Eller se det som en utmaning:)
Veckans raritet:)
Vilket gör att vi rör på oss. lär oss mer, och får det trivsamt:)
Lovar att jag ska vara trevlig:)
Sen i och med det, ser vi ju när det börjar röra sig i backen??
Priset kan väl vara en ()eller nåt?
Kul med sporrar…
Ha ha!
Om du tänkt på nåt annat sätt så kanske det blir mer besökare i tävlingen om du klargör tävlingsregler och vad det går ut på.
Pröva så får vi se…det brukar vara intresse för tävlingar på guiden, mest typ “gissa svampen på bilden”, men nu kanske du har nåt nytt uppslag?
Jag tror fortfarande att tävlingen går ut på att skicka bilder på “rara” svampar.
Men hur ska det tävlas?
Ska vi sen rösta fram den unikaste rariteten?
Tror att klas champinjon står sig rätt bra, eller bör få en guldstjärna som mest “exotisk”.
Det finns ju inga klargörande tävlingsregler precis…
O, ja. Jag har också haft den med på utställning med recept från Cortin. Här är hela “plakatet”!
(Själva svampen har ni ju sett!)
Beskrivningen av gelétaggsvampen är hämtad ur en av mina favoritsvampböcker, Svampplockarens handbok av Bengt Cortin, tredje upplagan 1951. Cortins uppfattningar och rekommendationer av matsvampar, framförallt spindelskivlingarna, Cortinarius-släktet som han tog sitt namn efter, är sedan länge avfärdade som livsfarliga, men hans kåserande beskrivningar av svamparna är mycket lärorika.
Cortin har avbildat ett exemplar som liknar mitt, varför även bildtexten får komma med.
/JAn
“Gelétaggsvamp (Tremellodon gelatinosus)
Lägg märke till taggarna på hattens undersida!
Gelétaggsvamp.
(Tremellodon gelatinosus.)
Gelétaggsvampen (Tremellodon gelatinosus) – även benämnd alabastersvamp – är en av våra lustigare svampar. Den liknar en taggsvamp men hör – genom sin geléartade fruktkropp – till gelésvampsgruppen. Hatten är vanligen ensidig, mussel-lik, på ytan något vårtig. Bredden varierar från ett par till 6 cm. Tjockleken är omkring 1 cm.
Hela svampen är genomskinligt geléartad, till färgen gråaktig.
Foten är ofta sned eller saknas (på det avbildade exemplaret tydlig).
Taggarna äro vitgrå, av böjlig och seg beskaffenhet, icke löstagbara utan fastväxta i hattens kött.
Köttet är gelatinöst och genomskinligt.
Smaken är intetsägande.
Lukt saknas.
Denna egendomliga svamp, som förekommer mindre allmänt, har sin egentliga växttid under september och oktober, men även i november och december har jag insamlat den, närmare preciserat vid Kårsta (2 november 1946) och Hundudden, Kaknäs (7 december 1946).
Gelétaggsvampen växer uteslutande på gamla barrträdsstubbar men aldrig i några större samlingar. Stundom förekommer den dock tegellagd.
Denna svamp bör förtäras naturell och är då mycket god.
Man sköljer först svampen i flera vatten. (Någon rensning underkastas den ej.)
Man skär den därefter i lämpliga marmeladtärningar och strör socker på – och sedan smakar den som marmelad.
Anmärkning: På svamputställningarna tilldrager sig gelétaggsvampen stor upp-märksamhet. Vegetarianerna se naturligtvis mest ”blodtörstiga” ut!”
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.