0 797 visningar

17 svar

Vårnagelskivling

Kim

12 jan 2009 kl. 18:52

Hej. Om någon har läst Bo Nyléns “Våra Matsvampar” (2007) så skriver han att matsvampar finns att plocka året om, i Januari till Mars kan man finna ätliga Vårnagelskivling och vårtrattskivlingar.

Går dessa att äta? Jag blir lite konfunderad när jag inte ser dem listade bland matsvamparna. Jag vill ut och plocka matsvamp nu, och vill gärna ha tips. Börjar få abstinens.

0

Irene A

12 jan 2009 kl. 20:29

Har du missat alla trådar med vinterskivlingar och ostronmusslingar?

0

"JAS" Helsingborg

12 jan 2009 kl. 20:43

Jag vet inte hur det är men nog borde det finnas Frostvaxskivling oxå? Skall kolla upp det i nu i veckan.

0

buffy

12 jan 2009 kl. 20:50

Idag såg jag lite vinterskivlingar i Råådalen, Hbg. Inte så många som förra året, men det har ju varit rätt mycket kallare den här vintern.

0

Vårnagelskivling/JAS

Helena i Lund

13 jan 2009 kl. 05:58

Har du hunnit kolla efter frostvaxing JAS? Jag hoppas hinna ut till fureskogen till helgen… Spännande! :D

0

Vårnagelskivling/JAS

"JAS" Helsingborg

13 jan 2009 kl. 07:26

Nej, hoppas hinna i slutet av veckan. Det bör vara milt och uppehåll annars blir den så klibbig. Lycka till nere i Vombs furu. Jag skall till Hörby sedan Malmö och hem igen idag får se om jag hinner med ett besök i någon dunge då.

0

Vårnagelskivling/JAS

Bo E

13 jan 2009 kl. 11:31

Men alltså....

Menas det att vårnagelskivling är samma sak som vinternagelskivling alias vinterskivling.

I så fall finns den här och nu.

0

Vårnagelskivling/JAS

Irene A

13 jan 2009 kl. 11:37

Vet inte vad som menas med vårnagelskivling (har inte den boken av Nylén). Han kanske syftar på Collybia verna, hasselnagelskivling?

0

Kim

14 jan 2009 kl. 19:34

Tack för all info. Dendär Bo Nylén skrev inget latinskt namn, så tyvärr vet jag inte vad jag ska svara. Angående Vinterskivling och ostronmussling trodde jag att i och med att den kalla vinter har varit så går man in på en ny cykel. Men de börjar alltså komma upp nu i mildväder, på nytt menar jag, ??

0

Irene A

14 jan 2009 kl. 19:50

Kim, vi får nog räkna med vinter ett par månader till. Det är särskilt under vinterns mildperioder man hittar viterskivling och ostronmussling.

Sen när marksvamparna kommer igång, framåt mars-april beroende på vädret och var i landet man befinner sig, är det murklor och sedan vårmusseroner som gäller.
Har inte hört talas om tidigare att vårnagelskivling(?) eller vårtrattskivlingar ska vara något ätbart.

0

Joachim Krumlinde

14 jan 2009 kl. 20:40

Vårnagelskivling var tidigare (hos Cortin och Suber, bl. a.) namn på Strobilurus-arter (tallkotte- eller grankotteskivling). Någon av dessa är ätlig även om de är mycket små.

0

Hans-Åke

14 jan 2009 kl. 21:38

Hej Irene vi har en svamp som kommer fram vid snösmältningen som heter liten vårtrattskivling mindre allmän

0

Irene A

14 jan 2009 kl. 21:48

Jag känner till både liten och stor vårtrattskivling, men inte att de skulle vara matsvampar?

stor vårtrattskivling

0

Jan A, Uppsala

14 jan 2009 kl. 21:52

Vad jag minns så kallade Cortin Collybia verna för ‘vårnagelskivling’. Eller kanske det var tvärtom.

0

Hans-Åke

14 jan 2009 kl. 21:54

dom är inga matsvampar.

0

Liten vårtrattskivling

Jan A, Uppsala

14 jan 2009 kl. 22:08

... var vi formligen invaderade av förra våren, så jag passade på att provsmaka den - för att få ytterligare ett kryss på “avätna_svamplistan”. Smakade inte sämre än många andra.
De stora var så gamla och torra, men ändå svagt illaluktande när jag hittade dem, att nästan alla fick fullgöra sina uppgifter…

0

Liten vårtrattskivling

"JAS" Helsingborg

14 jan 2009 kl. 22:28

I Bo Nyléns bok ” Svampar i skog och mark” från 1980 står det under Grankottenagelskivling följande. ” Den närstående vårnagelskivlingen Strobilurus tenacellus är vanligen något mindre och har rödbrun hatt. Atren är ätlig och förekommer vid samma tid och i liknade miljöer som föregående” (alltså rankottenagelskivling) Tid för förekomsr mars - juni så det är nog inte lönt nu.

0

Tack

Kim

15 jan 2009 kl. 16:53

Tack för er expertis! Är själv gymnasiestuderande och hänger inte med på forumet så mycket då mkt annat måste göras, men uppenbart så finns det alltid svar att få från experter, hur dumma frågorna än är (typ mina frågor). Ett stort tack!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone