0 783 visningar

34 svar

Träna Latin!

Elisabeth Jansson

8 jan 2009 kl. 16:32

Hej på Er Alla!
                    Nu,börjar jag med en ny variant om ni är intresserade men jag börjar inte med A utan med den familjen som tillhör en av mina favoriter.

Så här hade jag tänkt (lite av Lenas förslag)
Jag skriver ett latinskt namn på en svamp och visar en bild,sedan ska nästa person svara det svenska namnet och skriva in ett nytt latinskt namn på en svamp I SAMMA FAMILJ och visa ett foto på svampen,ett som man har tagit själv. Det kommer säkert att bli diskussioner om det är rätt namn på svampen på fotot till bilden men det får vi lösa då!

Jag är ingen domare och kommer inte att kontrollera om det skrivs rätt.
Det här startar jag bara för att det är lärorikt och att få se alla vackra bilder från forumisterna på svampguiden.

När en familj är “fulltalig” får vem som helst börja med en ny familj.

SOM TIDIGARE KAN MAN VARA MED FLERA GÅNGER MEN INTE EFTER VARANDRA!!!!

Jag börjar med att skriva:
Hydnellum caeruleum

Vad heter svampen på svenska?

0

Bo E

8 jan 2009 kl. 16:45

För en icke latinkunnig blev det en svår gissning oxå!

Sökte i databasen men icke!

Växer den på död ved så är det kanske nån blå ticka då?

0

Hasse

8 jan 2009 kl. 16:47

Blå taggsvamp kanske?

0

Bo E

8 jan 2009 kl. 17:00

Javisst!

Hydnellum finns som namnvariant i flera taggsvampsarter.

Ingen idé att jag föreslår en ny taggsvamp då, eftersom det är Micke och inte jag som tagit bilderna i databasen.

Men lite latinforskning ger nog Hasse rätt med blå taggsvamp tror jag.

0

"JAS" Helsingborg

8 jan 2009 kl. 17:28

Hydnellum concrescens

0

gunhild i Kåddis

8 jan 2009 kl. 18:41

Zontaggsvamp Jas
Hydnellum ferrugineum

0

gunhild i Kåddis

8 jan 2009 kl. 18:42

Missade bilden hade bråttom

0

gunhild i Kåddis

8 jan 2009 kl. 18:42

Tredje gången gillt

0

Alf Pallin

8 jan 2009 kl. 19:06

Dropptaggsvamp

Hydnellum aurantiacum

0

Irene A

8 jan 2009 kl. 19:59

Orange taggsvamp

Hydnellum scrobiculatum:

0

NadaL, Umeå

8 jan 2009 kl. 21:01

Hydnellum suaveolens, Dofttaggsvamp

0

Alf Pallin

8 jan 2009 kl. 21:30

Svar på Irene.
Skrubbtaggsvamp

Hydnellum peckii

0

RasBohlin

8 jan 2009 kl. 23:58

Skarp dropptaggsvamp.

Har inga andra bilder på Hydnellum, så återigen Hydnellum concrescens…

0

Ras Bohlin

Irene A

9 jan 2009 kl. 07:58

Dina bilder visar något annat. Att döma av storleken är det Phellodon niger, svart taggsvamp.

0

Siv Norberg

9 jan 2009 kl. 08:19

Hej Elisabeth! Siv här. Tack för ditt erbjudande om att köpa vinsten. Kan du avvara 1 hg. Ock vad skulle det kosta? Hälsningar Siv Norberg

0

Siv

Elisabeth Jansson

9 jan 2009 kl. 09:49

Tyvärr kan jag inte avvara så mycket Maila mig på naturtorp snabel a telia.com så kan vi diskutera!

0

Elisabeth Jansson

9 jan 2009 kl. 12:50

Jag såg också att din svamp Ras-Bohlin inte är Zontaggsvamp men jag är inte övertygad om att det är Phellodon Niger heller svart taggsvamp det skulle kunna vara Phellodon melaleucus svartvit taggsvamp den känns lättast igen på den tunna foten och att det ibland är flera sammanvuxna fruktkroppar,men det är svårt att säga utav en bild.
Eftersom jag inte mikroskoperar vet jag inte hur lätt det är att skilja dem spormässigt!

Jag skulle vilja att du Irene berättade mer om H. Scrobiculatum skrubbtaggsvamp jag har aldrig sett eller hittat den, hur pass vanlig är den?

Upptäckte att det kanske blev lite rörigt med att det latinska och svenska namnet inte står vid bilden som visas,men det var ett syfte att skriva det latinska namnet först, för att man kan testa sig själv om man vet det svenska namnet.

Men om några tycker att det är rörigt så kan vi ju ändra till det som blir bäst!

0

Elisabeth Jansson

9 jan 2009 kl. 19:23

Hydnellum auratile

Hydnellum auratile

0

Elisabeth Jansson

RasBohlin

9 jan 2009 kl. 19:28

Tack! Jag tror på Phellodon melaleucus!

0

NadaL, Umeå

9 jan 2009 kl. 20:48

Nu blir jag tveksam.
Kan ni hjälpa mig?
Dom här har jag som dropptaggsvamp,Hydnellum ferrugineum:

0

NadaL, Umeå

9 jan 2009 kl. 20:52

Och dom här som skarp dropptaggsvamp, Hydnellum peckii:

0

Alf Pallin

9 jan 2009 kl. 21:24

Jag har provsmakat på dropp resp skarp dropptaggsvamp, och det är en stor skillnad på smak. Det du har på sista bilderna tycker jag liknar orange taggsvamp.

0

svampstaff

9 jan 2009 kl. 21:24

Hydnellum Mirabile???
Raggluden?

0

Träna Latin! svampstaff

Alf Pallin

9 jan 2009 kl. 22:26

Tror mera på zontaggsvamp, hydnellum concrescens

0

Nada!

Elisabeth jansson

9 jan 2009 kl. 22:47

Din första svamp är rätt tror jag dropptaggsvamp min erfarenhet är att de som är klumpiga oftast inte är den skarpa.
Någon på guiden har skrivet om färgen på myceltrådarna att de är olika men jag har glömt hur det var.
Nummer två som du visar är en gammal blå taggsvamp växer vid tall har orange fot och blir som gammal vitoch sedan helt brun,men jag kan ha fel!

0

Träna Latin! svampstaff

Elisabeth jansson

9 jan 2009 kl. 22:51

Jag tror också att din svamp är Zontaggsvamp Svampstaff den kan vara väldigt variabel och ännu mera när den blir gammal!

0

Hydnellum

Elisabeth Jansson

9 jan 2009 kl. 23:00

Hydnellum mirabile

Svampen som jag tidigare visade fick inget svenskt namn H Auratile= Brandtaggsvamp

Hydnellum mirabile

0

Hydnellum geogenium

Irene A

9 jan 2009 kl. 23:08

.

0

Phellinus tremulae

Alf Pallin

9 jan 2009 kl. 23:17

Verkar som hydnellum är fullt nu.

Phellinus tremulae

0

Phellinus chrysoloma

Irene A

9 jan 2009 kl. 23:33

Det var en besvärlig grupp du valde, Alf..

0

Phellinus chrysoloma

Irene A

9 jan 2009 kl. 23:34

Bilden skulle ju med också

0

Hydnellum geogenium

NadaL, Umeå

9 jan 2009 kl. 23:42

Hej Elisabeth,
Tyvärr har jag bara bilder att gå efter.Har några bilder till av serie två,som du tror är blå taggsvamp.
Hoppas att det inte blir för mycket.
Aldrig förr har jag fotat så mycket som föra året,men inte gjort det som är viktigast och det är att undersöka och skriva ner.Det blir ändring på det i framtiden.

0

Phellinus chrysoloma

svampstaff

9 jan 2009 kl. 23:43

Phellinus nigricans?

0

Nada!

Elisabeth jansson

10 jan 2009 kl. 00:21

Helt klart så är det H.aurantiacum
orange taggsvamp men jag blir tveksam på bild tre där du skurit isär ferrugenium är du säker på att det är den?
Jag har lärt mig något av det här att jag inte ska vara så rädd om svamparna utan skära isär dem för att lära mig mer!

Hydnellum compactum kompakt taggsvamp och
Hydnellum gracilipes smalfotad taggsvamp
Är det någon på guiden som har erfarenhet av dessa?

Nu ska det bli roligt att lära sig tickor! Men svårt!!!!!

0

Elisabeth Jansson

NadaL, Umeå

10 jan 2009 kl. 00:49

Ja,det är samma,säkert.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone