0 294 visningar

7 svar

Svampskörd 14/1-09

Totte Gbg

14 jan 2009 kl. 16:30

Idag hittade jag mina första vad jag tror är iallafall…. Vinterskivling - Flammulina velutipes =D
Stämmer detta?

Hur ska jag tillreda hattarna???

0

svampstaff

14 jan 2009 kl. 16:32

Jo grattis!

0

Bo E

14 jan 2009 kl. 16:33

Ja, det ser ut att vara den!

Hittade en liknande samling i söndags. Tycker dock att det bör vara en bit över 20 för att ta med dem hem. De är ju ofta rätt små, och bara hattarna har matvärde.

Dina ser ut att vara i gott skick, men kanske lite få för att göra nåt matnyttigt av.

Har du fler så lycka till i köket!

0

Lena M

14 jan 2009 kl. 16:51

Ja det var fina ex. förutom tickor är det bara vinterskivlingar jag ser nu och de är frusna och små.

P.s Jag har aldrig plockat och ätit dem men du får nog svar D.s

0

Enelie, Linköping

14 jan 2009 kl. 18:12

Grattis!
Det är alltid roligt att kunna lägga till en ny art på listan.

Jag plockade mina första förra vinter och smörstekte med salt och peppar. Det smakade nästan ingenting.
Någon annan kanske har tillagningsförslag som blir mer smakrikt.

0

Totte Gbg

14 jan 2009 kl. 18:24

Tack! Ja inte trodde jag att jag skulle hitta svamp idag på min promenad, så jag vart glatt överraskad :)
Blir en provstekning ikväll.

0

Bo E

15 jan 2009 kl. 11:35

Skippa peppar, bara samör och pyttelite salt…möjligen lite honung om du vill ha sötma i anrättningen.

0

Totte Gbg

15 jan 2009 kl. 13:59

Jag stekte upp hattarna i smör o lite salt men tja beskriva en smak det är svårt, smakade svamp =D
Hittar jag fler så ska jag testa med lite honung.

Har ni fler tips/recept på hur man tillreder denna svamp?
Letat lite i receptbanken men det är ju såååå mycket att gå igenom där :(

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone