0 389 visningar

12 svar

Liten vit skivling...

RasBohlin

10 jan 2009 kl. 16:56

...som jag glömde att fråga om i somras, växte i parkmiljö, under ek.

0

Elisabeth Jansson

10 jan 2009 kl. 18:17

Det verkar vara en flugsvamp den har ring,synd att du inte har nederdelen kvar så man kunde se om den har strumpa,ser inte ut som en champinjon.
möjligt vit flugsvamp

0

RasBohlin

10 jan 2009 kl. 18:26

Knappast en flugsvamp väl, den var pytteliten, bilden är rejält uppblåst, ingen strumpa kunde jag hitta där den stod heller.

0

Irene A

11 jan 2009 kl. 01:01

Jag tror på Elisabeths förslag, strumpan på flugsvampar har lätt för att bli kvar i marken, och strukturen på hatten är som på en flugsvamp. Miljön och utseendet tyder på den vita formen av lömsk flugsvamp.

0

RasBohlin

11 jan 2009 kl. 13:15

Woah! Har jag kanske hittat en vit, lömsk flugsvamp??! =) Vad glad jag blir, är inte den rätt ovanlig?
Tror mer på A. phalloides än på A. virosa/(bisporigera), har aldrig sett den i detta utförande, men en A. phalloides har jag aldrig tidigare skådat och den skall väl växa med ek också?, det gör väl inte A. virosa?... Det växte falsk rutsopp och grönkremla under samma ek…

0

Irene A

11 jan 2009 kl. 14:28

Ändrar mig om den lilla vita när jag har tittat närmare på den (sorry..).
Det är något med distansen mellan skivorna och foten som inte riktigt stämmer med lömsk flugsvamp, och om den är pytteliten är en fjällskivling mer trolig. Den påminner om rättikfjällskivling, Lepiota erminea, men tveksamt i den miljön - om det inte är en torr och kalkrik ängsmark?

0

RasBohlin

11 jan 2009 kl. 15:06

Torr, kalkrik trädgård med ek! Jag fick inte heller någon flugsvampkänsla av den och den var ju mindre än de falska rutsopparna och de små grönkremlorna…
Lepiota erminea tror jag är ett bättre förslag, hur tråkigt det nu än må vara… =)

0

Lena M

11 jan 2009 kl. 16:57

Jag trodde det var en mimichampinjon. :o)

0

Irene A

12 jan 2009 kl. 09:19

Instämmer med falsk rutsopp också, däremot kan en grön kremla under ek vara åtminstone ett halvdussin olika arter, men sannolikt inte grönkremla.

Om de hör till samma artgrupp som grönkremlan, finns beskrivningar och nycklar här:
http://www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2007_3_Studier%20av%20nagra%20Russula_arter.pdf

Bilderna är hemska, varenda kremla har blivit gråviolett, så man måste tyvärr bortse från färgerna där, och läsa beskrivningarna istället ;-)

0

Jan A, Uppsala

12 jan 2009 kl. 10:12

Finns det bara björk i “närheten” så kan det vara grönkremla.

0

RasBohlin

12 jan 2009 kl. 10:15

Björk finns inom en tjugometersradie…
Blir nog svårt att gissa ändå då jag har förlagt mitt mikroskop och ej heller sparat svampen!
Tack för nyckeln Irene!

0

RasBohlin

12 jan 2009 kl. 10:17

Kan man mistänka om Vit fjälskivling, eller Rättiksfjällskivling är det mest troliga förresten??

0

Irene A

12 jan 2009 kl. 11:01

Nja, det vågar jag inte säga. Den vita skulle nog kollas lite i mikroskop för att vara säker på vad det är.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone