fick i onsdags av Alf en Olga. kallas också volgasvamp den är en korsning mellan jästsvamp och bakterie. den är bra till mycket man driver fram den i vatten med socker och te.
efter tio dagar dricker man vattnet det är syrligt, och skall vara nyttigt
svampen gör alkohol av sockret och bakterien omvandlar det till syra
lär vara bra till mycket, varje ggr ,man matar upp sin volga så växer hon,sedan kan man dela henne och dela med sig
Flashback! När jag var liten hade en av mina kompisars mammor (tillika no-lärare) en liknande sak i en glasburk i köket. Jag fattade aldrig vad det var då... Kanske var det en sån här! Vad är syftet (bara nyttigt vatten? hur då nyttigt?) och var kommer den från ursprungligen? Hur matar/odlar man den?
Om man inte vill vänta så går den att köpa här (250:-):
http://www.regnbågscentret.se/
Jag har googlat på den och tycker att den verkar klart intressant.
Om det är hum-bug det vet jag inte.
Man kan ju testa själv och se vad resultatet blir.
Citat från Regnbågscentrets hemsida:
“Svampen har omnämnts flera ggr i den vetenskapliga programkanalen Discovery. Man påvisade nyttan med Kombuchan i programmen.”
Och någon “korsning” är det naturligtvis inte, man kan inte korsa bakterier (prokaryoter) med jästsvampar (eukaryoter)! Kombucha är en symbios mellan främst bakterier från släktet Acetobacter, och jästsvampar från flera olika släkten. Det fungerar alltså på samma sätt som t ex Kefirkorn, även om de är anpassade till mjölk som näring.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.