0 881 visningar

11 svar

Birgitta F - Kubansk oregano

Mimmi, Mjölby

9 jan 2009 kl. 16:36

Hej Birgitta!

Jag har försökt att få tag i kubansk oregano, men det går inget vidare. Skulle du kunna tänka dig att sälja mig en stickling?

0

Sofia, Skåne

9 jan 2009 kl. 20:59

Mimmi, jag fick en stickling från Birgitta, som jag gärna tar en stickling till dig från (gratis förstås!). Men plantan är fortfarande liten, den har ju inte vuxit så mycket under vintern, så om du har tålamod en månad eller så, så får du gärna av mig. Påminn mig gärna genom att lyfta tråden :)

0

Mimmi, Mjölby

9 jan 2009 kl. 22:21

Å, tack!
Det vore jättesnällt av dig!
Det är absolut ingen brådska. Jag kan vänta till vårkanten om du vill, så hinner plantan bli lite mer frodig.

Du kan väl skicka ett mail till mig på mp511@hotmail.com så att jag har din mailadress? Och så skriver jag in i datorns kalender att jag ska påminna dig i april eller så.

0

"JAS" Helsingborg

9 jan 2009 kl. 22:23

Hej tjejer! Vad är Kubansk oregano, har ni något latinskt namn?

0

Sofia, Skåne

9 jan 2009 kl. 22:45

JAS, jag blir inte klok på om det är Plectranthus Amboinicus. Det verkar så på odla.nu, men när man söker på google bilder, dyker det upp en faslig massa olika sorter. Du får gärna en stickling av mig också, JAS. :)

0

Birgitta F

19 maj 2009 kl. 17:10

Hej alla glada !
Kubansk oregano verkar ha många olika namn men bildmässigt stämmer den Sofia föreslår bäst.
Här har ni en länk så ni kan läsa mer.
Jag tittade egentligen in för att få kontakt med sofia igen , har tappat bort din mailadress.
Min Stellar Fandango blommar nu = )

0

Helena i Lund

20 maj 2009 kl. 13:12

Efter att ha kollat in länken fattar jag varför den är svår att få tag på i Sverige… ;)
“I have read reports that the plant can be smoked like cannabis.”

0

Sofia, Skåne

"JAS" Helsingborg

20 maj 2009 kl. 13:55

Hej Sofia. Är det dags att ta en stickling så får du gärna sända mig en. I så fall på måndag så har jag den på tis. Ps. du har mail.

0

BirgittaF

20 maj 2009 kl. 17:31

Lol Helena , jag såg det först efter att jag skickat länken och nej vi röker inte den bara äter den = )
Jag har flera sticklingar på gång och är väldigt intresserad av pelargoner just nu . Kanske någon vill byta….i väntan på svampsäsongen…..

0

Evus

21 maj 2009 kl. 10:18

Hej Birgitta F.
Jag är och har varit tokig i pelargoner i en massa år.
Kryddor är också roligt att odla.
Jag skulle gärna vilja byta en kubansk oregano mot en pelargonstickling.
Jag har några….

Kan jag maila dig?

0

Evus igen

21 maj 2009 kl. 10:30

Jag kom att tänka på att jag har ju inte varit och skrivit så mycket här på sistone, så du kanske inte vet vem jag är och vill lämna ut din mailadress.

Det här är jag:
http://www.evaslekstuga.se
Där finns även min mailadress

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone