0 123 visningar

9 svar

Min svampsida

Irene

13 mar 2003 kl. 14:33

Än så länge är den bara gjord i en engelsk version (har inte bestämt om det ska bli någon på svenska heller):
http://www.swefungi.tk
Hoppas bara att den fungerar som den ska - synpunkter mottages tacksamt.

0

Mossning

14 mar 2003 kl. 00:31

Snälla Irene, eftersom vi bor i Sverige och pratar svenska så borde din svampsida också vara på svenska. Vi som inte behärskar engelska så bra har inte mycket nöje av din sida.

0

Gunilla Haglöf

17 mar 2003 kl. 15:58

Jag håller med Mossing. Jag väntar på att gå in tills den finns på svenska.

0

Irene

18 mar 2003 kl. 07:42

OK, ska fundera på upplägget bara.
Det som finns där hittills, är 148 svampbilder med vetenskapligt och svenskt namn och fyndplats på svenska, så några extra svenska textrader är det iofs inga problem att få plats med.
Man hittar bilderna genom en alfabetisk lista med vetenskapliga namn.
Om jag skulle göra en motsvarande lista med svenska svampnamn, uppstår tyvärr problem då rätt många svampar fortfarande saknar svenska namn…

0

Anders Carlsson

18 mar 2003 kl. 08:21

Hej Irene!
Väldigt fin sida och ett trevligt initiativ…Jag tycker iofs att visst skulle det kunna vara trevligt med en svensk version men tycker dock att Engelska är ett ganska så relevant och grundläggande krav för att kunna hänga med i debatter på nätettill tidigare svar., så JAG gillar iaf din sida skarpt.

MVH
//Anders

0

Irene

18 mar 2003 kl. 10:32

Kul att du gillade sidan, Anders!
Den vänder sig kanske inte i första hand till matsvampsplockaren, utan mer till dem som är intresserade av ovanliga svampbiotoper och svampar som indikatorer på skyddsvärd natur.
Har funderat på att utveckla detta på sidan, genom att markera rödlistade arter och ev. länka info till Artdatabankens beskrivningar av resp. arter.

Hur som helst, Engelska är ju det första valet av språk på en websida, om man tror att den har internationellt intresse.
Fast några svenska rader ska jag nog klämma in vid nästa uppdatering iaf.

0

Michael Krikorev

19 mar 2003 kl. 21:19

Hej Irene, jag vill också passa på att gratulera och tacka för en mycket trevlig hemsida med många fina svampbilder!

0

Kalle K

30 jun 2003 kl. 01:37

Jättefin sida med bilder. Men jag skulle även vilja ha lite svenska namn…och även förklaringar på “ätlig/icke ätlig etc. Sökte efter kantarell och Karl Johan, men det gick inte.
Men som här redan sagts…vet ej riktigt syftet med din fina sida. Men det var i alla fall fina bilder!
Kalle K

0

Irene

30 jun 2003 kl. 11:28

När jag en gång i tiden började fotografera svamp, var det i första hand för att dokumentera och få bilder på ovanliga arter, som sällan finns avbildade i våra svampböcker.

Olika svamphemsidor fyller ju samma funktion som flera olika svampböcker gör: De kompletterar varann i urvalet av arter, och kan vara en hjälp för dem som hittar lite ovanligare arter och vill försöka artbestämma dem.

Den som vill se bilder på vanliga matsvampar och ev förväxlingssvampar, har ju redan Svampguidens jättefina databas!

0

Kalle K

30 jun 2003 kl. 18:51

Hej Irene.
Tack för förklaringen.
Din sida är jätte fin! och innehåller många otroligt fina bilder!!Jag har suttit en lång stund nu och “bläddrat” bland alla svampar.
Lycka till i fortsättningen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone