0 489 visningar

43 svar

Inga favoritsvampar

Nilla59

12 jan 2009 kl. 18:56

Vi har ju en tråd om favoritsvampar men här börjar jag skriva en svamp som jag INTE tycker om smaken av: Tegelkremla
Har ingen egen bild så jag lånar Svampguidens.

0

Totte Gbg

12 jan 2009 kl. 19:02

Trattkantarell är ingen favorit hos mig men jag plockar en massa varje år o ger bort…det är ju så kul att plocka =D

Många va dom…... ;-)

0

"JAS" Helsingborg

12 jan 2009 kl. 19:07

Nu kanske ni tycker att jag är knäpp, jag tycker ju att Totte är lite knäpp:)
Denna pallar jag inte Fjällig bläcksvamp - Coprinus comatus

0

svampstaff

12 jan 2009 kl. 19:12

Den här plockar jag gärna, men ger bort, urrk.

0

Nilla59

12 jan 2009 kl. 19:14

Men vad kul Totte då kan du ju ge dem till mig ha ha. ;)

0

Totte Gbg

12 jan 2009 kl. 19:20

Klart jag kan, sätt på kaffet så kommer jag :)

0

Nilla59

12 jan 2009 kl. 19:26

Totte det är alltid på för dig vettu!

0

Jan A, Uppsala

12 jan 2009 kl. 19:28

Håller helt med Totte! Men man kan ju lägga dom i surströmmingsspadet så dom får lite smak. (Vet att jag sgt det förut!) Och så tycker jag inte om blek taggsvamp heller!

0

Enelie, Linköping

13 jan 2009 kl. 00:33

Smaken är som…ja ni vet.
Fjällig bläcksvamp har jag lär mig att uppskatta först nu men den är ingen favorit.

Blomkålssvamp är ju inte någon direkt smakupplevelse men är rolig att hitta.

Blek taggsvamp är en favorit. Den har en väldigt finstämd subtil smak. Passar som ensamrätt, gräddstuvad.

Jag tycker att G. kantarell är lite överskattad men även den är rolig att hitta.

0

svampstaff

13 jan 2009 kl. 00:37

Nu blir jag konfys???
Gillar inte svamp alls egentligen??
Men blek taggis i en gratäng med potatis, bäjkon o lök är sketgott:)
Så blek taggis är min favo, sen rödgul o svart trumpet.

0

Enelie, Linköping

13 jan 2009 kl. 01:12

Nästan alla jag känner plockar inte Blek taggsvamp och säger att den bara duger som blandsvamp.

Jag tror nog att lite bacon och lök kan piffa till den men man får nog inte använda den men för mycket tillbehör för då framträder inte smaken.

Eller, så tar de ständigt fel på den och Rödgul taggsvamp och har missat att uppskatta den bara för det. (?)

0

Robban O-hamn

13 jan 2009 kl. 06:46

Inget fel på blek Taggsvamp inte.
Där emot tycker jag inte Fårtickan
är något vidare.

0

NadaL, Umeå

13 jan 2009 kl. 09:36

Kantareller plockar vi bara för vår dotters skull.
Håller med Jas när det gäller fjällig bläcksvamp,men den är min mans favorit. :)
Som sagt smaken är som ......

0

Jonnie

13 jan 2009 kl. 09:48

Det är var dag jag håller med Svampstaff (har nog aldrig hänt när jag tänker efter) men i detta fall har han helt rätt…

Blomkålssvamp är en synnerligen överreklamerad svamp,, den är helt j-la hopplös att rensa,

(svampen är ju hemvist för hela skogens insektsbestånd,, det enda som kan driva ut dem är om man lägger otyget i mycket salt vatten och driver ut inskterna under uppsåt att dränka dem)..

Blomkålssvamp luktar helt obeskrivligt illa när man steker den… lukten påninner om något jag inte vill skriva i detta forum,, och lukten hänger kvar i köket som en olycksbådande odör om framtida katastrofer..

och sedan smaken,, riktigt illa… konsistensen påminner om gammalt gelatin..

0

Boman

13 jan 2009 kl. 10:32

Till Blomkålssvampens försvar måste jag säga att rensningen går som en dans när man skär den i skivor och sköljer under kran, det mesta trillar snällt av då. Om den luktar är den nog inte frisk och konsistensen beror nog mest på tillagningsmetod.
Min icke favorit, testad för första gången i år blir Höstmusseronen.

0

Tina Nordberg Kolsva

13 jan 2009 kl. 10:48

Det här är mina ickefavoriter, och de hittar jag alltid i massor.
Ängsvaxingarna trivs i gräsmattan (mossmattan.

0

Bo E

13 jan 2009 kl. 10:59

Många motstridiga åsikter om smak o kvalitet!

Förutsatt att exemplaren är unga och friska så hör Blomkålsvampen och den bleka taggsvampen till mina favoriter.
Gillar både smak och konsistens på dem!

Den fjälliga bläcksvampen däremot ger ofta en slemmig anrättning utan karaktärsfull smak.

Trattkantarell, vanlig kantarell rödgul taggsvamp och ängsvaxskivling är oxå eftersökta av mig och bra matsvampar tycker jag.

Men min absoluta bottennotering av matsvamp jag testat (och i barndomen även uppskattat) är den rodnande fjällskivlingen.
På äldre dar har jag tröttnat på dess jordiga, lite syrligt unkna smak.

Nån däremot??

0

stisse/mjölby

13 jan 2009 kl. 15:01

För min del faller rösten på stolt fjällskivling.Den har enligt mitt tycke en alltför framträdande nötsmak som blir helt dominerande med vilka svampar man än blandar den med.

0

stisse i mjölby

Bo E

13 jan 2009 kl. 15:06

Stolt Fjällskivling är så stor att jag aldrig behövt blanda.

Möjligt att du har rätt att den tar över i blandningar, och det finns fler såna exempel.

En gammal grundregel är ju att inte blanda sk kryddsvampar som har stark särpräglad smak som sprids till annat i stuvningen eller vad det nu är.

För mig är den stolta en ny bekantskap sen ett par år och en absolut favorit.

Skulle dock inte vilja blanda med den sura rodnande kusinen…

0

stisse i mjölby

stisse/mjölby

13 jan 2009 kl. 15:30

/BoE.Min absoluta favorit just nu är stuvad kungschampinjon.Den är en tämligen ny bekantskap för mig.Kanske beror mitt ogillande av stolt fjällskivling på att jag åt den ofta förr och hunnit tröttna på smakenHar du provat stuvad kungschampinjon?.har du inte det så kan jag rekommendera den varmt!Svamphälsningar från stisse/mjölby

0

stisse i mjölby

Bo E

13 jan 2009 kl. 15:37

Jodå!
En favorit som t o m slår ut stolt fjällskivling, kantareller o det mesta….

Kungschampinjonen är min absoluta favorit just nu och glädjande nog har den bara ökat i trakten sen jag hittade den första för kanske 3-4 år sedan!

Men åter till “bottenappen”...

Rodnande flugsvamp har jag tröttnat rejält på, av ungefär samma anledning som den rodnande fjällskivlingen.
Unken, jordig smak som kan förstöra en hel blandning ...

0

Gula

13 jan 2009 kl. 15:41

För mig får Citronslemskivlingen bli kvar och pryda skogen -  lite synd för den är säkert den vanligaste svampen i skogarna här omkring! :-(

0

Inga favoritsvampar Gula

Tina Nordberg Kolsva

13 jan 2009 kl. 15:55

Då kommer jag till dig och hämtar slemmisar, du kan få kantareller i utbyte. ;)

0

Inga favoritsvampar Gula

Gula

13 jan 2009 kl. 16:43

Välkommen!!! :-)))

0

Inga favoritsvampar Gula

RasBohlin

13 jan 2009 kl. 17:15

Citronslemskivling är en av mina favoriter faktiskt!

0

Inga favoritsvampar Gula

Bo E

13 jan 2009 kl. 17:21

Lite trista tyckte jag men plockade dem ofta förr som utfyllnad / blandsvamp.
Efter nya uppgifter om deras förträfflighet till fisk ska det nog bli en ny chans för dem nästa säsong.

0

Inga favoritsvampar Gula

RasBohlin

13 jan 2009 kl. 17:28

Ja, de smakar ju lite syrligt tycker jag, och det tycker jag är gott, säkert perfekt att servera knaperstekt till fisk!

0

Inga favoritsvampar Gula

BirgittaD

13 jan 2009 kl. 19:00

Mandelriska är ingen höjdar.

0

Inga favoritsvampar Gula

Norma

13 jan 2009 kl. 19:37

Mandelriska är ju en delikatess!! Men uj vad läskig blå musseron är!!

0

Inga favoritsvampar Gula

Enelie, Linköping

13 jan 2009 kl. 20:54

Jag har smakat Rodnande flugsvamp en gång för länge sedan och den var rent vidrig.
Smakade ungefär som härsket flott:(

0

Inga favoritsvampar Gula

Jan A, Uppsala

13 jan 2009 kl. 21:25

Tur att “det här” bara är vad några av oss TYCKER; annars funnes det nästan ingen god svamp alls!.;)

0

Inga favoritsvampar Gula

BirgittaD

13 jan 2009 kl. 23:17

Tja olika är ju smakerna. Jag tycker om blåmusseron.

0

Inga favoritsvampar

Helena i Lund

14 jan 2009 kl. 05:57

Jag har för första gången plockat vinterskivling, och det på självaste nyårsafton. Små fina hattar som växte tätt tätt på en död alm, och jag blev så glad! När jag sen hade stekt dom blev jag inte alls glad, de var ju inte goda?!? Första svamp jag plockat som jag inte alls tyckte om… Kanske jag skulle anrättat dom på annat sätt? Hittar jag några större mängder säljer jag till Japan! :)

0

Inga favoritsvampar

Bo E

14 jan 2009 kl. 11:00

Den rodnande flugsvampen måste nog plockas med mycket strikt utskillnad av de yngsta och absolut maskfria exemplaren.
Då är å andra sidan artbestämningen lite svårare, med tanke på t ex giftig panterflugsvamp.

Mandelriska är en läckerhet till fiskrätter, men jag kan tänka mig att den inte passar i alla sammanhang.

Blåmusseronen anrättar jag oftast helt för sig och blandar inte med andra ingredienser, tycker att den och ex. blodriskan smakar bäst så.
De kan sänka vissa andra arters karaktär i blandningar tycker jag.

Egentligen blandar jag väl bara svamp om det inte finns tillräckligt många av varje art för att anrätta separat.

0

Irene A

14 jan 2009 kl. 11:24

Blodriskor gillar jag inte, inte ens tallvarianten “läcker riska”, tycker de är alldeles för beska för min smak.

Stuvad fjällig bläcksvamp har jag blivit bjuden på. Det var inte någon höjdare kan jag säga, men den är ju god som råkost.

0

Bo E

14 jan 2009 kl. 11:29

Gillar rätt hårt smörstekta blodriskor i ren form.
Men gjorde en gång missen att blanda dem med trattkantareller, blek taggsvamp och gulröd trumpetsvamp!

Den blandningen blev väldigt menlös, och man retade sig bara på slöseriet med alla dessa, var för sig, så läckra matsvamparna!

0

Jeanette P, Luleå

14 jan 2009 kl. 11:51

Skäggriskan kommer jag ej att prova igen, ingen höjdare i huvudtaget =(.
Sandsoppen var väldigt speciell men en smakrik mustig smak, men den kan jag nog vänja mig vid iaf.. speciellt till viltkött :P

0

Bo E

14 jan 2009 kl. 12:33

Sandsopp blir fin som torkad tycker jag.

Skäggriska har jag aldrig ens tänkt på som en matsvamp, fast man har ju hört om att den avkokas i Finland.

Men ska det avkokas eller på annat sätt “överarbetas” så räcker det med stenmurklor för mig.
De har ju i alla fall en karaktärsfull smak att erbjuda!

Snart dax att avnjuta dem torkade, pulvriserade i sås, gärna med en skvätt sherry och grädde i.

0

Murklorna

RasBohlin

14 jan 2009 kl. 18:58

Varför pulvrisera dem???

0

o-favorit

Nina A

14 jan 2009 kl. 19:53

blodriska är för beskt, där är jag rörande överens med Irene :)

tyvärr tyckte inte jag vinterskivling var någon höjdare.dock tänkte jag ge dom en chans till
:)
kul tråd!

0

Murklorna

Bo E

15 jan 2009 kl. 11:33

Man kan naturligtvis blötlägga dem (med fördel i mjölk) och sedan skära upp dem i små bitar när de mjuknat.

Så gör min “murkelkollega” fotografen Janne som varit med och plockat murklorna.

Själv är jag väl lite latare och brukar alltid smula torkad svamp så fint det bara går innan jag har ned den i sås tex.

0

Peter, Linköping

15 jan 2009 kl. 12:48

Jag gillar inte mandelriskan, för jag hittar den aldrig.

0

Nilla59

15 jan 2009 kl. 12:57

Vad kul att meningarna är så skilda. Rodnande flugsvamp springer inte jag heller benen av mig för och inte kamskivling heller men de är ju på gränsen till ätliga vad jag förstår.

0

Bo E

15 jan 2009 kl. 13:10

Kamskivlingen har jag oxå tröttnat på, inte för att den smakar illa utan för att den enligt min erfarenhet inte smakar något alls och har en tråkig slapp konsistens efter tillagning.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone