Woah! Har jag kanske hittat en vit, lömsk flugsvamp??! =) Vad glad jag blir, är inte den rätt ovanlig?
Tror mer på A. phalloides än på A. virosa/(bisporigera), har aldrig sett den i detta utförande, men en A. phalloides har jag aldrig tidigare skådat och den skall väl växa med ek också?, det gör väl inte A. virosa?... Det växte falsk rutsopp och grönkremla under samma ek…
Ändrar mig om den lilla vita när jag har tittat närmare på den (sorry..).
Det är något med distansen mellan skivorna och foten som inte riktigt stämmer med lömsk flugsvamp, och om den är pytteliten är en fjällskivling mer trolig. Den påminner om rättikfjällskivling, Lepiota erminea, men tveksamt i den miljön - om det inte är en torr och kalkrik ängsmark?
Instämmer med falsk rutsopp också, däremot kan en grön kremla under ek vara åtminstone ett halvdussin olika arter, men sannolikt inte grönkremla.
Om de hör till samma artgrupp som grönkremlan, finns beskrivningar och nycklar här:
http://www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2007_3_Studier%20av%20nagra%20Russula_arter.pdf
Bilderna är hemska, varenda kremla har blivit gråviolett, så man måste tyvärr bortse från färgerna där, och läsa beskrivningarna istället ;-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.