamskivling

Den tycker jag bäst om.

0

Lena M

8 jan 2009 kl. 16:33

Tack Tina , då kör vi och kanske vi får bilder på släktet, jag har en liten knopp på  “brun kamskivling”, aminata fulva.
Står som ätlig ! ?
Nästa !

0

Bo E

8 jan 2009 kl. 16:35

brun flugsvamp
ur databasen
Köttet är gulfärgat strax under hatthuden vilket skiljer den från den snarlika panterflugsvampen som också är giftig.

Har inte examinerat dem så noga för vare sig brun eller panter är så intressanta, möjligen söderöver där den bruna ska vara sällsynt.

Tror att brun och röd är mest lika, speciellt gamla röda kan vara förvillande brunaktiga.

0

Gula

8 jan 2009 kl. 16:37

Brun flugsvamp :-))

0

Bo E

8 jan 2009 kl. 16:39

Javisst, tar man med kamskivlingar så får man ju en del ätliga arter oxå.

Vad tycker ni f ö om den rodnande flugsvampen som matsvamp.
Den var en av mina favoriter i tonåren.
Jag har tröttnat lite på den nu för vissa ex. smakar jord och det sprids lätt i en blandning där man lagt med några rodnande.

Har ni märkt det?

0

Hanne (dansk på Nävlingeåsen)

8 jan 2009 kl. 16:45

Ja, det er rigtigt. Den smakar jord, om den inte er helt ung. annars er den god som grillsvamp. Anvender den ofte.

0

Bo E

8 jan 2009 kl. 16:47

Jo, knepet är nog att ta dem unga, men det behöver arta vara lite maskangrepp i foten t ex så tycker jag den redan börjar unkna.

Men visst, alla matsvampar gör sig ju bäst som riktigt unga och fräscha!

0

Lena M

8 jan 2009 kl. 17:49

Vad kul att ni kommenterar svamparna de lär man sig också mycket på. Det finns flera inom släktet Aminata som jag hoppas att någon / några har bild på, men nu måste jag iväg ett par timmar. Spännande !

0

Tina Nordberg Kolsva

8 jan 2009 kl. 18:04

Rodnande flugsvamp (Amanita rubescens

0

Amanita phalloides

gunhild i Kåddis

8 jan 2009 kl. 18:34

Den här fotade jag i Skövde i höstas. Lömskt giftig.

0

Ingvild

8 jan 2009 kl. 18:38

Her er et par fra Norge :-)

0

Irene A

8 jan 2009 kl. 20:06

Brun flugsvamp, Amanita regalis

(jag tror att Gulas är en panter..)

0

NadaL, Umeå

8 jan 2009 kl. 20:39

Vit flugsvamp, Amanita virosa

0

Joachim Krumlinde

8 jan 2009 kl. 20:44

Gul flugsvamp, Amanita gemmata

0

Joachim Krumlinde

8 jan 2009 kl. 20:45

Gulbrämad flugsvamp, Amanita francheti

0

Alf Pallin

8 jan 2009 kl. 20:57

Amanita spissa, gråfotad flugsvamp.

0

Amanita battarae

Jan A, Uppsala

8 jan 2009 kl. 21:58

Zonkamskivling

0

Amanita...

RasBohlin

8 jan 2009 kl. 23:32

Bild 1. och 2. Amanita citrina =Vitgul flugsvamp (Marasmius alliaceus =stor lökbrosking(bild 2)).

Bild 3. A. crocea =Orange kamskivling.

0

Lena M

9 jan 2009 kl. 06:40

Tack alla,om det inte finns flera arter i det släktet så kan vi väl ta nästa. Kanske champinjonerna ,AGARIUS .
Men jag vore glad om vi började en ny tråd på varje släkte så att man lätt kan gå tillbaka och titta.

0

Rubriktips

gunhild i Kåddis

9 jan 2009 kl. 10:17

Om ni sätter ut namnet i rubriken så är det lättare att se vilka svampar som redan visats. När inläggen kommit upp i tvåsiffrigt antal kan det bli jobbigt att läsa igenom annars. Man kan också lätt välja de man är mest intresserad av.

0

Mörkringad flugsvamp (Amanita porphyrea

Tina Nordberg Kolsva

9 jan 2009 kl. 10:23

Kommer här.

0

Mörkringad flugsvamp (Amanita porphyrea

Bo E

9 jan 2009 kl. 11:25

Oj så mycket flugsvampsinfo!

Undrar bara om gul flugsvamp, vitgul flugsvamp och gulbrämad flugsvamp verkligen är tre olika arter eller olika benämningar på samma?

Annars känner man igen de flesta.

Håller med Irene om att den första bilden på brun flugsvamp kan vara panterflugsvamp. Dedär har jag kollat lite noga på ute i markerna då jag tycker att (tror jag) pantern mer liknar den rodnande och brun den röda.

De vita och vitgula varianterna har jag aldrig kollat så mycket på utan endast klassificerat som “livsfarliga”!

0

flugsvamp

Bo E

9 jan 2009 kl. 11:26

Glöm rubriken i mitt förra inlägg! Den bara halkade med!

0

Brun kamskivling

Tina Nordberg Kolsva

9 jan 2009 kl. 11:29

Det är det väl?

0

Lena M

9 jan 2009 kl. 11:34

Javisst Gunhild är det bättre att göra på de viset så man har lite överblick.
Ja Tina nog tror jag de är brun kamskivling.
Vad många flugsvampar det finns !

Vill någon starta en ny tråd så gör det, kanske champinjoner blir svårt, soppar kanske.

0

Brun kamskivling

Irene A

9 jan 2009 kl. 11:35

Ser väldigt grå ut för att vara brun, tycker jag..

0

Vitgul??

Stefan HBG

9 jan 2009 kl. 12:42

Den här bamsingen skilde sig markant i nyans från övriga vitgula i området, är det en variant av vitgul??

0

Amanita pantherina

Jan A, Uppsala

9 jan 2009 kl. 12:51

Panterungar och lite äldre med sällskapsherre.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone