De flesta skriver var i landet de hittat den och den arten, men inte alla.
Jag menar, det skulle underlätta
så man inte söker en svamp som bara växer i södra resp.
norra delen av landet. Eller ?
( och jag tycker mig fördtå att södra delen av landet har mera arter, eller är det bara så här i starten ? ) Lena
bilden av hur svamparna förekommer blir väl inte så värst helgjuten bara genom att läsa på detta forum.
det verkar vara störst representation här på sidan just från skåne, norrland och stockholmstrakterna.
det lär ju finnas länkar till mer vetenskapligt utförda översikter av svampförekomster.
Kanske att jag uttryckte mig lite vagt. Jag menar, om jag ex.vis skriver. ” Här i Gästrikland är det mycket fårtickor i år”. Någon annan, ” norr om Stockholm stora mängder svart trumpetsvamp “.
Förkomsten varierar ju stort i landet. Här var det nästan inga Karl-Johansvampar förra året p.g.a snyltingar. Kul att höra var de gör sina fynd. Lena
Ja, nog är det så, mest svamp där kunnigt folk går!
Jag vet inte om det är någon ute på forumet härifrån vä. Gästrikland. Vore roligt att veta och kanske slå följe med framöver.
Fördetmesta går jag helst själv, men vore kul att ha någon med sig som kan mera än de vanligaste matsvamparna.
Ge dig till känna isåfall. Lena
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.