0 306 visningar

9 svar

Aprilticka

Jan A, Uppsala

13 jan 2009 kl. 15:04

Här är en ticka som ingen sa något om den 16 april, så jag ber ännu en gång om hjälp.
Den rätt märkliga, mjukköttiga c. 15 cm stora fläskkotletten (1) häckade ALLDELES ENSAM på en minst 7-8 år gammal, grov asplåga i trollhässlet. Undersidan (2) var desto färggrannare! Porer på något närmare håll (3).

0

Tina Nordberg Kolsva

13 jan 2009 kl. 15:44

Första bilden ger lite lystickekänsla.

0

Jan A, Uppsala

13 jan 2009 kl. 15:54

Jodu Tina, om färglada gänget hittade en sån lysticka, så skulle det nog spinna! Vad jag visar är något helt annat, vägde nog som minst 40 STORA lystickor!

0

Hans-Åke

13 jan 2009 kl. 19:44

Hej Jan jag kan kanske hjälpa dig jag har en apelticka i min samling den hittade jag på en gammal asplåga den är sällsynt liknar den du har på din bild särskilt på undersidan.

0

Jan A, Uppsala

13 jan 2009 kl. 19:57

Tacksam för tipset Hans-Åke. Apelticka på bild är inte alls lika färgglad och växer annorlunda, så den var inte misstänkt. Får knalla dit igen och leta efter en ny - den gamla har legat på asplågan eller nerramlad - sen 16 april -08 så...
Någon mer med apeltickerfarenhet?

0

Jan A, Uppsala

13 jan 2009 kl. 22:33

Har rotat lite, och det gamla namnet ‘Aurantioporus fissilis’ stämmer bra med verkligheten och gör mig mycket mera förhoppningsfull…

0

Hans-Åke

14 jan 2009 kl. 18:50

Hej igen Jan kan det vara barkticka dom hittar man på gammal asp.

0

Aprilticka ,Hans-Åke!

Jan A, Uppsala

14 jan 2009 kl. 19:28

Nej, jag vågar mig på att säga:” Absolut inte”! Min ticka är en extremt köttig och konsolformad ticka! Jag kanske kan ta mig till platsen och kolla inom kort - eller i vår.

0

Aprilticka ,Hans-Åke!

klas jaederfeldt

14 jan 2009 kl. 22:32

jan, Aurantiporus fissilis är = Tyromyces fissilis = Apelticka.
Men min åsikt är att det inte är den

0

Aprilticka ,Klas

Jan A, Uppsala

15 jan 2009 kl. 08:38

Jag sa faktiskt att det gamla släktnamnet stämde bättre. “Orange” porer är just vad ‘apriltickan’ har. Så den får väl heta just så - så länge.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone