0 310 visningar

17 svar

Ska inte störa!

svampstaff

10 jan 2009 kl. 21:16

Men har studerat artportalen ingående nu ett par nätter, Och finner den ganska enkel att rapportera fynd i.För enkel!Dvs. Har noggrant kollat fynd i min omgivning,gjorda av “svampillrar” som jag?
Men merparten,nämre 99% har INGEN bild på sina fynd?Vilket jag betäcknar som anmärkningsvärt?Ej heller nån medobservatör?
Det hela blir ju då inte speciellt seriöst i mina ögon.Koordinater till trots,med en noggranhet på 500 m, Nä känns inte speciellt trovärdigt, om man vill vara seriös i sin rapportering.Utan bilder säger det ju INGENTING.

//Svampstaff den orubblige:)

0

svampstaff

10 jan 2009 kl. 21:31

Kollade bl.a ostronmussling,denna sydliga svamp. Som är rapporterad låååångt upp i fjällen?karesuando?utan bilder?Och Tallticka jag hittade häromdan, är ej rapporterad längre söderut än uppsala -08.
Vet inte riktigt trovärdigheten av denna rapportportal?
Ett krav vore bild osv.Som jag alltid sagt, en komprimerad svampguid och artportal.

0

svampstaff

10 jan 2009 kl. 21:41

Sen lite kritik:)
Mot er svampvänner.Vi lever i en datavärld,där det mesta finns att finna:Men svamp!! är ett gytter av länkar,hit o dit utan bilder? men med tusentals rapporter?
Fattar inte varför det ska vara så svårt,när nästan alla kan fota?
Tror helt enkelt det är en generationsfråga, eftersom dom flesta aktörer idag på svampmarknaden är 55+
Rätta mig om jag har fel:)
Men det har jag inte;)

0

"JAS" Helsingborg

10 jan 2009 kl. 21:57

Ja du svampstaff, jag har inte kollat på artportalen, egentligen skiter jag i den, rapporterar till den lokala svampklubben och eventuellt till kommunekologen. Sedan gäller det för oss äldre och visa gentlemän och qvinnor att lära den yngre generationen alla knep och knop för att hitta rätt här i livet och förhoppningsvis lyckas slita dem iväg rån cyberworld för att finna verkligheten och allt det underbara som finns där ute.

0

svampstaff

10 jan 2009 kl. 22:01

Bläddra i böcker är ju stenålder!
Jag som ofta söker rödlistat, har grymma bekymmer att ens få en bild pånätet???“2009.
Tror svaampisar ligger lite efter vad beträffar datans värld.
Såg förresten ett mikroskop, som man fäster på mmobilkameran:) som förstorar 200ggr, och som kan skickas som mms, 75dollar, används av läkare i etiopien,för att mikroskopera hudskinn, orsakade av olika åkommor.Vore väl perfekt för svamp?

0

svampstaff

10 jan 2009 kl. 22:05

Jo det är detviktigaste JAS!
Barnen:)
Är själv gynnad där.då dotern fått syndromet.
Men när man inget visar?på nätet?Där ungdommar tillbringar sin tid idag, hur ska då dom få se det vackra, om vi inte anstränger oss lite?
Ja du o jag gör ju det, m.flera,,,Men det måste till nåt mera tror jag, utan att verka aggresiv:)

0

Alf Pallin

10 jan 2009 kl. 22:15

Jag tycker att det i de flesta fall är svårt att bara från en bild artbestämma svamp, om jag inte är särskilt bekant med arten ifråga.

0

"JAS" Helsingborg

10 jan 2009 kl. 22:20

Så klart Alf, det vet vi alla men svampstaff har en poäng tycker jag, gamla rapporter ok. om inte bild fins men nya borde kompletteras med en bild, det gör ju inte saken sämre i alla fall, eller hur.

0

svampstaff

10 jan 2009 kl. 22:20

Det ärjag medveten om.Artbestämmning-Men jag har en kille som plockar allting? överallt utan EN bild?
Då frågar man sig vad hans syfte är?
Eftersom han inte ens behöver fråga expertisen? Utan radar upp blektickor,trollhänder,koralltickor mm mm kunnig kille:)Men inte en bild?Han finns i östergötland, flitigaste rapportören?

0

svampstaff

10 jan 2009 kl. 22:22

En blåstjärna utan kamera:)
Fina grejor.

0

svampstaff

10 jan 2009 kl. 22:34

Min summering efter24timmar på artportalen, äratt det ärettskämt för galleriet!
Finns ingen substans i trovärdighet i nånting!
I dagens samhälle där man inte kan lita på nånting, måste det till en strängare kontroll över fyndigheter.Då framförallt rödlistat,sällsynt eller hotat.Varför rapportera vinterskivling,kantarell eller karl johan fattar inte jag??

0

Erik

11 jan 2009 kl. 09:44

Bra om artportalen kan bidra med kännedom om igentlig utbredning av arterna. Artportalen skulle kunna bidra till bättre kunskap om hur arterna breder ut sig, var nordgränsen går, då även hos vanligare arter.

Däremot håller jag fullständigt med dig. Det finns garanterat felrapporter både avsiktliga och oavsiktliga. Det är ju fullt möjligt att gå och trolla. En bild skulle i vilket fall stärka trovärdigheten något, då har jag i vilket fall hittat svampen.

Sedan kan man ju ställa sig frågan hur bra det är att avslöja växtplattsen för hotade arter för allmänheten..

0

Det stör!

Björn

11 jan 2009 kl. 10:01

Och varför sätter man en helt ovidkommande rubrik på inlägget!!??
Artportalen hade väl varit bra eller?

0

Det stör!

Bengt Sandh

11 jan 2009 kl. 12:08

Många svampintresserade har säkert kamera med sig men långtifrån alla. En del äger inte ens en kamera men vill ändå rapportera sina fynd. Skulle dessa personer då vara mindre trovärdiga? Knappast.

Fågelrapporteringar bygger på s.k. obsar och dessa är långtifrån alltid kopplade till bildbevis. Visserligen är det lättare att fotografera ett fast objekt såsom en svamp än ett rörligt men man måste ändå utgå från att rapportören har ärliga avsikter.

0

Eva

11 jan 2009 kl. 14:15

Det var snällt.

0

Skogsfrun i Obbola

11 jan 2009 kl. 14:50

Framför allt måste det påpekas att det inte på något sätt är ett krav att man ska lägga in ett foto på Artportalen. Det finns därför ingen anledning att misskreditera rapportörer bara för att de har lagt in en massa obsar utan foto.

I många fall är det betydligt viktigare att man har mikroskoperat arten än att man har fotograferat den, om man vill ha en säker artbestämning.

0

Skogsfrun i Obbola

11 jan 2009 kl. 15:03

En annan sak som bör påpekas är att det finns en massa duktiga svampkännare som inte är aktiva här på Svampguiden. Man kan mycket väl vara expert fast man inte har en “blåstjärna” på forumet.

Sedan när ligger Karesuando i fjällen, förresten? Och varför skulle det inte kunna finnas ostronmussling där, om det bara finns något lämpligt träd? Fast jag kan faktiskt inte hitta den observationen, inte en enda Pleurotus-art i hela Kiruna kommun faktiskt.

0

Lena M

11 jan 2009 kl. 16:55

Nu har jag rapporterat in 6 arter med bild och då bör väl de synas att de är rätt art. Visserligen är de svampar som man inte hittar så ofta, men nu tycker någon att man skall rapportera ALLA arter och andra att man skall begränsa sig.
Inte vet jag vad som är bäst / rätt och jag får se hur jag gör säsongen 2009.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone