"JAS" Helsingborg
13 jan 2009 kl. 20:47
Idag hittade jag en som jag inte trodde att jag skulle hitta. Den gör verkligen skäl för namnet. Det skulle vara kul att veta lite om den, jag vet att vi har diskuterat olika former av den men har vi nämnt denna helt vita formen?
VINTER NAGELSKIVLING
Jag har ingen aning. De “vanliga” som jag hittade idag ca: 4 lit. med hattar var i bra skick men det fin ns mycket som verkar torra, har inte sett detta innan, kan ha varit kylan som torkat ut dem. Nu har jag så jag klarar mig ett tag i alla fall:) Trist med svampsparkandet, har råkat ut för detta oxå men det har vi nog alla men man kan undra vilka de är de där svampsparkarna.
Jag vet inte om jag har missat tidigare diskussioner om bleka vinterskivlingar?
Kollade i alla fall i den nya svampboken Funga Nordica, och bland de fyra arterna som är kända från Norden nämns bl.a. en vit varietet: Flammulina velutipes var. lactea (känd från Danmark).
Jag hittade en bild av Flammulina velutipes var. lactea på en kroatisk hemsida:
http://www.mikoszfera.hu/index.php?m=hirek&id=7
Tydligen skiljer den sig litegrann även mikroskopiskt från den vanliga velutipes. Kolla med Stig-Åke om en kollekt kan vara intressant.
Grattis JAS!
Var dag lär man sig nåt nytt på guiden!
Verkar väl logiskt att det kan finnas vit form av vinterskivling då det ju finns albinoformer av det mesta, och jag har ju t ex rapporterat vita kantareller två år i rad nu.
Tyvärr hade nån slags röjningsmaskin demolerat vägkanten de växte vid, men jag kommer ändå att kolla där till sommarn igen.
Tack för bild o info om vit vinterskivling.
Skulle nog aldrig kunna lista ut det själv annars, om jag råkar träffa på dem!
“I dag hittade jag en som jag inte trodde jag skulle hitta. Den gör verkligen skäl för namnet” skriver “JAS”.
Vilket namn? Det verkar som om “JAS” tror det är något sällsynt som han vet vad den heter och som han drömt om att hitta!
Varför börjar alla yra om vinterskivling.
Det jag möjligen kan tänka mig är almskivling eller liknande.
Är det den du menar “JAS”?
Hej Hans v E. Jag var rätt säker på en variant av Flammulína men vid närmare titt och att den inte har sammetsfot och mörk och som du/ni ser så har jag aldrig sagt att det är en Flammulína men jag lutade åt det hållet. Hans har ett bra förslag jag tycker dock att fötterna på dem jag sett på nätet verkar proportionerligt tjockare/kraftigare än på dem jag hittat men någon Flammulína är det nog inte även att den som sagt, luktade smakade, kändes och klibbade just som en Flammulína. Vi får avvakta och se vad en mikroskopering kan ge.
Så äntligen, efter att Sven-Åke tittat på den och mikroskoperat den fanns fortfarande lite osäkerhet kvar så han tog den över sundet till en kompis i Köpenhamn och där blev det fastställt att det är en Vit Vinterskivling, Flammulína velutipes var. lactea. Och då säger jag Tjohoo :))
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.