Till Elisabeth J och andra som kan vara intresserade…
Till att börja med citerar jag klas från Riksmuseet (släktet Hydnellum, månadens svamp augusti 2004):
Zontaggsvamp, Hydnellum concrescens
Zontaggsvampen är en brun svamp med en hattdiameter på som mest 7 cm. Ofta är den zonerad och något trattformad. I tratten är svampen ofta knölig och ojämn. Den luktar mjölaktigt. Zontaggsvamp skiljs från skrubbtaggsvamp (nedan) på att den har sporer med långsträckta vårtor, så kallade sadelvårtor. I våra samlingar har vi 47 insamlingar av zontaggsvamp.
Skrubbtaggsvamp, Hydnellum scrobiculatum
Skrubbtaggsvamp är mycket lik zontaggsvamp men blir kanske inte lika stor (hattdiameter upp till 5 cm). Den har sporer med runda vårtor. Det är en sällsynt svamp. I våra samlingar har vi 23 stycken ej reviderade insamlingar av skrubbtaggsvamp.
Man kan förledas att tro att skrubbtaggsvamp är nästan lika vanlig som zontaggsvamp, om man ska döma efter fördelningen av antalet kollekter med det namnet, men så är nog inte fallet.
15 kollekter av zontaggsvamp är registrerade, ingen skrubbtaggsvamp. Vad det beror på, vet jag inte. I Artportalen finns i alla fall 5 fynduppgifter.
Jag har visat bilden av mitt fynd för Johan Nitare, och han tyckte att den var mycket lik de han känner igen som scrobiculatum från Norduppland, därefter har jag själv kunnat konstatera att den har de rätta sporerna med runda vårtor, inte zontaggsvampens sadelformade knölar. Jag har sett ganska många zontaggsvampar, särskilt på Gotland, och den här avviker också genom att vara gråare.
http://www.artportalen.se/Plants/obs_info.asp?obsid=1257785
Det här är mitt första och hittills enda fynd av den. Kolla gärna hur jag har gjort rapporten till Artportalen (som osäkert fynd - är ju dessvärre ingen expert själv..)
Åke sa till mej att man minst måste ha ett interferensmikroskop (hoppas jag stavade rätt) det är ett mikrskop där man kan se ytstrukturen uppifrån på sporerna, men helst att det är ett preparat i ( fan, nu har jag gömt namnet, ett där man gör preparaten i guld å som man kan få förstoringar upp till 10.000 ggr)(heter det elektronmikroskop?)
Ja ett sånt mikroskop har väl alla.
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article358674.ece
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.