0 499 visningar

30 svar

Jag måste dela med mig!

"JAS" Helsingborg

11 jan 2009 kl. 21:07

GretheF Skåne och alla ni andra i regionen. Idag var jag och kollade 2 av mina säkra ställen för Ostronmussling och Vinterskivling, ack, ack, ack. Jag hinner inte med att skörda på alla mina ställen och på dessa två fick jag endast ihop 5 lit Ostronmussling som var ok, resten var för gamla detsamma gällde Vinterskivlingen. Skördade 3 liter hattar men kunde ha fått ihop mycket, mycket mer av båda sorterna om jag hade haft tid att skörda vid fler tillfällen men det finns inte en chans för mig att hinna och jag kan inte ta hand om allt själv. Så om ni går in på Eniros kartor och söker på Vallåkra/Fjärestad. Ta till höger i Fjärestad om ni kommer från Gantofta/HBG kör förbi Fjärestads gård, någon km. längre fram finns en gammal gravhög bevuxen med bokar på höger sida, parkera där. Om ni tittar lite till höger om gravhögen ser ni en hel del döda träd i slänten ner mot Råån. Åk dit och skörda, inte nu men längre fram och nästa säsong. Ålabodarna/Glumsläv nästa, ta vägen ner till Ålabodarna eller mot Sundvik, kör man igenom Ålabodarna mot Sundvik så rastplats nr.2 på vänster sida och alltså tvärt om om man kommer från Sundvikshållet. Ni ser stigen till vänster om ni har havet i ryggen, gå in och skörda, det gäller samma här ni får vänta tills senare inget där nu. Håll till godo:)) Allt på bilderna från idag och allt är för gamalt :(

0

Hasse i hörby

11 jan 2009 kl. 21:11

Du är en generös natur JAS.

0

anithau

11 jan 2009 kl. 21:44

JAS!
Tänk om alla kunde ha din inställning.
Det här med “mina” ställen och hemligt är så tråkigt. Det jä...a är att jag själv börjar använda dessa termer fast jag inte vill.
Heder åt dig.

0

"JAS" Helsingborg

11 jan 2009 kl. 23:06

Så till dig GretheF. Brödkorgssvamp hittar du vid Råån, kör ner till Görarpsdammarna. På vägen mellan Stensbro camping och Bårslöv går en liten väg till höger ut på åkrarna, kör ända ner till p- platsen. Ta stigen öster ut, mot Gantofta alltså, bara efter ett hundra tal meter så kommer det en äng på vänster sida som är kantad av granar, längst upp till vänster alldeles i kanten mellan äng och gran finns det en hel del brödkorgar på marken. Nästa plats i detta område är på två stora Pilträd vid ån. Samma utgångspalts men håll till höger, lilla stigen längst med ån, ån kantas här av stora Alar men just innan stigen viker av åt vänster står de två pilarna nere på en liten udde ut i ån, där några decimetrar. ovan mark och upp till ca 170cm växer det Brödkorgar i barkspringorna. Sedan får vi bege oss till Vallåkra. Parkera vid Vallåkra stenkärlsfabrik gå ner till bäcken och över den följ stigen åt vänster tills du kommer fram till en stor död gran på höger hand, (30m) den är full av stora fina Klibbtickor, gå stigen upp till höger här och trappor uppför slänten, följ stigen fram till gräsplan på vänster sida ta in där följ nu raskanten framåt och håll utkik på marken, här växer det sporadiskt med brödkorgar. Lycka till i letandet, hittar du inte nu så får jag väl följa med dig.

0

anithau

11 jan 2009 kl. 23:07

Jag vill också följa med!

0

Anthau

"JAS" Helsingborg

11 jan 2009 kl. 23:22

Dä ä bar å åk. Här finns plats:)

0

Anthau

BirgittaD

11 jan 2009 kl. 23:45

Det är bara det att Anitha bor i Umeå. Jag skall dit nåsta helg och hade vissa förhoppningar att träffa anitha. men vårt program är så tight så det går inte, såvida du inte ansluter till någon lunch eller till lördagens gemensamma middag. Sven hälsar

0

BirgittaD

"JAS" Helsingborg

11 jan 2009 kl. 23:49

Jooo (uttalas med inåtandnig) jag vet, därav mitt försök till dialektal text:)

0

GretheF Skåne

12 jan 2009 kl. 01:09

Tack ska du ha Jas för den utförlige beskrivningen, konstigt jag har alldrig varit åt det hållet . Jag ska ta ut så fort jag får tid hittar jag inte låtar jag höra av mig så trevligt att du berättade det ,just den svampen har jag så länge velat se ute i naturen

0

Helena i Lund

12 jan 2009 kl. 05:54

Du är bra generös du JAS! Jag var i Värpinge ravin i går i jakt på ostronmussling, men hittade inga… Nu fick jag hopp om att nånsin hitta dessa godingar!
Tack tack!!

0

Tina Nordberg Kolsva

12 jan 2009 kl. 09:57

Tack det var bussigt, men sen tillkommer resan.Det får bli en annan gång, tyvärr.

0

GretheF Skåne

12 jan 2009 kl. 09:59

Ja nu har jag printat ut vägbeskrivningen och ska leta på karten sennere i dag spännade

0

Bo E

12 jan 2009 kl. 14:21

Grattis skåningar!

Ni har ju både bättre svamptillgång så här års och är dessutom så många att ni kan tipsa varann på forumet.

Det är trevligt, jag är inte en avundsjuk natur, men undrar ibland om närkingarna är sniknare eller bara inte hittat till guiden?

0

"JAS" Helsingborg

12 jan 2009 kl. 17:58

Nu är jag ju inte Skåning utan en snål och sniken Smålänning!!!

0

Helena i Lund

12 jan 2009 kl. 18:40

Jag är helt övertygad att du, trots småländskt blod, påverkats av skåningens frejdiga godmodiga och gemytliga sinnelag! Om inte annat så kanske närheten till Danmark påverkat dej i den riktningen… ;)

0

"JAS" Helsingborg

12 jan 2009 kl. 20:53

Nix, jag har alltid gått i bräschen för att avliva myten om den snåle Smålänningen, därför har jag inga pengar på banken ingen riktigt bra bil men mycket fritid och många vänner:))

0

svampstaff

12 jan 2009 kl. 20:57

Klart man delar med sig!
Den som vill, får gärna reda på 50L vinterskivlingsstället, eller ostronmusslingar i östergötland:)
Jag är ändå sån at jag alltid letar nya marker..Bara att fråga:)

0

Tina Nordberg Kolsva

13 jan 2009 kl. 20:10

Kan någon peka ut ett ostronmusslingställe i Västmanland, så nära Kolsva som möjligt ;)Erbjuder kantarellställen i utbyte.

0

Tina

Robban O-hamn

13 jan 2009 kl. 20:25

Lite snabbt på Google så skulle jag börja titta näs och Lind reservaten. Där får man även plocka ved levande svamp m.m. För hus behov. Men läser man lite om dom så varför inte.

0

!Jas

GretheF Skåne

15 jan 2009 kl. 18:45

Nu har jag letat och letat på kartor men hitter inte riktigt . kan du maila en karta till mig . Jag hittar Bårslöv och Gantofta men men sen är det stop min mail.adrs.. är på min Svampraport  

det är bara att clicka på namnet

0

Tina Robban

Tina Nordberg Kolsva

16 jan 2009 kl. 12:34

Hemmablind Västmanlänning här.Var ligger Näs o Lind reservaten?
Vi har ett reservat nära som heter Näs, i Västra Skedvi.

0

Tina Robban

Robban O-hamn

16 jan 2009 kl. 12:39

Gå in på din länstyrelses hemsida
och läs om natur reservaten där det finns bra kartor och beskrivningar över reservaten.

0

Tina Robban

Bo E

16 jan 2009 kl. 12:41

Alla som lägger in rapporter på guiden kan ju på sätt och vis sägas dela med sig eftersom man där ska ange ganska exakta fyndplatser.
Det blir ju i vart fall hänvisning till “rätt” skogsområde, även om det i vissa fall rör sig om stora skogar.

0

Tina Robban

Tina Nordberg Kolsva

16 jan 2009 kl. 13:40

Tack Robban, det är ju i mina vanliga tassemarker (sommar o höst)Har 1 miltill Näs som inte varit reservat så länge.Där finns den i våra trakter berömda trånggången.
Ytterligare en mil till Lindreservatet.Hemmavid ju.

0

Tina Robban

Robban O-hamn

16 jan 2009 kl. 13:54

Ja jag har ju alldrig varit där, men på reservat beskrivningen så
skulle jag ju börja titta där.
Om inte annat så borde det ju finnas Vinterskivling.

0

Tina Robban

Tina Nordberg Kolsva

16 jan 2009 kl. 14:36

Tack, ja bara jag piggar på mig far jag dit, har varit flunsig en vecka.Vinterskivling finns ju överallt.

0

GretheF Skåne

1 feb 2009 kl. 15:46

I dag åkte vi ut till stället efter mycket åkande i bil hittade vi stället, men jag tror vi stannade lite för långt bort isande kallt så vi orkade inte leta vidare , men ett spännande område tack för det Jas,  jag så ingen brödkorgssvamp där vi var

0

GretheF Skåne

Stefan HBG

1 feb 2009 kl. 15:59

Såg du en grön kombi vid gravkullen var det min:)
Visst var det isande kallt i vinden Grethe,BBRRRR.

0

"JAS" Helsingborg

1 feb 2009 kl. 16:02

Men Grethe! Om man parkerar nere vid Görarpsdammarna, går stora gången mot Gantofta så bara efter hundra meter eller så, så får du en äng på vänster sida längst upp i kanten finns det några unga granlågor och annanbröte där finns brödkorg i mängder på grangrenarna i marknivå, jag var där i tisdags och visade dem för en kompis. På den yttersta grenlågan finns även judasöron och svart plätt. Längre in blad de lite större granarna finns oxå en massa andra roligheter bl. Violtagging. Men det är jäkligt bökigt därinne bland vidfällorna.

0

GretheF Skåne

GretheF Skåne

1 feb 2009 kl. 16:57

Ja vist så jag den då vet jag var vi ska parkere nästa gång

0

GretheF Skåne

1 feb 2009 kl. 16:59

Ja men jag kan gå vilse i en telefonboks så det är inte konstigt att jag inte kan läsa karten vi hade den med os

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone