Stiligt!
Hade en liknande uppställning i mitt köksskåp, men nu är det bara lite stensopp och trattkantareller kvar.
Du verkar torka det mesta.
Jag ska oxå testa att torka fler sorter nästa år, ett fenomenalt sätt att kunna avnjuta svamp året om!
Ser inte riktigt alla etiketter, men saknar trattar och svart trumpetsvamp som ju är bra “torksvampar”.
Soppar vinner ju så mycket på torkning tycker jag.
Men vad är “blåsopp”?
De vanliga blånande strävsopparna har jag oxå torkat liksom sandsopp och brunsopp.
Men mest stensopp blev det i år p g a några riktiga baddare som var fasta och maskfria!
Trattkantarellerna har jag uppe i köket. Det är den enda svamp som min man äter. Svart trumpet har jag aldrig hittat. Blåsopp är Gryoporus cyanescens. Jag har tyvärr ingen bild men den torkade svampen är alldeles blå. Här är några bilder från nätet.
Jag hittade mina i närheten av Gröen, Landvettersjön.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.