Hej!
Hittade detta i lokalpressen idag.
http://www.na.se/artikel.asp?intId=1435039&insn=1
Om nån är nyfiken på traktens skogar.
Hade ett snack med en “kyrkans” man innan jul, just om kyrkans mark. Jag tyckte att eftersom kyrkan representerar Gud så borde man vara rädd om det han skapat och vara ett föredöme och därför se till att bevara urskogarna som är i kyrkans ägo. Han var fundersam men hävdade att kyrkan inte är så rik utan de skogar som eventuellt skulle vara av intresse borde lösas in av staten. Jag är inte medlem i svenska kyrkan:)
Kyrkan ägar mängder med skog här i Sörmland. Just nu pågår en skövling utan dess like.
Jag har en mycket nära släkting som är djupt engagerad i kyrkan (själv är jag urkliven sen många år).
Kyrkan skryter över sin miljöpolicy och att de ska vara rädda om guds skapelse naturen.
Efter att min släkting varit med mej i skogen och sett skövlingen har släktingen och nadra anställda börjat ifrågasätta hanteringen av skogen.
Brev med bilder är ställts till “högsta hönsen” inom aktuellt stift.
Kan ju tillägga att när förre markägaren såg vad kyrkan gör hade han gråtit och åkt hem och tillsammans med resten av sin familj omgående begärt utträde ur svenska kyrkan i ren protest mot deras “hantering” av skogen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.