Mycket bra förslag Alf! Ibland blir det ju diskussioner i tråden men utav de diskussionerna är det alltid någon som lär sig något nytt. Eller som nu när jag “förstör” din tråd med att skriva i den.
Jag valde att man inte skulle få använda annat än egna bilder för att den som har fotat har ofta mycket kunskap om svampen.
Sedan tar det längre tid innan tråden blir klar och då lär man sig mer!
Jag kan en del svampar i släktet phellinus men har dessvärre inga bilder.Om det inte blir någon annan som lägger in bilder så får du undervisa oss andra med dina bilder för jag kan tänka mig att phellinus tillhör dina favoriter!
Som sagt, ett knivigt släkte, särskilt uppdelningen av eldtickorna (Phellinus igniarius s.l.). Någon som känner sig manad att förklara vad som är vad?
Jag är inte övertygad om att de är ordentligt utredda än. De rapporter jag har försökt läsa, är delvis motsägande och de bygger oftast på väldigt få kollekter som underlag.
De svarta eldtickorna som brukar rapporteras från både sälg och björk, kan t.ex. se väldigt olika ut..
Här kommer en eldticka på björk, som jag har valt att kalla Phellinus cinereus:
Där använder man beteckningen Phellinus igniarius s.l. (sensu lato - i vid bemärkelse). I det artbegreppet ingår Phellinus alni, cinereus och igniarius - och eventuellt andra som inte uppfattas som ordentligt utredda, och dit borde nog också nigricans räknas.
Jan, jag tycker också att växtsättet ser lite olika ut beroende på substrat.
Jag har sett jättelika oxlar med jättelika exemplar av tickan, ganska stora och bulliga även på (grå)al, medan de jag har sett på äppelträd (och rönn) har varit små, långsamt växande och nätt och jämnt hattbildande. Jag tror det kan ha att göra med att träden ger olika tillgång på näring för tickorna.
Ang vetenskapliga namn och vad de betyder så har jag ett tips. Vi hade en studiecirkel för ett antal år sedan och sammanställde ett häfte
SVAMPARNAS NAMN
VETENSKAPLIGA SVAMPNAMNS ETYMOLOGI
Språkligt ursprung och kulturell bakgrund
Det kan beställas
genom mail till
elisabeth.baath@emg.umu.se
Kostar 25:- inkl porto.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.