Idag var vädret någorlunda, men alltför mörkt och blåsigt för fotografering. Några bilder från Trollkärrets is blev det dock. Från tidigare en enda gråvidebuske med trollhand har jag nu c. 8 buskar/buskage med långt över 100 fruktkroppar. Bild 1 visar förutom trollhanden; på kvisten kl. 9.30 någon av kantlavarna (de små runda); på, kvisten kl. 7.30 kantöron och en ung trollhand.
Bild 2 dagens största och vackraste, 61x60 mm., fortsätter en bit runt kvisten.
Bild 3 är oskarp/dålig, men ändå! Någon har gnagt eller hackat på trollhanden. Hade sällskap av ett par helt orädda tofsmesar som följde mina spår och kollade isen under de buskar jag rotat i…
Nästa serie bild 4: Många småtroll! Bild 5 ”Håller ihop”!
Nästa besök blir i fullt dagsljus!
GATTIS Jan!
Helt suveränt. Det lönar sig att söka. Jag blir så glad å dina vägnar.
Nu är det Enelie´s och Tina´s tur att hitta.
Jag har hittat så många nya ställen med kantöron, det dräller, men snön är för djup, så jag får göra trollsök när snön sjunkit undan. Det blir en spännande säsong.
Lokalen är partiellt beskriven här och det finns också karta: http://kartor.uppsala.se/scripts/hsrun.exe/extwebb/dynamiskt2/MapXtreme.htx;start=HS_naturomrade?beteckning=BÖE005
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.