Detta har stötts och blötts här på forumet många gånger men min mening är att har man kokat ner svampen i sitt eget spad/vatten så max ett år. Är de däremot stekta i något fett så 3 mån absolut max 6 mån. Nu vet jag att kag kommer att få mothugg och jag vet att det är folk här på forumet som har ätit av sin svamp som har legat i frysen i över 3år men det får stå för dem. Du kan kolla om djukfrysning på nätet så hittar du svar från proffs.
...är en av de arter som enligt min erfarenhet håller bäst både som färskvara i kylskåp eller svalutrymme och som fryst.
Trattkantarell och gulröd och svart trumpetsvamp torkas med fördel.
Har en kamrat som sparar frusen svamp länge och upp till tre år håller i varje fall de vanliga kantarellerna utan att tappa i smak.
Soppar fryser han oxå, men de rekommenderar jag istället att hyvla ned och torka.
Naturligtvis inverkar kvaliten på svampen vid plocktillfället oxå på hållbarheten!
Lång frystid. Det är inte smaken på svampen som avgör hur länge den kan vara frusen utan det är självklart de processer som händer i det frusna livsmedlet oavsett vad det är för matvara så händer det något i produkten när den ligger i en vanlig hushållsfrys. Våra vanliga frysar har inte tillräckligt låg temp. och kyler egentligen inte ned livsmedlet tillräckligt fort för längre förvaring än ett år anser jag. En fryst produkt kan smaka bra men kan vara full med “skit” som kan påverka vår organism negativt. Så alltså har inte smaken något att göra med om produkten är tjänlig som föda för människan eller inte. Själv tycker jag att frusna kantareller inte smakar lika bra som de som är hermetiserad, alltså värmekonserverad. Konserverad svamp håller också överhört mycket längre än fryst och tar ingen energi mer än vid själva konserveringsprocessen och så har man betydligt bättre koll på vad som finns tillgängligt, inget rotande och letande med blåfrusna nävar och ingen besvikelse över att svampen är slut eller för gammal, man vet vad man har.
Ligger kantarellerna längre än ett år i frysen är det risk att dom får frysbränna (uttorkning via cellsprängning). För stekta är det 3-4 månader fryslagring sedan börja stekfettet härskna.
JAS,det du kalla djupfrysning är bara en infrysning. Djupfrysning sker vid 38 grader minus och inte vid de 18 - 20 grader minus vi har i våra hemmafrysar. Sedan förstår jag inte varför svampen fövaras längre än nödvändig. Jag skulle aldrig köpa en produkt som legat så länge i butiksfrysen och ingen annan heller tror jag. Alla frysförpackningar har ju bäst föredatum eller förpackningsdatum som vi konsumenter kolla noga men hemma skulle detta inte spela någon roll alltså. Konstig inställning tycker jag!
Men Dieter Endom, var kallar jag infrysning för djupfrysning? Vad jag kan se så har jag hänvisat till att kolla “djupfrysning” på nätet inget annat. Jag gillar inte frysboxen någe vidare om den inte sköts ordentligt, som min aldrig något äldre än 1år helst bara 6mån.
För att få lite mer plats i frysen gjorde jag en utrensning av gamla synder. Bland annat en påse förvällda frysta kantareller som legat där i två år.
De var så sorgliga att se att jag snabbt lovade mig att aldrig ha nån svamp kvar i frysen till när säsongen drar igång igen på hösten.
De dög inte ens att koka buljong på.
Jag förväller utan fett lägger i plast påse, sätter munnen till och suger ut luften i påsen. Har inte haft liggande i 3 år men 1-2 år. Inga frys skador på dom inte!
Får det på viltkött i bland som jag kan låta ligga lite för länge. Men då skär jag bort det dåliga. Inga magsjuka här. Men visst märker man att det varit fryst, om man gämför med färskt.
Särskilt om det är fisk.
Som sagt - det är bara en tidsfråga till när “gul kantarell” blir accepterat även av de mest renläriga. Se här http://www.spraktidningen.se/art.lasso?id=08355a
Visst är det f#n att de svenska svampnamnen inte har fått förbli vid de gamla, som:
Bleka Brötlingen
Blomkåls-Tickan
Coccionellfärgade Vaxskiflingen
Fläckiga Flugsvampen
Gropiga Pepparlingen
Hvita Riddarskiflingen
Höggula Rörsoppen
Läckra Kosvampen osv
Och visst är det f#n att det är många fler arter att hålla reda på nu än på 1800-talet..
En fundering! Kantarell är ett ord, Gul kantarell två ord alltså har språket blivigt berikat. Ett tillägg till ett ord eller en företeelse för att understryka eller förstärka ordet eller företeelsens betydelse för att undvika missförstånd kan väl knappast anses som fel. Elle ö va då? Typ liksom man ä inge svampnisse liksom. Säg Gul kantis så fattar ja! :))
Ha ha!
Jag tänkte nog oxå ett och annat när jag gick in och svarade på inlägget i ett tidigt skede.
Men jag ville inte ge pekpinnar till en ny forumdeltagare utan skrev istället övertydligt om “vanlig kantarell”.
Hoppas det inte skrämde henne bara….alla känner ju inte till denna oändliga diskussion om kantarellens färg och namn som förts här!
Sen var det upp till övriga att fundera över vad det där ordet “gul” egentligen har där att göra!
Samma här. Då jag berättar för mina kompisar att jag har plockat kantareller frågar ALLA om det var gula eller trattisar. Och det är vanliga människor, som plockar själva, men dom är inte så ofta in på Forumet så dom kan inte förstå viktigheten av att kalla kantarellerna vid deras EXAKTA namn.
Huvudsaken är väl att vi förstår vilka kantareller vi snackar om, vi VANLIGA människor.
Om den skall heta något annat än Kantarell, borde den väl i så fall heta “Ätlig kantarell” eller möjligen “Matbägare”, så det stämmer med det latinska namnets betydelse!
http://www.nifg.org.uk/chantarelles.htm
http://fungus.org.uk/nwfg/nammay98.htm
Om det inte heter Gul kantarell så heter det Vanlig kantarell i så fall.
http://www.janssonsfrestelse.com/charlie/skogmull/svampar/svampinf/kantarel/kantar.htm
DET HETER GUL KANTARELL!!!!!!!!!!
Till och med en svampkonsulent kallar det för
gul kantarell:
http://www.sprakportalen.se/Artiklar.asp?do=Read&viewArt=9
“Det finns ett antal sorters kantareller i vårt avlånga land.
Inga av dem är giftiga, men vissa sorter är sällsynta och bör
därför bör man avstå från att plocka dem.
Jag tänker dock inte gå närmare in på andra sorter här, än just
den vanliga, gula kantarellen. Gula kantareller växer i hela Sverige
och är vanliga överallt utom i skogarna i storstäderna”
http://forum.svt.se/jive/svt/thread.jspa?threadID=15963&tstart=25
Eller “rekordelig” kanske,, vi har ju cider som heter så.
eller “äkta”, “genuin” eller “riktig”...
(med tanke på den här strängen som inte verkar ha något slut kanske vi kan döpa om kantarellen till oändligt hopplös kantarell)
vilket ju beskriver ställningskriget i de båda lägren kantarell eller GUL kantarell på ett rätt bra sätt…
Men erkänn Jonnie att det egentligen bara finns ett riktigt namn på den nämnda svampen.
Kantarell - Cantharellus cibarius
Finns ju ingen anledning att föra en disskussion i ämnet när saken redan är klar.
Kantarell är en kantarell, narrkantarell är en narrkantarell, en blek kantarell är en blek kantarell, osv
En märklig inställning. Varför ska man inte kunna diskutera ett svampnamns vara eller inte vara..?
Det är bara att inse att det finns ett behov av att tydliggöra vad man menar, när man kallar kantarellen för gul kantarell. Och det är väl ganska tydligt att det beror på att allt fler har lärt sig att det finns mer än en art av kantareller.
Jo Bert,, du har ju egentligen rätt kanske,, men… och jag har skrivit detta förr angående kantarellen:
-Igår var jag ute och plockade kantareller,, 5 kilo blev det alltsom allt!!
-Jaha, var det trattkantarell, eller vanlig gul kantarell? (brukar det frågas då)
-Vanlig gul,, brukar jag då svara..
(nästa gång skall jag förargat spänna ögonen i motparen och svara “Cantarellus Cibalus” istället och då förmodligen få en förvirrad blick tillbaka med frågan:
Jaha, betyder det gul kantarell det där latinska??..hehe
Jag är såpass gammal att jag hänger kvar vid uttrycket “vanlig kantarell” som det stod i svamplitteraturen när jag var barn.
Naturligtvis behövs inget mer namn än bara “kantarell”, då menas ju den vanliga och sen kan man tillägga blek, vit, grå, svartnande, blå, violett eller vadsomhelst för att särskilja något utöver det vanliga!
Men narrkantarell är ingen kantarell!
Den heter väl gulröd eller möjligen brandgul trattskivling och är inte alls av kantarellsläktet, dessutom ingen matsvamp.
Jaha
Michael K har tydligen lagt in den som egen familj, narrkantareller, med tre varianter i databasen.
Kunskapen om svamparnas familjer och släktskap utvecklas ju hela tiden.
I databasen såg jag inget om att det är en trattskivling, då är väl den uppgiften förlegad.
Jag tror i alla fall inbte på nån släktskap med de ätliga kantarellerna.
Men mer likhet då med fläckkantarellen, som jag aldrig sett i verkligheten men som här på forumets bilder oxå framstår lite mer “trattskivlingslik” än de ätliga kantarellerna som saknar skivor i egentlig mening.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.