Jag vill hitta/lära mig:
Toppmurkla,Vårmusseron, Nejlikobroskskivling, Fläckkantarell, Svart trumpet,
Jätteröksvamp,Fjällig Bläcksvamp, Druvfingersvamp, Lärksopp, Granvaxing, Ängsvaxing, Blåmusseron,Stolt Fjällskivling.
Dessa matsvampar har jag inte hittat….än.
Jag hoppas att du (och alla andra) har ett riktigt bra svampår att se fram emot.
Jag hittade Lärksopp för första gången -08. Då blev jag riktigt glad. Den har en mycket speciell smak också.
Du kommer säkert att lyckas i år med en del av dina önskesvampar.
Jag håller tunmmarna.
Lärksopp hittade jag för första gången förra året, trodde det var smörsopp, för den såg så smörgul ut och var kletig. Hade inte en tanke på att det var just en lärk de växte under! =D
Leta upp lärkar så är du nog på god väg… Fjällig bläcksvamp hittar du med stor sannolikhet på gräsmattor i stan…
Hej !
Här kommer några bilder på en av mina favoriter, fläckkantarell.
Svart trumpetsvamp skulle jag vilja hitta, har hört att den plockats i Piteåtrakten så den borde kunna finnas även i norra Vb.
Rödgul trumpetsvamp har jag plockat i Värmland vid ett besök men den vore också kul att hitta här uppe
Bilderna
fläckisar
Nejlikobroskskivling hittade jag för första gången förra året i en grässträng mellan Trädgårdsföreningen o kanalen :o Det är ganska så trafikerat där….men ändå... jag hittade dom =D
Toppmurkla, svarttrumpetsvamp, rödgultrumpetsvamp, mandelriska och goliatmusseron har jag inte hittat än men skulle vilja ;)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.