Aj då, JAS.
Den hade väl oturen att växa i en strandkant som brast, eller….?
Nejdå, svampstaff! Eken har som sagt en “levande” och en “död” sida.
Den levande sidan förskonades väl från branden på något sätt.
Den levande sidan har någon meter bred frisk stamdel med bark och ca tre fyra meter upp finns grenverk med fullt friska lövbärande stammar.
Enda hotet såvitt jag kan se är väl om den “döda” delen till slut inte står emot tidens tand utan rasar och drar med sig även den friska halvan av trädet.
Ska försöka få med min kompis med kameran och ta nån bild från den friska sidan så ni får se!
Jag funderar på att mäta upp eken och skicka uppgifter till hemsidan “jätteträd” som det puffades för här på guiden för en tid sedan.
Närke saknas väldigt mycket där tycker jag, med tanke på hur många jätteträd vi ändå har här.
Jo, sorgligt när de rasar. Har sett vindskadade ekar men ofta är det bara några grenar (ofta i sig stora som träd) som bryts av storm och ålder och rasar.
Jo jag minns Pluto från tidigare visningar av det fotot.
Märkligt nog har jag aldrig hittat någon svamp på “min” ek.
Kanske bra för eken dock…
Kan det vara brandskadorna som håller svampen borta?
Hej!
Kul att råka en örebroare på guiden!
Eken finns strax öster om Hjälmarsbergs herrgård.
Åker du länsbussen så stig av vid hållplats Hjälmarsberg. Promenera allén ned mot gården.
Med cykel kan du följa leden “Hemfjärden runt” via Oset österut mot Hjälmarsberg.
Ta höger från allén vid Oxladugården (välbevarad byggnad från 1700-talet) följ körvägen österut till färisten på vänster sida.
Där finns en orienteringstavla med områdets sevärdheter.
Gå in i hagen och efter ca 50 meter bör du se eken om du inte redan sett den från vägen.
Den har ett mindre brandskadat “syskonträd” som oxå är en sevärdhet i all sin prakt!
Åker du bil kan du parkera vid Oxladugården på den stora grusplanen där.
Tror inte motortrafik är önskvärd på körvägen, den är nog avsedd för arbetsfordon samt är del av cykelleden “Hemfjärden runt”
Hjälmarsberg Känner jag mycket väl till. Var dit på 60-talet och kollade på stenknäck, är fågelskådare. Cycklade förbi där i somras med frugan och syrran på hemjärden runt en svettig dag i augusti.Jag flyttade till Insjön som 34-åring 1985, plockade en hel del svamp dom sista åren i örebro. Svart trumpet Älgesta skogsväg öter om Tysslingen chaminjoner i hagarna vid Latorp b.l.a.Skall kolla upp Eken nästa gång jag besöker Oset.
Trevligt!
Jag ska kolla Älgesta skogsväg nästa “trumpetsäsong”!
Är det den långa vägen förbi Uggle stenar?
Eller längre bort från Carlslund räknat?
Stenknäcken?
När ser man den?
Finns den i ekhagarna vid Hjälmarsberg?
Borde ju ha gott om nötter och ollon att knäcka!
Som fågelskådare håller du dig väl uppdaterad om vad som händer vid Oset och Hjälmarstranden.
Den här gamla eken vid Alguvi (Alla gudars vi) fick ge vika för blåsten i augusti -08. (Strax norr om Linköping)
Tyvärr var inte fotogudarna med mig så jag fick inte med hela förödelsen när den blockerade vägen.
http://www.pub.linkoping.se/Naturvardsprogram/objektlista/documents/08567/856754.htm
Fråga: Jag har missat infot med hemsidan om “jätteträd”. Någon som har adressen?
http://www.naturcentrum.se/jattetrad/
Här är en adress, vet inte om det var den här…..?
http://www.naturcentrum.se/jattetrad/default.html
är länken till jätteträdsidan.
Synd på eken vid Alguvi, när de skrev “inga hot föreligger” så räknade de inte med storm…
Ekar brukar vara stormtåliga å andra sidan.
Kan ha varit nåt med markförhållandena kanske.
Bägge länkarna funkar.
Nu såg jag fotot på eken!
Den står ju stadigt kvar på sin plats!
Att grenar blåser ned från gamla ekar är betydligt vanligare än att de lägger sig helt ned för stormen!
Hotet som nu kan föreligga är väl i så fall att röta får fäste i brytskadan.
Kan väl så småningom bli några intressanta svampar där å andra sidan…
Det märkliga med “min” favoritek vid Hjälmarsberg är ju att den aldrig mig veterligen hyst nån svamp. Kan det bero på att all röta “bränts ut” och det som återstår av den döda delen av stammen är helt torrt, mycket kompakt och stenhård yta på utsidan och ett skyddande kollager på insidan?
Tack för länken båda två.
Det var en intressant sida. Jag har då aldrig hittat en tall med den omkretsen. Nu får väl måttbandet också följa med i packningen i fortsättningen:)
Alguvi-eken såg mörk ut i själva brottytan. Den kanske redan var ansatt av röta. Jag får hålla koll på den om det dyker upp någon svamp.
(Privat mark. Får man kliva in där måntro?)
Ser ut att vara stängslad betesmark.
Om du inte skadar stängslet så bör det väl vara ok att gå in och titta på eken. Fast man går alltid in i beteshagar på egen risk såvitt jag förstått.
Det är ditt eget ansvar att se upp för ev. närgången hornboskap.
Går du in via en grind eller dyl. så är det ditt ansvar att stänga så djuren inte smiter ut.
Jaha, jag såg bara en lada på bilden. Tittar igen och ser ett hus till i vänsterkanten.
Förmodligen är väl husägaren medveten om att eken är en sevärdhet.
Om de inte misstänker att du är ute för att göra betesdjuren illa eller skadar något annat så är det säkert ok.
Vad är det på eken?
En skylt eller en fågelholk?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.