0 746 visningar

14 svar

Zonerad ticka på tallstubbe

Jan A, Uppsala

12 jan 2009 kl. 15:33

Den här hade hustrun hem idag.  Den bodde med åtskilliga kompisar på en TALLSTUBBE.
Bild 1, hattöversida i rätt färg.
Bild 2, porer med inneboende!
Vi tycker den ser ut som nånting mittemellan zon- och sammetsticka – men på tall.

0

NadaL, Umeå

12 jan 2009 kl. 17:21

Här sett en massa zontickor på asp(mest 90 proc.) och björk,men aldrig på barrved,har läst att zonticka kan växa på barrved,men väldigt sällan.

Intressant!

0

Irene A

12 jan 2009 kl. 18:03

Utseendet är väl mer åt zontickehållet i så fall (har själv sett zonticka på gran, men inte på tall).

0

Jan A, Uppsala

12 jan 2009 kl. 18:46

Jag har också läst att flera Trametes-arter, som vanligen bor på löv, också kan bo på barrved. Rubriken med ‘zonerad’ var medveten, det var mest ohyran som var åt sammetstickhållet! Hustrun får väl lägga in fyndet och skicka ohyran åt annat håll.

0

svampstaff

12 jan 2009 kl. 18:56

Kan det vara nåt liknande jag hittade på tall, nere vid vättern häromdan?

0

svampstaff

12 jan 2009 kl. 19:09

Hm?bildfel.Bara ett par hundra meter från tallen växer mängder med sammetstickor på bok.

0

Jan A, Uppsala

12 jan 2009 kl. 19:21

Skulle tro det är viol"mussling”.
Vände du upp och ner på dom?

0

svampstaff

12 jan 2009 kl. 19:35

Nä jag gav dom ingen uppmärksamhet tyvärr:( Tänkte på det efteråt?
Men dom sitter väl kvar måhända:)Man ser ju inte så mkt. på tall annars.
Fråga? finns det nån svamp som trivs på “En”?

0

klas jaederfeldt

12 jan 2009 kl. 20:08

utseendet tycker jag stämmer med Trametes ochracea Zonticka, vet att den är en lövvedsart. men vet svampen det, jag har många ggr hittat svamp på fel trädslag så sådant kan hända.men för säkerhets skull fråga frun om hon är säker på trädslaget.
skulle tro att SG Ryman annars är intresserad av fyndet

0

Svampar på en

Irene A

12 jan 2009 kl. 20:42

De enda riktigt spektakulära arterna på en, är väl gelérostsvamparna. Det finns flera olika arter som värdväxlar mellan en och andra träd och växter. Googla på Gymnosporangium.

0

Jan A, Uppsala

12 jan 2009 kl. 21:14

Klas, hon är faktiskt nästan lika bra som jag!;) Vi får väl gå och fota stubben med bebyggare och ge Ryman några.
Men Klas, det var fktiskt inte den här tråden jag bad dig kolla;)!

0

svampstaff

12 jan 2009 kl. 21:33

Då kan man ju som gröning fråga sig, varför svampen inte bildar mykoriza med En eller gärna inte alls med barrväxter?
Är det tyret i trädet som är för starkt?

0

klas jaederfeldt

12 jan 2009 kl. 22:43

svampstaff, denna svamp bildar inte mykorr. den är en saprofyt som du å jag, betyder att den lever av dött organiskt material

0

svampstaff

12 jan 2009 kl. 22:45

Hehe ja där ser du vad jag kan:)
Men skenet kanske bedrar en dag:)

0

Jan A, Uppsala

15 jan 2009 kl. 15:03

Falsklarm - tyvärr!
Följde med ut till zontickestubben idag. Det visade sig vara en björkstubbe med ett något märkligt läge och utseende, så jag har förlåtit hustrun för misstaget. Det är faktiskt bara hennes andra under vår tid – såvitt jag vet… Det första var allvarligare…;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone