Jag har aldrig sett att vatten kunde forma sig som “kulor på ett band” som de har gjort på bild 1.
Snön ger också en fin kontrast som inramning.
Tänk att vi bor i samma avlånga land och jag tycker ändå att renar är exotiska. (?!)
Vad ska då inte utlandsturister tycka?
Fina bilder allihop.
Fint som snus Anitha så vackert det är med is och vatten! Synd att min ena hårddisk med mängder med bilder är sönder annars hade jag kunnat visa bilder på Rådjur vid Maltesholm här i Skåne där jag och min kompanjon för 3 år sedan räknade till, eller rättare sagt vi tappade räkningen vid 96 Rådjur de gick lite ut och in mellan åker och skog. Vid ett annat till fälle räknade vi till 47 Rådjur på en åker med foderkål mellan nuvarande Österleden och E 6an i HBG. Jag har glömt att fråga dig om du, eller har du nämnt det nu blev jag osäker, ja i vilket fall som helst så undrar jag vad du tyckte om Vinternagelskivlingen. Och så lite is från mig oxå.
Iskonst har vi nog en del i hela landet, periodvis.
Renar däremot ÄR exotska för oss som aldrig sett en levandes.
Men är de inte mer som kor för er?
Fast släktskapen med älg och hjort kan man väl inte ta fel på.
Hjortar i vilthägn är kanske det mest jämförbara här och söderut i landet.
Jag som kört egen lastbil på norrland hade skräck för 2 saker, det värsta man kan möta på norrländska vägar är timmerbilar, fy f-n och de väjer inte för något absolut inte för renarna vilket jag så klart försökte göra och lyckades. Det andra är just renar när det är mycket snö och höga vallar, de har lite dille på att vara på vägarna så när man kommer på en flock på vägen så har de ingenstans att ta vägen utan man får så vackert försöka fösa dem framför sig tills vallarna blir lägre eller det dyker upp en avtagsväg. Mellan, ja någonstans på blåvägen Dorotea, Storuman eller där i trakterna tog det mig 2 timmar att ta mig några km och när renarna äntligen började kunna komma ur vägen kom där en timmerbil, han lättade inte på gasen om jag säger så, renar, horn, ben och slamsor och blod flög åt alla håll. Jag ringde polisen men de verkade skita i att samernas djur blev lemlästade. Senare i Älvsbyn for jag in till en mack för att få min bil lite avspolad, det fanns en del rester från massakern på min oxå, då sa mackägaren när jag berättade vad som hänt att - Hä ä in´t lönt te å broms in´t, dä ä bar te å spol av. hi hi. Jösses tänkte jag och for vidare, min polare i Persön norr om lule bekräftade att det var så här det gick till och efter ytterligare några vändor till norr så ville jag aldrig mer se en timmerbil. Fy:( Detta var på 80talet så förhoppningsvis har det blivigt bättre.
Jo det förståss, jag fick åxo se örnar vid ett par tillfällen. Här ner så matar vi dem med slaktavfall men det är väl inte mycket bättre det med tanke på att slaktavfallet kommer från “fabriksdjur” renarna fick i alla fall vara “fria” så länge de levde!
Jag har missat att ni frågar hur de kan bli sådana. Jo ganska enkelt ungefär som när man stöper ljus,(ljusen doppas upp och ner ur byttan med flytande stearin vax eller talg) men här är det vattenytan som höjs och sänks så att spetsen och lite till på tapparna doppas och så uppstår detta fenomen. Sorry svampstaff men det inlägget från dig har jag missat:=
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.