0 741 visningar

39 svar

Tävling:)

svampstaff

13 jan 2009 kl. 00:48

Eller se det som en utmaning:)
Veckans raritet:)
Vilket gör att vi rör på oss. lär oss mer, och får det trivsamt:)
Lovar att jag ska vara trevlig:)
Sen i och med det, ser vi ju när det börjar röra sig i backen??
Priset kan väl vara en ()eller nåt?
Kul med sporrar…

0

Nyfiken

14 jan 2009 kl. 02:45

Vad i allsin dar menar karln?

0

Bo E

14 jan 2009 kl. 11:02

Jag tror att tävlingen går ut på att skicka en bild på något ovanligt….underförstått “rara” svampar….men kanske denna duger till att börja med.

Inget vanligt “nättroll” i alla fall…

0

Helge

14 jan 2009 kl. 12:39

huuu
det tvåhövdade norsketrollet…

nu igen…

brrr…
hoppas den är vegetarian…

0

Troll

14 jan 2009 kl. 13:59

Ovanligt tvehövdat nättroll.

0

York shire

14 jan 2009 kl. 14:15

Hade det varit en så kallad stjärna som hade startat den här tråden så hade det kommit in en massa bra bilder o svar men så fort en utböling försöker så blir det bara trams. Så e du inte en stjärna så starta inga trådar.

0

Bo E

14 jan 2009 kl. 14:24

Det tar nog bara ett tag innan någon kommer in, förstår poängen och lägger in något “rart”.

I brist på svampbilder på hårddisken försökte jag i alla fall lägga in en “raritet” för att visa hur jag tror att svampstaff (alias York shire?) tänkt!

Var det rätt uppfattat?

0

svampstaff

14 jan 2009 kl. 16:37

Nope! Det var inte så jag tänkt.Och nån “Yorkshire” är INTE jag!
Har inte varit inne på datan på två dar?
Bryr mig inte heller längre, vem som inte vågar stå för sina egna ord.
Men det är ju enkelt att kolla IP Om man VILL..

0

svampstaff

14 jan 2009 kl. 16:40

Klockan 14.15 när det skrevs, var jag sambon och hunden, vid svartån Öjebro:) Men jag kanske hade den bärbara burken med mig i skogen??

0

Bo E

14 jan 2009 kl. 16:42

Ha ha!

Om du tänkt på nåt annat sätt så kanske det blir mer besökare i tävlingen om du klargör tävlingsregler och vad det går ut på.

Pröva så får vi se…det brukar vara intresse för tävlingar på guiden, mest typ “gissa svampen på bilden”, men nu kanske du har nåt nytt uppslag?

0

Bo E

14 jan 2009 kl. 16:45

Häng inte upp dig på “nåttrollen”.
Jag frågade ju bara med tecken(?).

Olyckskorpar ska man för övrigt inte lyssna på...tycker jag!

0

Viktoria, Finland

14 jan 2009 kl. 19:20

Jag tycker det här är ett roligt initiativ! Jag hittar bara rariteter av ren slump ännu tyvärr :P

(Hoppas de här namnbytena upphör snart utan att Michael behöver gå ut med vilka som ligger bakom det här… tråkigt om någon blir felaktigt anklagad)

0

Bengt Sandh

14 jan 2009 kl. 19:48

Vilka namnbyten?

0

ok Svampstaff

klas jaederfeldt

14 jan 2009 kl. 22:02

här får du en stänkare, det är en Champinjon som heter Agaricus rotalis, den är i stort sätt bara endemisk på Hawais öar (betyder att den bara finns där). jag å min fru hittade den på andra sidan jordklotet, i ett tropikrum på tallins Zoo

0

ok Svampstaff

"JAS" Helsingborg

14 jan 2009 kl. 22:37

Vad säger du om en Bläcksopp men det här blir lite svårt då du inte litar riktigt på det som är inventerat och anmält till Artportalen. Så vad är det värt igentligen men här har du en som inte “anses” så vanlig i alla fall.

0

ok Svampstaff

svampstaff

14 jan 2009 kl. 22:41

Nä här behövs inga bilder heller?
Bara att dra till med nåt:)
Har du koordinaterna Klas?
Måste givetvis dit, för att få fyndet bekräfftat!
Kan dra imorrn::)

0

ok Svampstaff

klas jaederfeldt

14 jan 2009 kl. 23:30

Fyndet ligger i Naturhistoriska Riksmuseets svampherbariun, ring dit å be att få titta på det, kordinater behövs inte då rikets nät inte gäller i Estland, men det finns bara ett tropikhus i Tallins Zoo

0

ok Svampstaff

klas jaederfeldt

14 jan 2009 kl. 23:32

glömde säga att fyndet är några år gammalt, så jag vet inte om svamparna finns där nu

0

ok Svampstaff

Tina Nordberg Kolsva

15 jan 2009 kl. 11:00

Mitt bidrag får bli grå lärksopp.
Hittad 6 sep 2008. Den ser man inte dagligen.

0

Bombmurka!

Peter, Linköping

15 jan 2009 kl. 11:52

Står sig kanske inte mot era rariteter, men är det raraste jag haft turen att ramla på i alla fall. Hittades våren 2008 under vanlig murkeljakt.

0

Bombmurkla!

Peter, Linköping

15 jan 2009 kl. 12:01

Jaja.

0

Bo E

15 jan 2009 kl. 13:01

Jag tror fortfarande att tävlingen går ut på att skicka bilder på “rara” svampar.

Men hur ska det tävlas?

Ska vi sen rösta fram den unikaste rariteten?

Tror att klas champinjon står sig rätt bra, eller bör få en guldstjärna som mest “exotisk”.

Det finns ju inga klargörande tävlingsregler precis…

0

Tina Nordberg Kolsva

15 jan 2009 kl. 13:44

Om jag får bestämma är min rarast!!!!! ;)))

0

ok Svampstaff

Bo E

15 jan 2009 kl. 13:55

Ingen bestämmer väl nåt?

Men du ligger bra till om vi ska hålla oss till arter som förekommer i Sverige, tycker jag.

0

ok Svampstaff

Tina Nordberg Kolsva

15 jan 2009 kl. 16:08

Har en till. Den är så ny och ovanlig att den inte vad jag vet fått något svenskt namn.Funnen på några få platser i svserige.
Lycoperdon sp 3.Den hittade jag här hemmavid jan 08.

0

ok Svampstaff

Bo E

15 jan 2009 kl. 16:13

röksvampsläkt?

0

ok Svampstaff

Tina Nordberg Kolsva

15 jan 2009 kl. 16:37

Ja. det är röksvamp.

0

ok Svampstaff

Alf Pallin

15 jan 2009 kl. 18:14

Kan väl också skicka in bild på en ticka som inte växer på alla tallar, Dichomitus squalens, skorpticka 2008-04-05.

0

ok Svampstaff

Irene A

15 jan 2009 kl. 19:25

Hohenbuehelia longipes, myrmussling
Första fyndet i Sverige hösten -05

0

Inte bara svamp men sött.

Robban O-hamn

15 jan 2009 kl. 19:50

Denna såg vi på altanen i sommras.
Tar med en Cinnoberskivling med.
Ny för mig.

0

Inte bara svamp men sött.

Tina Nordberg Kolsva

16 jan 2009 kl. 14:43

Pantersnigel, en harmlös gynnare jag aldrig sett. Den är vacker.

0

Hasse i hörby

16 jan 2009 kl. 14:48

Här är en slibbig sak som jag glömt namnet på.

0

Bo E

16 jan 2009 kl. 15:11

gelétaggsvamp?

0

Hasse i hörby

16 jan 2009 kl. 18:02

Så var det .Tack

0

gelétaggsvamp

Enelie, Linköping

16 jan 2009 kl. 18:35

Är det någon som har ätit gelétaggsvamp?
I Ryman/Holmåsen står det att den kan användas till sallader.

0

gelétaggsvamp

Jan A, Uppsala

16 jan 2009 kl. 21:17

O, ja. Jag har också haft den med på utställning med recept från Cortin. Här är hela “plakatet”!
(Själva svampen har ni ju sett!)
Beskrivningen av gelétaggsvampen är hämtad ur en av mina favoritsvampböcker, Svampplockarens handbok av Bengt Cortin, tredje upplagan 1951.  Cortins uppfattningar och rekommendationer av matsvampar, framförallt spindelskivlingarna, Cortinarius-släktet som han tog sitt namn efter, är sedan länge avfärdade som livsfarliga, men hans kåserande beskrivningar av svamparna är mycket lärorika.
  Cortin har avbildat ett exemplar som liknar mitt, varför även bildtexten får komma med.
/JAn

“Gelétaggsvamp (Tremellodon gelatinosus)
Lägg märke till taggarna på hattens undersida!

Gelétaggsvamp.
(Tremellodon gelatinosus.)

Gelétaggsvampen (Tremellodon gelatinosus) – även benämnd alabastersvamp – är en av våra lustigare svampar.  Den liknar en taggsvamp men hör – genom sin geléartade fruktkropp – till gelésvampsgruppen.  Hatten är vanligen ensidig, mussel-lik, på ytan något vårtig.  Bredden varierar från ett par till 6 cm.  Tjockleken är omkring 1 cm. 
Hela svampen är genomskinligt geléartad, till färgen gråaktig.
  Foten är ofta sned eller saknas (på det avbildade exemplaret tydlig).
  Taggarna äro vitgrå, av böjlig och seg beskaffenhet, icke löstagbara utan fastväxta i hattens kött.
  Köttet är gelatinöst och genomskinligt.
  Smaken är intetsägande.
  Lukt saknas.
  Denna egendomliga svamp, som förekommer mindre allmänt, har sin egentliga växttid under september och oktober, men även i november och december har jag insamlat den, närmare preciserat vid Kårsta (2 november 1946) och Hundudden, Kaknäs (7 december 1946).
  Gelétaggsvampen växer uteslutande på gamla barrträdsstubbar men aldrig i några större samlingar.  Stundom förekommer den dock tegellagd.
  Denna svamp bör förtäras naturell och är då mycket god.
  Man sköljer först svampen i flera vatten. (Någon rensning underkastas den ej.) 
Man skär den därefter i lämpliga marmeladtärningar och strör socker på – och sedan smakar den som marmelad.
  Anmärkning:  På svamputställningarna tilldrager sig gelétaggsvampen stor upp-märksamhet.  Vegetarianerna se naturligtvis mest ”blodtörstiga” ut!”

0

gelétaggsvamp

Enelie, Linköping

16 jan 2009 kl. 22:57

Efter den beskrivningen så börjar jag känna mig blodtörstig också;)

0

gelétaggsvamp

klas jaederfeldt

16 jan 2009 kl. 23:02

har aldrig prövat, men skall knske göra det i höst

0

gelétaggsvamp

Jan A, Uppsala

17 jan 2009 kl. 08:19

Det där var Cortins egna ord; jag är inte ALLS så entusiastisk. Men de som fick smaka tyckte iaf det var ätligt - och lite skojigt! Man kan ju pressa nån Citrus över, men det är fusk…

0

SvenD

17 jan 2009 kl. 10:27

En flockflugsvamp (Amanita strobiliformis) som hittades 1982 invid en gångstig. Jag återfann dem på samma ställe tre år senare men sen dess har de inte visat sig!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone