Helena i Lund har en fantastisk skog här, nationalpark sedan 1918, en riktig urskog ja den är inte så stor men ändå. Hade tyvärr inte mer än ett par timmar på mig idag innan mörkret föll men här skulle jag kunna lägga flera dagar på att krypa runt:)) Helena har letat Ostronskivling och så klart hittade jag även den här + en massa andra. Här kommer en hel hop. Serie 1 och 2 små skålar.
Nej Robban O-hamn, jag tog en rätt lugn lunk i 2 tim. Gunhild, jag har oxå känslan av en sotticka. Jag har sett Sydlig sotticka i höstas men den är ju inte så svart men den kanske svartnar med tiden. Vi får se om någon stjärna tittar in här och har någon kommentar.
Hej JAS, Serie 4 är sydlig sotticka (Ischnoderma resinosum). Växer i stort antal på almlågor i sydkanten av Söderskogen. I fuktigt väder med några plusgrader känner man lukten av marsipan på långt håll.
Verkligt fina bilder och skickligt att hitta så mycket. En art som du inte har på bild men som det har funnits mycket av tidigare i höst/vinter är prakttagging (Steccherinum robustius). Bifogar bild på den.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.