0 347 visningar

22 svar

Hjälp igen?

Madde Småland

9 jan 2009 kl. 23:14

Hittade en hel del idag som är nytt för mig så här kommer flera serrier med bilder.
Serie bild 1&2 kan det vara kantarellmussling? Hittade dessa på annat ställe än de djupfrysta jag visat tidigare. De liknar inte de bilder jag sett på nätet men däremot passar de in i beskrivning och tecknad bild i en gammal svampbok jag har.
Bild 3 är på ngt skinn. Det hade slät, brun undersida.
Tyvärr fortfarande dålig på trädslag, men ge gärna förslag som jag kan kolla upp.

0

Madde Småland

9 jan 2009 kl. 23:32

Nu hoppas jag det funkar. Strul på nätet så jag blir utsparkad hela tiden. :(
Serie 2, Bild 1 & 2 på en liten mussling på björk. Den största var 1,5cm.
Bild 3 på ett skinn.

0

Madde Småland

9 jan 2009 kl. 23:37

Serie 3 bild 1 & 2 en ticka på björklåga
Bild 3, kan detta vara raggskinn? Undersidan var slät och orange-gul

0

Tina Nordberg Kolsva

9 jan 2009 kl. 23:39

Vill kakka deförsta lilamussling.
Sedan gissar jag på kantöra.

0

Tina Nordberg Kolsva

9 jan 2009 kl. 23:41

Nej, nej o nej vill inte kakka,kalla ska det vara.
Den sista raggskinn ja.

0

Madde Småland

9 jan 2009 kl. 23:44

Serie 4 bild 1, får jag till snurrkrös men hur är det med bild 2 & 3? Växtsätt på dom är annorlunda mot de snurrkrös jag sett tidigare och är mer svarta än bruna.

0

Madde Småland

9 jan 2009 kl. 23:49

Serie 5 bild 1 &  2 på en grön ticka på björk
Bild 3 är väl klyvblad? Finns det ngn annan art vars undersida ser ut så? Hittade flera idag som alla var ludna på hatten med sån här undersida men väldigt varierande i storlek, form och färg.

0

Tina Nordberg Kolsva

9 jan 2009 kl. 23:49

Håller med om snurrkrös.

0

Madde Småland

9 jan 2009 kl. 23:52

Sista serien 2 bilder på en mussling som växte på granved. Den största är ca 3cm. Misstänker själv att det kan vara ngn sorts mjukmussling, eller?

0

Irene A

9 jan 2009 kl. 23:53

Serie 3, bild 1-2, tror jag är den nybeskrivna “glastickan” som är parasit på fnöskticka, Antrodiella pallescens.

0

Madde Småland

9 jan 2009 kl. 23:56

Tack Tina och Irene. Ni var snabba med att svara. :)

0

Tina Nordberg Kolsva

9 jan 2009 kl. 23:59

Serie 5 klyvblad och gamla borsttickor bebodda av alger.

0

Irene A

10 jan 2009 kl. 10:25

Serie 2, bild 1-2, kommer inte på något bättre än vintermussling, Panellus mitis. Har aldrig sett den på björk själv, men det ska tydligen förekomma.

0

NadaL, Umeå

10 jan 2009 kl. 12:15

Serie 5 bild 1 och 2,slingerticka, tror jag.

0

Irene A

10 jan 2009 kl. 12:28

Sista serien, vintermussling.

0

Madde S

11 jan 2009 kl. 20:35

Tack Tina Irene och Nadal. Har inte haft möjlighet att kolla upp era förslag än men ni har iaf gett mig lite att kolla på så länge. Tack.

0

Monica A

11 jan 2009 kl. 23:39

Skulle inte serie 2 bild 1 och 2 kunna vara epålettsvamp, Panellus stipticus? Epålettsvampen brukar just ha det där flockiga utseendet på hatten och den växer ju på div lövved.

0

"JAS" Helsingborg

11 jan 2009 kl. 23:45

Serie 5. är det verkligen samma på bild 1 och 2. Första liknar en Algbevuxen Borstticka men undersidan på borsttickan är småporig.

0

Monica A

Irene A

12 jan 2009 kl. 08:03

Du har såklart rätt om epålettsvamp (det är jag som bara förknippar den med ekstubbar). Men släktet var rätt i alla fall..

0

NadaL, Umeå

12 jan 2009 kl. 11:21

Som jag har läst och sett både slingerticka och borstticka kan vara borsthåriga på hatten som i sin tur kan vara angripen av alger och färgas grönt hos båda tickor.
Det är porlager som dom mest skiljer sig åt .Slingerticka har labyrintiskt slingrande porlager och borsticka har kantiga porer, som vanligen är inte nedlöpande.
Skickar några bilder som jag tror är slingerticka eller har jag fel?
Tycker fortfarande att det är slingerticka i serie 5 bild 1 och 2.

0

Irene A

12 jan 2009 kl. 11:45

Nada, visst har du rätt i att det är slingerticka.

0

NadaL, Umeå

12 jan 2009 kl. 12:02

Ibland har jag det. :)

0

"JAS" Helsingborg

12 jan 2009 kl. 21:38

Bra NadaL.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone