0 239 visningar

6 svar

Var ?

Lena M

13 jun 2006 kl. 20:02

De flesta skriver var i landet de hittat den och den arten, men inte alla.
Jag menar, det skulle underlätta
så man inte söker en svamp som bara växer i södra resp.
norra delen av landet. Eller ?
( och jag tycker mig fördtå att södra delen av landet har mera arter, eller är det bara så här i starten ? ) Lena

0

Bo E

14 jun 2006 kl. 18:14

bilden av hur svamparna förekommer blir väl inte så värst helgjuten bara genom att läsa på detta forum.

det verkar vara störst representation här på sidan just från skåne, norrland och stockholmstrakterna.
det lär ju finnas länkar till mer vetenskapligt utförda översikter av svampförekomster.

0

Lena M

14 jun 2006 kl. 18:41

Kanske att jag uttryckte mig lite vagt. Jag menar, om jag ex.vis skriver. ” Här i Gästrikland är det mycket fårtickor i år”. Någon annan, ” norr om Stockholm stora mängder svart trumpetsvamp “.
Förkomsten varierar ju stort i landet. Här var det nästan inga Karl-Johansvampar förra året p.g.a snyltingar. Kul att höra var de gör sina fynd. Lena

0

klas jaederfeldt

14 jun 2006 kl. 20:56

Mälardalen tror jag har mest arter, östsidan av sverige är mera artrik än västkusten

0

Joachim Krumlinde

15 jun 2006 kl. 14:03

Det tenderar att finnas flest arter där det finns flest mykologer.

0

Bo E

15 jun 2006 kl. 15:41

Det var ungefär så jag menade, fast istället för mykolog kanske man i detta sammanhang bör säga “rapportör”.
Har t ex bara stött på en rapportör från Örebro län här på forumet förutom undertecknad.

0

Lena M

15 jun 2006 kl. 18:21

Ja, nog är det så, mest svamp där kunnigt folk går!

Jag vet inte om det är någon ute på forumet härifrån vä. Gästrikland. Vore roligt att veta och kanske slå följe med framöver.
Fördetmesta går jag helst själv, men vore kul att ha någon med sig som kan mera än de vanligaste matsvamparna.
Ge dig till känna isåfall. Lena

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone