0 466 visningar

19 svar

Tänkte jag skulle skryta lite...

RasBohlin

13 jan 2009 kl. 01:36

...med mina träd, som jag är så stolt över! =)

0

anithau

13 jan 2009 kl. 07:26

God morgon!
Dom träden ska du absolut vara stolt över. Mycket vackert.

0

Jan A, Uppsala

13 jan 2009 kl. 08:13

Ser gott ut… Jag odlar själv mest ‘Capsicum pubescens’ och lägger också ut skrytbilder ibland!:;)

0

RasBohlin

13 jan 2009 kl. 08:53

Jag odlar Capsicum chinense tror jag det är, för jag tycker att trots att den verkligen är eldhet så är den ganska välartad och inte så vass och spretig i smaken som jag kan tycka att en del sorter är, till ex. Capsicum frutescens, trotts att den egentligen är mildare…
Jag kokar ner dem hela i grytan, så den håller sig ganska mild men tar ändå smak av pepparn, så får man ta och äta av frukten efter behag de som vill ha maten hetare, d.v.s. jag! =)

0

NadaL, Umeå

13 jan 2009 kl. 09:57

Jättefina träd, skryt på!

0

Åsa

13 jan 2009 kl. 09:59

Men hur övervintrar du dem?
Belysning, gödning osv.

0

Tina Nordberg Kolsva

13 jan 2009 kl. 10:11

Klart du ska vara stolt över sådana skönheter.

0

Åsa

RasBohlin

13 jan 2009 kl. 10:48

De står innomhus nu, och får vanlig växtnäring. Bilden är tagen igår, så jag får nog säga att jag tycker det går bra… De har dock “bränt sig” lite längst ut på vissa blad, så jag får nog dra ned på gödningen lite.

0

Åsa

Bo E

13 jan 2009 kl. 11:21

Grattis!

Jag har oxå fått upp flera olika chilisorter med gott resultat, och de ger frukt.

Habanero och jalapeno tror jag mig kunna särskilja och sen kommer det upp mindre heta vanliga chilis….eller ska jag säga gul chili, kanske…

Skämt åsido, hur vet du exakt på latinet vilka det är som kommer upp?
Finns det frön eller plantor att köpa?

Jag bara petar ned lite av de jag handlat på ICA eller invandrarbutiken.

0

Fel rubrik

Bo E

13 jan 2009 kl. 11:22

RasBohlin ska naturligtvis ta åt sig av gratulationerna!

0

Fel rubrik

RasBohlin

13 jan 2009 kl. 14:47

Jo det är därför jag skriver att jag TROR det är C. chinense! =)
Jag brukar också ta fröerna direkt ur frukt som fallit mig i smaken!
Trodde aldrig det skulle gå! Tänkte att det var väl sådana här stackars kastrerade Monsanto-fröer, men det var det tydligen inte!

0

Jan och Bo...

RasBohlin

13 jan 2009 kl. 17:30

...vad använder ni för att pollenera dem då de står inomhus om vintern? En liten pensel eller?

0

Jan och Bo...

Jan A, Uppsala

13 jan 2009 kl. 21:20

Befruktningen klarar flugor och andra flygande enheter av hos oss. Så här (bild 1) såg en av mina tre pga extrem sen fruktsättning obeskurna femåriga Rocotoplantor ut innanför söderfönstret 6 mars -08. Bilden tagen från kronhöjd under beskärning av ett äppelträd. Rocotoplantorna står sen ute under björkskärm från apr/maj och tas in i okt (de tål en del frost!). Hård beskärning före skörd av drygt 2 kg (bild 2) och intagning i oktober 08. Nu är de bara 1½-2 m höga, har bara färska skott och blad och väntar på våren. Före skörd var de 2½-4 m höga.

0

Jan ...

Gula

13 jan 2009 kl. 21:39

Hur stark är din Rocotopeppar??
Fina plantor!!!

0

Gula!

Jan A, Uppsala

13 jan 2009 kl. 22:00

Styrkan tillräcklig för nån timmes gråt när man skär den för inläggning och torkning - ger inga bestående men! Varning dock för beröring av ädlare delar, ens efter flera, noggranna tvättningar… Det finns mycket att läsa om “Rocoto” på Nätet.

0

Peppar

RasBohlin

13 jan 2009 kl. 22:37

Fint Jan!!
Det ända som hjälper är nogran handtvätt med mkt diskmedel!
Jag brukar ju alltid koka ned mina hela i grytorna, förutom när jag gör löksallad till min “Afrikanska” fiskgryta!

Löksalladen:
Gul lök kluven på mitten och därefter skivad i “halvringar”,
finhackad rödpepparfrukt,
dränkes i Neutral olja och pressad citron.
Blandas runt lite lagom.

0

Jan !

Gula

13 jan 2009 kl. 22:37

Tack för upplysningen!!
Jag har märkt att man får vara väldigt noga med handtvätten efter hantering av allehanda pepparfrukter -  har par gånger petat skräp ur ögat -  utan att tänka mig för…. Rekommenderas INTE!!!!
Ska rusa ut på Google och söka!!

0

Chili

Jan A, Uppsala

14 jan 2009 kl. 08:02

Det där är nog gott, men…har du någon god afrikansk fisk att äta salladen till – då?
Flåt RasBohlin…
Det är gott med lite hetta!
Vi har ventilerat chili tidigare (innan du var med, tror jag) på Svampguiden;
här är två gamla trådar.
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=95063&fnr=1&sok=jan
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=88320&fnr=1&sok=&Start=850&Offset=50&18

0

Chili

RasBohlin

14 jan 2009 kl. 10:01

Eftersom jag vägrar att köpa fisk som importerats från Afrika så får det oftast bli någon svensk art!
Mina afrikanska vänner köper däremot importfisk utan att blinka…

0

Chili

Bo E

14 jan 2009 kl. 10:50

Grattis Jan!

Vilka enorma chilibuskar och vilken fin skörd!
Det lönar sig säkert att ha dem utomhus, tyvärr har jag inte den möjligheten i min lägenhet i centrala Örebro.

Pollineringen har jag dels hjälpt till med via pensel eller en torr del som trillat av plantan går oxå bra.
Oftast sker det på naturlig väg via små blomflugor förmodar jag.
Det har hänt att det dykt upp frukt när jag minst anat det. Ibland ser man dem inte förrns de börjar ändra färg!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone