Jag skulle vilja ha synpunkter på hur många arter av toppmurklor det egentligen finns i Sverige och vad de egentligen ska heta.
Den art som jag upplever som vanligast (första bilden), är den som förmodligen ska heta Morchella elata.
Sen ska det finnas en snarlik art eller variant, Morchella deliciosa, som har tolkats på många olika sätt, men det här tror jag ska kunna vara den riktiga:
http://www.fungoceva.it/images/funghicebano/Morchella_conica_v_delGR.jpg
Har någon sett den i Sverige?
Med de runda toppmurklorna som går under samlingsnamnet Morchella esculenta är det värre.
Den vanligaste brukar kallas Morchella vulgaris (andra bilden).
Mera sällsynt är den större och gulare varianten, Morchella rotunda(?):
http://www.fungoceva.it/images/funghicebano/Morchella_rotundaGR.jpg
Är det någon som har kunnat urskilja fler än dessa fyra arter eller varianter?
Nu kan jag inte bidra med några synpunkter på olika arter av toppmurklor. (har bara hittat två i år.) Men i svampböckerna står det att de bör kokas av, för säkerhets skull. Varför ? De går ju inte att förväxla med stenmurklan. Är det så , att det befaras finnas giftiga ämnen även i toppmurklorna ? Lena
Toppmurklorna är inte giftiga, men svampboksförfattarna vill vara på den säkra sidan med sina rekommendationer.
Allt är tyvärr möjligt att förväxla, och man kan inte vara säker på att alla läsare av en svampbok verkligen är helt säkra på att kunna skilja de giftiga arterna från de andra - åtminstone inte till att börja med.
jag gjorde en gång den missen att jag sa till en journalist att ” jag ger mej fan på att det tillomed kan finnas människor som förfäxlar kantareller med gula gummibåtar”, då skrev han det i tidningen, att man inte kan lärara sig att hålla käften i sällskap me tidningsfolk
Det finns i alla fall de som har plockat och ätit toppig giftspindling i tron att det var kantareller (i Norge). Jag trodde först att det var en norgehistoria, men läste för något år sen att det hade hänt igen.
Det handlade egentligen inte om någon förväxling av arter, men ändå.
Familjen som plockade svamparna hade hört av en bekant att däruppe i backen fanns kantareller - fina matsvampar, så de gick dit och plockade och lagade till de svampar de hittade… Så nu kallar vi toppig giftspindling för “norsk kantarell”.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.