GretheF Skåne och alla ni andra i regionen. Idag var jag och kollade 2 av mina säkra ställen för Ostronmussling och Vinterskivling, ack, ack, ack. Jag hinner inte med att skörda på alla mina ställen och på dessa två fick jag endast ihop 5 lit Ostronmussling som var ok, resten var för gamla detsamma gällde Vinterskivlingen. Skördade 3 liter hattar men kunde ha fått ihop mycket, mycket mer av båda sorterna om jag hade haft tid att skörda vid fler tillfällen men det finns inte en chans för mig att hinna och jag kan inte ta hand om allt själv. Så om ni går in på Eniros kartor och söker på Vallåkra/Fjärestad. Ta till höger i Fjärestad om ni kommer från Gantofta/HBG kör förbi Fjärestads gård, någon km. längre fram finns en gammal gravhög bevuxen med bokar på höger sida, parkera där. Om ni tittar lite till höger om gravhögen ser ni en hel del döda träd i slänten ner mot Råån. Åk dit och skörda, inte nu men längre fram och nästa säsong. Ålabodarna/Glumsläv nästa, ta vägen ner till Ålabodarna eller mot Sundvik, kör man igenom Ålabodarna mot Sundvik så rastplats nr.2 på vänster sida och alltså tvärt om om man kommer från Sundvikshållet. Ni ser stigen till vänster om ni har havet i ryggen, gå in och skörda, det gäller samma här ni får vänta tills senare inget där nu. Håll till godo:)) Allt på bilderna från idag och allt är för gamalt :(
Så till dig GretheF. Brödkorgssvamp hittar du vid Råån, kör ner till Görarpsdammarna. På vägen mellan Stensbro camping och Bårslöv går en liten väg till höger ut på åkrarna, kör ända ner till p- platsen. Ta stigen öster ut, mot Gantofta alltså, bara efter ett hundra tal meter så kommer det en äng på vänster sida som är kantad av granar, längst upp till vänster alldeles i kanten mellan äng och gran finns det en hel del brödkorgar på marken. Nästa plats i detta område är på två stora Pilträd vid ån. Samma utgångspalts men håll till höger, lilla stigen längst med ån, ån kantas här av stora Alar men just innan stigen viker av åt vänster står de två pilarna nere på en liten udde ut i ån, där några decimetrar. ovan mark och upp till ca 170cm växer det Brödkorgar i barkspringorna. Sedan får vi bege oss till Vallåkra. Parkera vid Vallåkra stenkärlsfabrik gå ner till bäcken och över den följ stigen åt vänster tills du kommer fram till en stor död gran på höger hand, (30m) den är full av stora fina Klibbtickor, gå stigen upp till höger här och trappor uppför slänten, följ stigen fram till gräsplan på vänster sida ta in där följ nu raskanten framåt och håll utkik på marken, här växer det sporadiskt med brödkorgar. Lycka till i letandet, hittar du inte nu så får jag väl följa med dig.
Men Grethe! Om man parkerar nere vid Görarpsdammarna, går stora gången mot Gantofta så bara efter hundra meter eller så, så får du en äng på vänster sida längst upp i kanten finns det några unga granlågor och annanbröte där finns brödkorg i mängder på grangrenarna i marknivå, jag var där i tisdags och visade dem för en kompis. På den yttersta grenlågan finns även judasöron och svart plätt. Längre in blad de lite större granarna finns oxå en massa andra roligheter bl. Violtagging. Men det är jäkligt bökigt därinne bland vidfällorna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.