0 481 visningar

28 svar

Så har det gått slemmsvampar m.m.

"JAS" Helsingborg

10 jan 2009 kl. 19:44

Rysk kaviar, blåa och röda druvor och andra skumma läckerheter. Här kommer en massa från idag, äntligen +g efter 2 veckors kyla, slemsvampar och brödkorgssvamp verkar inte bry sig. det är lite över 2 veckor sedan jag kollade in slemsvampen “min” Badhamia utricularis, jag trodde inte att det hänt något på grund av kylan men som sagt den verkar skita i att det är kallt?? Serie 1 är alltså vad som hänt med den sedan sist om ni vill veta hur den såg ut då så kolla tråden ” Slemsvampar, de rör sig!”

0

"JAS" Helsingborg

10 jan 2009 kl. 19:47

Serie 2 är nog Bukettullklubba Metatrichia vesparium, hittade dem på ett nytt ställe idag. Vi får se om Hans dyker upp.

0

"JAS" Helsingborg

10 jan 2009 kl. 19:51

Jag skulle kolla till hur det har gått med de Gröna skålarna och då hittade jag rysk kaviar i anslutning till de vissna Grönskålarna. Serie 3 alltså.

0

"JAS" Helsingborg

10 jan 2009 kl. 19:58

Serie 4. en grå liten sak påminner mycket om en jag hittade i höstas som var gammal men denna är fräsche och på gång men vad är det är en rackare. Växer långt nära marken på död alm.

0

"JAS" Helsingborg

10 jan 2009 kl. 20:00

Serie 5. Några som har gjort sitt men jag skall hålla koll på dem i fortsättningen och försöka lista ut vilka de är.

0

"JAS" Helsingborg

10 jan 2009 kl. 20:03

Serie 6. bildar runda ringar på död hägg är det svamp eller lav? Jag lutar mest åt att det är någon svamp men det kanske är vätske droppar, ja som sagt??

0

"JAS" Helsingborg

10 jan 2009 kl. 20:09

Serie 7. Stifftsvamp på ett ställe där jag har kollat kontinuerligt i flera månader. Det var därifrån jag hade de första Ullklubborna samtidigt med den Första grönskålen men som sagt det är 16 dagar sedan jag var där sist men va tusan det har varit -g i alla dagar utom 3 sedan dess??

0

"JAS" Helsingborg

10 jan 2009 kl. 20:11

Serie 8. såg ut som en snigel men det är nog någon slemsvamp som åxo är lite gammal på en låga som jag brukar kolla men jag har inte sett den innan. Vad kan det vara?

0

"JAS" Helsingborg

10 jan 2009 kl. 20:13

Serie 9. Ja vad tusan, en slemsvamp eller vad?

0

"JAS" Helsingborg

10 jan 2009 kl. 20:15

Serie 9. kan så klar vara gammal Ullklubba! Serie 10. däremot är gammal Vargmjölk.

0

"JAS" Helsingborg

10 jan 2009 kl. 20:17

Serie 11. Taggar, stifft eller vad är det? På ett gammalt löv.

0

Erik

10 jan 2009 kl. 21:05

Oj vilka bilder!

Då måste ja fråga vad du har för utrustning?

Nu måste ja också ut och leta :)

0

"JAS" Helsingborg

10 jan 2009 kl. 21:30

En Nikon D 80 och ett makroobjektiv och ett gott öga och god inlevelse :)

0

Erik

11 jan 2009 kl. 09:28

Vad för macro? Ja kör med ett fast tamron 90 mm när jag plåtar macro. Blir lite klumpigt ibland utan någon zoom, annars är det ett kalasobjektiv.

0

Erik

"JAS" Helsingborg

11 jan 2009 kl. 10:26

Sigma 50mm 1:2.8 DC Macro. Ett utmärkt piratobjektiv.

0

Erik och JAS

Jan A, Uppsala

11 jan 2009 kl. 10:36

Tamron 90/2.5 anses vara ett av de allra bästa, de “berömda” märkesobjektiven inräknade. Har givetvis ett själv!;) för analogfoto, det enda område jag har RIKTIG utrustning för. Använder Tamron-objektivet som alternativ till Mikro Nikkor 105/4.0 och bälgarrangemang.

0

GretheF Skåne

11 jan 2009 kl. 14:44

Jas vaar hittar du brödkorgssvamp här runt om jag har letat som er galning i flere år utan att lyckas, om jag får fråga

spännande bilder jag var ute en stund i dag

0

Enelie, Linköping

11 jan 2009 kl. 19:51

Fina bilder Jas!
Jag undrar bara hur du lyckas få syn på dem allihop.
Det kanske blir många timmar på alla fyra i skogen:)

0

Tina Nordberg Kolsva

11 jan 2009 kl. 19:55

Det är många läckerheter du har där, men ullklubba ??

0

Tina Nordberg Kolsva

"JAS" Helsingborg

11 jan 2009 kl. 20:01

Hej Tina, jag säger bara att det skulle kunna vara Ullklubba i serie 9 men vad är det då. Dåligt med förslag på de jag inte vet.

0

Enelie, Linköping

"JAS" Helsingborg

11 jan 2009 kl. 20:07

Vet inte hur det går till men de bara är där!?? Nej jag har börjat lära mig var man skall kolla och jag har ett litet ställe där alla i denna tråd växer, en sträcka på 75m x 10m. Där har jag även Ullklubbor, Grönskål, Vedplätt, Grönpricksdyna m.m. Fantastiskt vilket ställa jag hittade i höstas.

0

Madde Småland

11 jan 2009 kl. 21:22

Vilka bilder! Och vilken syn du har som upptäcker alla dina små fynd! Blir intressant att följa utvecklingen och se vad som händer med dom framöver.

0

JAS

Enelie, Linköping

11 jan 2009 kl. 21:43

Vilken guldgruva du har hittat!
Det måste vara jätteroligt att kunna komma tillbaks och följa upp dem.

0

Tina Nordberg Kolsva

Tina Nordberg Kolsva

12 jan 2009 kl. 11:13

På den här bilden liknar mera ullklubba.

0

Tina Nordberg Kolsva

"JAS" Helsingborg

12 jan 2009 kl. 17:57

Det är Ullklubba Tina bilden från tidigare i höst där jag följt Ullklubban, vad jag ville visa var att det finns en viss likhet med svampen i serie 9.

0

Tina Nordberg Kolsva

"JAS" Helsingborg

13 jan 2009 kl. 23:30

Var är stjärnorna? Är de på konferens allihop eller?

0

Irene A

14 jan 2009 kl. 08:30

“JAS”, jag tror att du och Tina själva ska räknas till expertisen på det här området :-)

“Druvgryn” kände jag mig hjälpligt säker på, och vargmjölk och stiftsvamp förstås - men resten känns omöjligt att ens gissa på.

Jag har grunnat på 8:an. Kan det inte vara någon gammal dynsvamp, en pyrenomycet alltså?

0

"JAS" Helsingborg

14 jan 2009 kl. 09:02

Hej Irene, angående 8an så har du en poäng där det är säkert en pyrenomycet skall dit och hämta en bit och se om någon kan få fram någon relevant info av kolektet.

0

"JAS" Helsingborg

20 jan 2009 kl. 22:00

Nu kommer fortsättningen i ny tråd.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone