0 491 visningar

24 svar

Favoritsvampar

Lena M

11 jan 2009 kl. 16:49

Ska vi visa bilder / berätta om vår favoritsvamp bland de ÅTBARA kanske.
Visserliger har jag 3 i topp men säger nog karljohan iaf.

0

Jan A, Uppsala

11 jan 2009 kl. 18:02

Bäst av alla! Kungschampinjon. Och den här RODNAR när den hör detta.

0

Lena M

11 jan 2009 kl. 18:34

Finns inte hos mig !( Gästrikland )
Jag har ju sett i rapporterna att du och Tina Kolsva har betydligt mera arter än jag har fast det bara skiljer 10 - 12 mil. Lite avudsjuk ! ( nej, mycket )

0

Boman

11 jan 2009 kl. 19:15

Kungschampinjon får bli min favorit också. Har en gratäng med bland annat det i ugnen nu.

0

Tina Nordberg Kolsva

11 jan 2009 kl. 19:51

Det här får bli min om jag är piskad att välja en. Svart trumpetsvamp.

0

Lena M

11 jan 2009 kl. 20:07

Hmm !
Du kan då konsten att förvandla svamparna till det okända, vem tror du assionerar till svart trumpet ? I mina ögon ser de ut så här och i Kolsva som på din bild!  :o)

0

NadaL, Umeå

11 jan 2009 kl. 20:15

Svårt att säga bara en favorit,men när det är så,väljer jag föränderlig tofsskivling min nyaste favorit,som är överraskande god.

0

Alf Pallin

11 jan 2009 kl. 20:18

Jag är svag för blodriskor, både gran och tall. Har ett recept med blodriskor, smördeg, bacon, äggröra, riven ost.

0

Totte Gbg

11 jan 2009 kl. 20:22

Goliatmusseron. Fast jag har inte hittat den men skulle vilja åka norröver o vara med o hitta den :)

0

Lena M

11 jan 2009 kl. 20:25

Nadal, visst är det konstigt att man hittar nya favoriter allt eftersom man lär sig. En till som jag gillar nu är rökslöjskivlingen.
Om ett år eller två har jag säkert andra favoriter.
Jag vil gärna höra andras favoritsvampar, men att välja ut EN , bara en , är inte lätt.

0

Lena M

11 jan 2009 kl. 20:37

Alf, är det inte den som också kallas ” läcker blodriska ” ?
Totte, vi har säkert goda svampar som inte finns i norr.

Kul om ni nämner / förklarar varför den svampen tilltalar er smakmässigt.

0

Alf Pallin

11 jan 2009 kl. 20:44

Tallblodriska, läcker riska. Första gången jag upptäckte hur god/läcker blodriskan är, det var på ett repmöte, jag plockade blodriskor, lade dessa i kokärlet tillsammans med en smörklick och stekte dem på värmen från kaminen när jag satt eldvakt, smakade fantastiskt.

0

stisse/mjölby

11 jan 2009 kl. 20:44

Min favorit är utan tvekan kungschampinjonen!.Den har en härlig smak av mandel och anis.Gräddstuvad på varma mackor är den oslagbar.

0

Hasse i hörby

11 jan 2009 kl. 20:52

Först av allt: Vilka härliga K.J. på din bild Lena.
Min favvis är brunsopp som lyckligtvis finns i överflöd i skogarna runt mellanskåne.
I torkat tillstånd tycker jag att smaken förstärks markant.Varje stuvning/sås påminner om de härliga dagarna i skogarna.

0

Robban O-hamn

11 jan 2009 kl. 21:52

Jag hade en bra dag i höstas.När jag hittade nästan alla mina favoriter. 2 är nya för i år.

0

Lena J

11 jan 2009 kl. 21:57

Min favorit om jag måsta välja är
sandsopp (torkad), den är inte alls lika god färsk.
-08 var ett bra sandsoppsår här i norra Västerbotten där jag bor.

0

Gula

11 jan 2009 kl. 22:00

Härlig bild Robban!!!

Jag får nog säga att den Goliat som jag ätit var i en klass för sig!! Men av dom mer “normala” svamparna så sällar jag mig till Kungschampinjonsälskarna och Kalle kommer som god tvåa!!
Tänk att få uppleva den gångna säsongen när det bara KRYLLADE av dom!!!
Mobil-bilder så kvaliteten är inte den bästa….

0

Enelie, Linköping

11 jan 2009 kl. 22:26

Årets favorit är Lärksopp.
Det var första gången som jag hittade den.
Den hade en mycket speciell kryddig smak, lite åt det asiatiska köket (indiskt?).

(All-time favorit är annars Blek Taggsvamp men den hade jag ingen bild på.)

0

BirgittaD

12 jan 2009 kl. 11:16

Lägg genast in receptet Alf.

0

Nilla59

12 jan 2009 kl. 12:35

Min är smörsopp som är så mild och smörig. :)

0

Tina Nordberg Kolsva

12 jan 2009 kl. 13:41

Du är väl inte i mina skogar å snokar Lena? ;)

0

Jeanette P, Luleå

12 jan 2009 kl. 16:47

Jag har ännu inte smakat allt för många svampar ännu, men har en favorit som har stått sig i alla år hittills och det är trattkantarellen. Kanske är hög tid att smaka på alla nya svampar som ligger i skafferiet, och se om man ändrar uppfattning =)

0

Tanja i Gagnef

12 jan 2009 kl. 20:13

En av mina favoriter är Sotvaxing! Tyvärr älskas den av larver också, men den är t.o.m. trevlig att rensa eftersom den luktar så gott :-)

0

"JAS" Helsingborg

12 jan 2009 kl. 21:18

Den jag ätit mest av sista året är så klart Ostronmussling, har provat flera tillagnings sätt och recept, allt från vanligt smörstekt, i omelett, paj, soppa, ugnsgratinerad, gräddstuvad i olika kryddningar och med färska örter. Detta är en höjdarsvamp min favorit.

0

BirgittaD

13 jan 2009 kl. 19:07

JAS gör en smet på ägg riven parmesa,lite mjöl och paprikapulver. vänd ostronskivlingen i mjöl doppa sedan svampen i smeten och stek jättegott går bra med blektaggsvamp också.
Ostronskivling och Karl Johan är favoriter.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone