0 432 visningar

15 svar

Kordinationer

Lena M

14 jan 2009 kl. 14:02

Medan jag kommer ihåg !
Jag satt en dag och kollade på  Länskartor och Eniros och tog ut samma punkt med kanske några meters felmarginal men de visade helt olika siffror.
Kan ni/någon testa och se om det blir samma resultat för er ?

Tidigare var kartor uppe på tapeten, sådana som man kunde dra ut, eller är jag ute och cyklar. Någon som vet ?

0

Bo E

14 jan 2009 kl. 14:25

Jag har en karta på tapeten, en annan som jag kan dra ut och en tredje om jag ska ut o cykla.

Rätt uppfattat?

0

Lena M

14 jan 2009 kl. 14:30

???
Vad menar du Bo?
Jag har för mig att någon hänvisat till länkar där man kan hitta kartor över olika områden, eller jag kanske har drömt :o)

0

Bo E

14 jan 2009 kl. 14:38

Jag skämtade bara!
Men jag har faktiskt en stor väggkarta från ca år 1900 över Västergötland hängandes över tapeten.
Jag har kartor på rulle som jag kan “dra ut”, men ingen av dessa rekommenderar jag att ta med om man ska ut och cykla.

Kartor på nätet?

Hmmm
Det finns.
Pröva att söka på
lantmateriet.se eller möjligen.nu typ.

Kartor som visats på guiden?
mInns bara väderkartorna med snöinfo, var det Irene A eller Grete F i Skåne?

0

Jan A, Uppsala

14 jan 2009 kl. 15:05

Lena, Eniro har två olika koordinatsystem. Välj rätt så blir det mera lika värden!

0

Jan A, Uppsala

14 jan 2009 kl. 15:16

olla den här tråden. Jag rekommenderar givetvis fortfarande orienteringsklubbarnas kartor som ett mycket bra komplement.
Googles kartor är inte heller så dumma. “De” körde en satellit över vårt hus när vi hade partajtältet ute. Kul att ha den bilden!

0

Jan A, Uppsala

14 jan 2009 kl. 15:16

0

Bo E

14 jan 2009 kl. 15:33

Tack Jan A!

Jag gick in och valde Örebro län, Örebro och klickade på “öppna tittskåp”

Vasd gjorde jag fel?
Inget händer?

0

Jan A, Uppsala

14 jan 2009 kl. 15:43

Bo E; Prova att hålla -ctrl- nere när du trycker öppna tittskåp!

0

Lena M

14 jan 2009 kl. 15:45

Kanske hade du för bråttom !

I länken du skickade Jan så skriver Irene att hon kan dra ut terrängkartor därifrån, men inte lyckas jag.
Och inte ser jag att Eniro har två olika system heller.
Bo,tack för tipset jag sökte vidare och fann en länk som verkar bra, går att beställa kartor över olika områden.
Blev intresserad av dem tack vara rapportering i artportalen.

0

Irene A

14 jan 2009 kl. 15:52

Jag har jämfört punkter på Eniro och Länskartor nu (RT90), och de visar samma koordinater, så när som på ett par meter.

0

Jan A, Uppsala

14 jan 2009 kl. 16:03

Jodå, Lena. Klicka på GPS-koordinater och sen kan du toggla mellan RT 90 0ch “det andra systemet”. Gäller Eniro

0

Bo E

14 jan 2009 kl. 16:38

Tack för tipset med ctrl-knappen! Nu kom det upp kartor med zoom-verktyg o allt!

Får ta o lära mig skriva ut dem oxå om de ska va till nytta i skogen!

Har fått en del bra kartor av en kompis som orienterar, problemet är bara att de är några år så att stigar kan ha ändrats p g a t ex skogsavverkning.

Följde kartan i ett speciellt område och gick bort mig helt därför att de kört upp nya skogsvägar!

Men i stort sett är orienteringskartor bra och har mer detaljer än de på nätet.

0

Lena M

14 jan 2009 kl. 16:44

Nu har jag haft tid att titta Jan och visst är det så, men vilken skall man använda av de båda ?

0

Jan A, Uppsala

14 jan 2009 kl. 16:49

RT 90,den som ger samma värden som gis.lst

0

Lena M

14 jan 2009 kl. 16:52

Niger och tackar !

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone