0 434 visningar

5 svar

Dessa har jag inte hittat men vill?

Nilla59

12 jan 2009 kl. 19:13

Jag vill hitta/lära mig:
Toppmurkla,Vårmusseron, Nejlikobroskskivling, Fläckkantarell, Svart trumpet,
Jätteröksvamp,Fjällig Bläcksvamp, Druvfingersvamp, Lärksopp, Granvaxing, Ängsvaxing, Blåmusseron,Stolt Fjällskivling.
Dessa matsvampar har jag inte hittat….än.

0

Enelie, Linköping

13 jan 2009 kl. 00:18

Jag hoppas att du (och alla andra) har ett riktigt bra svampår att se fram emot.
Jag hittade Lärksopp för första gången -08. Då blev jag riktigt glad. Den har en mycket speciell smak också.
Du kommer säkert att lyckas i år med en del av dina önskesvampar.
Jag håller tunmmarna.

0

RasBohlin

13 jan 2009 kl. 01:27

Lärksopp hittade jag för första gången förra året, trodde det var smörsopp, för den såg så smörgul ut och var kletig. Hade inte en tanke på att det var just en lärk de växte under! =D
Leta upp lärkar så är du nog på god väg… Fjällig bläcksvamp hittar du med stor sannolikhet på gräsmattor i stan…

0

Bo E

13 jan 2009 kl. 11:41

Även nejlikbroskskivlingen kan gå till i stans parker.

Fläckkantarell, druvfingersvamp och granvaxing är nog de jag missat helt….tror jag…vete katten för granvaxing har jag inte ens hört talas om tidigare.

Kollar…

0

Lena J

13 jan 2009 kl. 13:48

Hej !
Här kommer några bilder på en av mina favoriter, fläckkantarell.

Svart trumpetsvamp skulle jag vilja hitta, har hört att den plockats i Piteåtrakten så den borde kunna finnas även i norra Vb.
Rödgul trumpetsvamp har jag plockat i Värmland vid ett besök men den vore också kul att hitta här uppe
Bilderna

fläckisar

0

Totte Gbg

13 jan 2009 kl. 13:59

Nejlikobroskskivling hittade jag för första gången förra året i en grässträng mellan Trädgårdsföreningen o kanalen :o Det är ganska så trafikerat där….men ändå... jag hittade dom =D

Toppmurkla, svarttrumpetsvamp, rödgultrumpetsvamp, mandelriska och goliatmusseron har jag inte hittat än men skulle vilja ;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone