0 338 visningar

8 svar

Inga mängder men...

Nilla59

12 jan 2009 kl. 12:37

så här ser det ut på en hylla i vårat förråd.

0

Tina Nordberg Kolsva

12 jan 2009 kl. 13:37

Du klarar dig säkert hela vintern.Orddning o reda.

0

Tina Nordberg Kolsva

12 jan 2009 kl. 13:38

Gott om d har jag.

0

Bo E

12 jan 2009 kl. 14:10

Stiligt!

Hade en liknande uppställning i mitt köksskåp, men nu är det bara lite stensopp och trattkantareller kvar.

Du verkar torka det mesta.
Jag ska oxå testa att torka fler sorter nästa år, ett fenomenalt sätt att kunna avnjuta svamp året om!

Ser inte riktigt alla etiketter, men saknar trattar och svart trumpetsvamp som ju är bra “torksvampar”.
Soppar vinner ju så mycket på torkning tycker jag.
Men vad är “blåsopp”?
De vanliga blånande strävsopparna har jag oxå torkat liksom sandsopp och brunsopp.
Men mest stensopp blev det i år p g a några riktiga baddare som var fasta och maskfria!

0

Nilla59

12 jan 2009 kl. 18:28

Trattkantarellerna har jag uppe i köket. Det är den enda svamp som min man äter. Svart trumpet har jag aldrig hittat. Blåsopp är Gryoporus cyanescens. Jag har tyvärr ingen bild men den torkade svampen är alldeles blå. Här är några bilder från nätet.
Jag hittade mina i närheten av Gröen, Landvettersjön.

0

Nilla59

12 jan 2009 kl. 18:44

Här är en bättre bild:

0

Jea

12 jan 2009 kl. 18:54

Härligt! Nästa år måste jag försöka få till det. Det är ju så gott och så kul att ha. Hur smakar sotvaxing torkad, blir den bra? Provade aldrig det, då jag inte hittade så många och att jag inte heller visste att jag kunde torka dom.

0

Nilla59

12 jan 2009 kl. 18:58

Jag tycker den är god märker ingen direkt skillnad på färsk och torkad.

0

Totte Gbg

12 jan 2009 kl. 19:06

Oj men det var väl ett väl fyllt förråd :) O vilken ordning :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone