Fel av mig ursäkta !
Västra sidan av Tysslingen skall det vara. Åk förbi norra Tysslingen mot Frösvidal ta av och följ västra sidan av sjön så kommer vägen att gå upp till höger
för 20 år sedan fans det en skylt med Älgesta skogväg.På 60-talet var Stenknäcken mycket sällsyntare än i dag den har ökat påtaglgt. Möjligheterna att se den var stora i Hjälmarsberg och även Stadsparken och Västra-Mark.
äter på frön o frukkärnor knäcker en körsbärskärna lätt. Kollar på Artportalen Svalan för fåglar http://www.artportalen.se/birds/ då har jag koll på hela Sverige.
Tack mats!
Jo då vet jag ungefär var du menar.
Var ute i våras med en kompis och åkte runt Tysslingen samt avslutade med ett besök i garphyttans nationalpark. Vackert.
Ska hålla utkik efter stenknäcken i Hjälmarsberg…det är ett av mina favoritställen att promenera på.
När du skriver Västra Mark - menar du då det gamla regementet, senare sjukhuset, på väster….skulle snarare söka efter fåglar i Markaskogen vid Markasjön vid Östra Mark….men vem vet…de kanske trivs i den gamla parken vid Västra Mark. Nu är det nybyggda bostadshus på det området, men lite av parken finns kvar.
Min mor bor i Stjärnhusen på väster och hon såg stenknäck där för några år sedan.
Jag har dock aldrig veterligen träffat på den.
Ser man på...
Jag är uppfödd i Almby, Stjärnhusen och Stora Mellösa (därav mitt naturintresse och känsla för sjön Hjälmaren, tror jag)
Men jag jobbade i Baronbackarna med musikteaterföreningen THÉA 1994-95 och senare från -96 med Baronbackarna Ekonomisk Förening som tog över Fritiden som lades ned 1993.
Nu har det gått i konkurs (2007) men några envisa rackare kämpar på med en ideell förening i huset Skådespelet (fd Fritiden)och ett mål är att starta en teaterutbildning där framledes.
Fint område är det i alla fall med bl a fornlämningar i parken!
Det är konstigt vad mycket mer man uppskattar sina barndomnejder nu mot när man var ung.Örebros baksida med Venatippen o Ryningeviken som har fått en ansiktslyftning tack vare Mats Rosenberg (En gammal skådarkompis)
Det är ju en fantastisk vacker utsikt från en gammal f.d soptipp ut mot hemfjärden.
Föresten du som är bluesbranchen kanske vet vem min svåger är Per-Åke Måssebäck ?
Jodå...Han spelar nu med ett gäng mods-veteraner från gamla Blues Quality och Red Ribbons, tror jag det var…
Vi delar replokal med dem.
Om han är din svåger…hmmm..blir det Helenas brorsa då...?
Vi kan ju t o m ha råkats om du exempelvis var med på nån festival i Hästhagen där bl. a. Måssebäckarna o jag var med o arrangerade!
Bif. bild på mitt band Rocking Cobra & the Rattlesnakes live i Baronbackarna!
Nationaldagen 2006 var det!
foto: Johan Gullberg
Jo det stämmer Helena är min sysster.
Vi var nyss ner o våldgästade dom en vecka i tjuebotorp (kila) och var på modsdisko på clubben på tretondagsafton trevligt.
Säkert har vi råkats någon gång vid någon bluestillställning,men jag är ingen musiker själv jag bara lyssnar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.