0 1189 visningar

20 svar

Dalby Söderskog idag.

"JAS" Helsingborg

13 jan 2009 kl. 21:23

Helena i Lund har en fantastisk skog här, nationalpark sedan 1918, en riktig urskog ja den är inte så stor men ändå. Hade tyvärr inte mer än ett par timmar på mig idag innan mörkret föll men här skulle jag kunna lägga flera dagar på att krypa runt:)) Helena har letat Ostronskivling och så klart hittade jag även den här + en massa andra. Här kommer en hel hop. Serie 1 och 2 små skålar.

0

"JAS" Helsingborg

13 jan 2009 kl. 21:24

Gul skål och jag tror inte att det är Citronskål, vad tror ni?

0

"JAS" Helsingborg

13 jan 2009 kl. 21:26

Det kom med ett krös i förra oxå. Serie 3 en ticka men vilken, är det en ovanlig Fnöskticka eller?

0

"JAS" Helsingborg

13 jan 2009 kl. 21:29

Serie 4 en mörk ticka med vit kant, jag har ingen aning, den fanns det rätt mycket av här. Jag har aldrig sett den innan tror jag i alla fall, bvet ni vad det är för en?

0

"JAS" Helsingborg

13 jan 2009 kl. 21:30

Serie 5 ännu en ticka, vilken?

0

"JAS" Helsingborg

13 jan 2009 kl. 21:33

Serie 6. en Korkticka, rätt gott om denna oxå här. Jag såg mycket rester av Fjällticka och Svavelticka jag tror mig oxå ha sett flera gamla Trattickor och jag tror att det kan ha varit Stor tratticka Helene får nog hålla koll i denna skog.

0

"JAS" Helsingborg

13 jan 2009 kl. 21:35

Serie 7. detta är väl Korkmussling eller? Bild 3. vad är det?

0

"JAS" Helsingborg

13 jan 2009 kl. 21:36

Serie 8 Ännu en ticka, mjuk som gummi och luktade sur disktrasa, någon som vet?

0

"JAS" Helsingborg

13 jan 2009 kl. 21:37

Serie 8. Vilken Platticke samling, en av de största jag sett.

0

"JAS" Helsingborg

13 jan 2009 kl. 21:40

Serie 9. En Klibbticka tre Fnösktickor men vad är den tredje för en? F-n många frågetecken idag:))

0

"JAS" Helsingborg

13 jan 2009 kl. 21:42

Serie 10. några fler ??????.

0

gunhild i Kåddis

13 jan 2009 kl. 21:47

Jas i dag hade jag velat vara med er. vilka upplevelser!
Serie 4 kan det vara en sottickesläkting I resinosum som ska finnas i s. Sverige. Fick en känsla av sotticka.

0

Robban O-hamn

13 jan 2009 kl. 21:56

Tusan du har legat i i dag JAS.
Kul verkar du ju ha där nere.

0

"JAS" Helsingborg

13 jan 2009 kl. 23:04

Nej Robban O-hamn, jag tog en rätt lugn lunk i 2 tim. Gunhild, jag har oxå känslan av en sotticka. Jag har sett Sydlig sotticka i höstas men den är ju inte så svart men den kanske svartnar med tiden. Vi får se om någon stjärna tittar in här och har någon kommentar.

0

Birgitta D

13 jan 2009 kl. 23:10

Du är fantastisk. Tycker det är sn
svårt att ha ögonen både på marken och i luften, dvs på träden.

0

Joachim Krumlinde

14 jan 2009 kl. 11:35

Hej JAS, Serie 4 är sydlig sotticka (Ischnoderma resinosum). Växer i stort antal på almlågor i sydkanten av Söderskogen. I fuktigt väder med några plusgrader känner man lukten av marsipan på långt håll.

Verkligt fina bilder och skickligt att hitta så mycket. En art som du inte har på bild men som det har funnits mycket av tidigare i höst/vinter är prakttagging (Steccherinum robustius). Bifogar bild på den.

0

Irene A

14 jan 2009 kl. 12:00

Serie 2, 1-2 ser ut som någon Orbilia - ifall de inte är mer än millimeterstora?

Serie 5 och 9, svedticka.

0

Hans v E

14 jan 2009 kl. 13:19

2: Vit hårskål
3,4: någon Vaxskål (släktet Orbilia, kanske O. luteorubella)
5: Broskkrös
12,13,14: Svedticka
19 Korkmusslng
30 Trollskägg

0

Irene A

14 jan 2009 kl. 13:34

Mitt i första bilden ser jag något som nog blir vinterhättor..

0

Joachim Krumlinde

"JAS" Helsingborg

14 jan 2009 kl. 16:47

Här kommer det Prakttagging, jag väntade med en del bilder/arter för det kan kännas som om det blir lite mycket “JAS” på forumet ibland ;0. Tack Joachim och ni andra för hjälpen denna gång.:)

0

Tack för hjälpen

"JAS" Helsingborg

15 jan 2009 kl. 18:00

Ja som vanligt så får man utmärkt hjälp och några misstankar blir bekräftade bl. Trollskägget får dit i vår och kolla tillväxten. Tack alla tre.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone