0 1931 visningar

44 svar

olga från Volga

klas jaederfeldt

9 jan 2009 kl. 21:41

fick i onsdags av Alf en Olga. kallas också volgasvamp den är en korsning mellan jästsvamp och bakterie. den är bra till mycket man driver fram den i vatten med socker och te.
efter tio dagar dricker man vattnet det är syrligt, och skall vara nyttigt

svampen gör alkohol av sockret och bakterien omvandlar det till syra
lär vara bra till mycket, varje ggr ,man matar upp sin volga så växer hon,sedan kan man dela henne och dela med sig

0

Alf Pallin

9 jan 2009 kl. 21:51

Ser att Olga fått en större burk att växa i. Hon kommer så småningom flyta upp och lägga sig som ett lock på ytan. Odla vidare och drick, det gör jag. Skål!

0

Sofia, Skåne

9 jan 2009 kl. 21:57

Är det mjölksyrebakterier som växer i den?

0

Anna L, Sthlm

9 jan 2009 kl. 22:04

Flashback! När jag var liten hade en av mina kompisars mammor (tillika no-lärare) en liknande sak i en glasburk i köket. Jag fattade aldrig vad det var då... Kanske var det en sån här! Vad är syftet (bara nyttigt vatten? hur då nyttigt?) och var kommer den från ursprungligen? Hur matar/odlar man den?

0

No vis

9 jan 2009 kl. 22:07

Nyttigt:) Ja det blir ju alkohol av sockret..

0

"JAS" Helsingborg

9 jan 2009 kl. 22:19

Hej Klas! Har du någon som står i kö för en bit när den har vuxit till sig, om inte så är jag intresserad.

0

Anna

9 jan 2009 kl. 22:25

Vadå, är det bara alkohol som är grejen menar ni? Berätta gärna, jag vill veta.

0

klas jaederfeldt

9 jan 2009 kl. 22:29

nej det är så lite alkohol så det är larvigt, knappt en lättöl. men den färdiga saften skall vara bra till mycket när man dricker den
Googla vidare på Volgasvamp

0

Anna

9 jan 2009 kl. 22:40

Ok, jag googlar. Tack iallafall Klas, för att du berättade att den heter Volgasvamp. Det måste vara den kompisens mamma hade (som tyvärr ej lever mera).

0

Anna

9 jan 2009 kl. 23:03

Klas! Har du en bit över så är jag också intresserad.

0

klas jaederfeldt

9 jan 2009 kl. 23:40

det dröjer ett tag innan jag kan dela henne

0

BirgittaD

10 jan 2009 kl. 00:19

Jag litar på Alf. Du sparar väl lite till mig och Sven. Håll tummarna för oss i Umeå till helgen.

0

Alf Pallin

10 jan 2009 kl. 09:31

Jo då Birgitta, ni skall få av olga, men man måst ha tålamod med henne hon växer inte så fort. Klart det går bra i Umeå. Ses i Stochkolm feb.
Alf

0

Enelie, Linköping

10 jan 2009 kl. 15:57

Om man inte vill vänta så går den att köpa här (250:-):
http://www.regnbågscentret.se/

Jag har googlat på den och tycker att den verkar klart intressant.

0

olga från Volga/Kombucha

Enelie, Linköping

10 jan 2009 kl. 15:59

Glömde…
den kallas Kombucha på den sidan.
Men det verkar vara samma sak.

0

olga från Volga/Kombucha

Erik

10 jan 2009 kl. 16:11

Vore kul att få veta vad det är för ämnen som bildas och om det finns någon vetenskap bakom?

Verkar lite hum-bug enligt mig.

Men drycken kanske är god som måltidsdryck i vilket fall? Och det räcker ju för att odla.

0

olga från Volga/Kombucha

Enelie, Linköping

10 jan 2009 kl. 16:15

Om det är hum-bug det vet jag inte.
Man kan ju testa själv och se vad resultatet blir.

Citat från Regnbågscentrets hemsida:
“Svampen har omnämnts flera ggr i den vetenskapliga programkanalen Discovery. Man påvisade nyttan med Kombuchan i programmen.”

0

olga från Volga/Kombucha

Erik

10 jan 2009 kl. 16:20

Skulle kunna tänka mig att det verkar neutraliserade på en irriterad mage.

Men vetenskapliga referenser skulle va intressant. Har det funnits så länge vore det osannolikt att det inte finns några vetenskapliga undersökningar.

0

olga från Volga/Kombucha

Enelie, Linköping

10 jan 2009 kl. 16:24

Jag håller med. Det skulle vara intressant.
Jag googlade bara svenska sidor så det kanske går att hitta mer info.

0

min beskrivning

klas jaederfeldt

10 jan 2009 kl. 16:47

första ggr jagg hade henne mitten 80 talet

0

min beskrivning

Nilla59

10 jan 2009 kl. 18:38

Vad kul jag har också ägt en volgasvamp i min ungdom. Det smakade helt ok och var väldigt nyttig kommer jag ihåg. Sen odlade jag kefir också men kommer inte ihåg hur man gjorde mend et var något liknande.

0

Örjan

10 jan 2009 kl. 19:39

Min mor drack denna elexir o även jag Men när mamma dog i njurcancer så slängde jag bort svampen. Jag vill inte alls påstå att svampen orsakade cancern. Men den va god som måltidsdryck så prova den.

0

min beskrivning

GretheF Skåne

11 jan 2009 kl. 14:28

Hej kan jag få köba lite när du har något klas???????? jag är myckett interesered i at se hur den växer

0

Anci

8 maj 2009 kl. 10:25

´Hejsan
Hade Volga svamp säker ett år under 70-talet och jag lever fortfarande. Gott som måltidsdryck om man väljer god tesmak.
Hade gäster som frågade vad vinet hette.

0

Grete

klas jaederfeldt

8 maj 2009 kl. 11:38

skall tänka på dej vid nästa delning

0

Grete

Grethe F

8 maj 2009 kl. 14:45

Tack ska du ha det låter så spännande tyckar jag

0

Grethe/olga

"JAS" Helsingborg

8 maj 2009 kl. 18:14

Hej Grethe, det är dags att dela min Olga vill du ha så hör av dig du kan få den när du vill.

0

jas

klas jaederfeldt

8 maj 2009 kl. 19:53

delar du så jag slipper då?

0

jas

Grethe F

9 maj 2009 kl. 11:55

Nu står vattnet på sval det är spännande ,tack så myckett Jas

0

jas

eva Bajor

12 jul 2009 kl. 19:49

Vill Du dela med dig av din volga svamp, så hör gärna av dig till Eva Bajor 08 - 768 21 40
eller ill
ebajor@hotmail.com

0

jas

svampstaff

13 jul 2009 kl. 00:15

Va!!
Regnbågscentret ligger ju i Motala där jag bor:)
Då behöver jag ju inte beställa, bara åka o köpa hehe.

0

jas

svampstaff

13 jul 2009 kl. 00:18

Närmare bestämmt 400m från mitt hus?
Där min Far byggde timmerhus för 20år sen:)
Det var sammanträffande märkligt!?

0

jas

svampstaff

13 jul 2009 kl. 00:19

Märkligt sammanträffande skulle det vara.

0

klas

Evus

13 jul 2009 kl. 10:10

Den här tråden har jag inte sett förut.
Hon verkar jätte intressant den där Olga.

Har du så du kan dela? I så fall är jag intresserad.

0

klas

Birgitta D

13 jul 2009 kl. 10:22

Jag har många Olgor Evus men det ät ju knepigt att skicka med vätska och allt. Kan skicka med barnen när de åker hem efter semestern så du kan hämta den annars kan jag ta med när vi åker upp någon gång.

0

klas

Evus

13 jul 2009 kl. 10:32

Toppen Birgitta.

Jaha, måste vätskan vara med i frakten.

Spännande.Då hörs vi vidare om det senare :-))

0

Kurt

13 jul 2009 kl. 12:31

Och någon “korsning” är det naturligtvis inte, man kan inte korsa bakterier (prokaryoter) med jästsvampar (eukaryoter)! Kombucha är en symbios mellan främst bakterier från släktet Acetobacter, och jästsvampar från flera olika släkten. Det fungerar alltså på samma sätt som t ex Kefirkorn, även om de är anpassade till mjölk som näring.

0

svampstaff

13 jul 2009 kl. 16:47

Nu har jag beställt en Olga av karin på regnbågscenter, hämtar hem henne om en vecka, fraktfritt:) då jag kan gå med henne själv genom skogen hem (900m)!

0

Kurt

Göran H

13 jul 2009 kl. 21:06

En utomordentlig förklaring. Satt själv och funderade på hur jag skulle formulera en vettig kommentar. Nu slipper jag det. Tack Kurt.

0

Ewus

klas jaederfeldt

13 jul 2009 kl. 21:35

sänd mej din adress så skickar jag en bit

0

Ewus

BirgittaD

14 jul 2009 kl. 10:13

Klas. Måste man inte starta upp med vätska om den legat i. Det rådet fick jag av Alf, likaså om man tittar på nätet på Kambutcatee. Isåfall kan jag skicka i plastpåsar också.

0

Klas

Evus

14 jul 2009 kl. 12:26

Jag har mailat till dig.

0

SVAMP

Andy

11 mar 2010 kl. 21:36

HEj, jag är jätteintresserad att ha tag i en bit svamp, är nån intresserad av att dela med sig?

Kompisviet@hotmail.com

Helsingborg/Ljungby

0

SVAMP

Andy

11 mar 2010 kl. 21:37

HEj, jag är jätteintresserad att ha tag i en bit svamp, är nån intresserad av att dela med sig?

Kompisviet@hotmail.com

Helsingborg/Ljungby

0

SVAMP

"JAS" Helsingborg

13 mar 2010 kl. 18:03

Du har mail Andy!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone