0 352 visningar

10 svar

Vinterskivling, Rådjursmat?

Enelie, Linköping

14 jan 2009 kl. 18:39

De vinterskivlingar som jag hittade idag var antingen för små, helt hoptorkade eller för högt upp:(

Men på flera ställen, där de växte på upprättstående stammar,verkade de vara avbetade upp till drygt 1½ m upp. (Bild 1)

Kan det vara råddjuren som har fått smak för dem?

0

Lena M

14 jan 2009 kl. 18:53

Vilken superbild på vinterskivlingarna !
Kan det inte vara någon på två ben som tagit hattarna ?

0

Tina Nordberg Kolsva

14 jan 2009 kl. 18:56

Det där ser inte kul ut, säkert fyrbeniingar. Småttingarna är underbara.

0

svampstaff

14 jan 2009 kl. 19:14

Haha.Inget rådjur Enelie! Bara svampstaff som var före dig:)
Min bild först, sen din på samma stam:)

0

svampstaff

14 jan 2009 kl. 20:09

Nästa år kan du få ta dom:)
blir en 20-25L..

0

Enelie, Linköping

14 jan 2009 kl. 21:31

Där ser man:) Det var en tvåbent i alla fall.
Det är nog bäst du håller fingrarna borta annars plundrar jag Prästtomta till hösten;)

Skämt åsido…
Jag ville åka och kolla in ett nytt ställe för att leta Trollhand. De lär ju trivas i fuktig miljö.
Men, det fanns inte ens ett Kantöra i sikte:(

0

svampstaff

14 jan 2009 kl. 21:41

Nope!
Men en hel del ostronmussling:)
Var i en annan delav svartån idag, vid öjebro,Men inget trollaktigt där heller:(

0

Enelie, Linköping

14 jan 2009 kl. 21:48

De är svårfångade de rackarna (trollen).
Men plötsligt, när man minst anar, så står de kanske där.
Man kan ju hitta mycket annat roligt medan man letar

0

svampstaff

14 jan 2009 kl. 22:01

Jodå:)
Vi jagar vidare….

0

Enelie, Linköping

14 jan 2009 kl. 22:21

Yes!
Fast jag ska nog välja lite lugnare jaktmarker i fortsättningen.
Jag orsakade och for med ett mindre jordskred i den branta ravinen och är rätt mörbultat för tillfället:(

0

svampstaff

14 jan 2009 kl. 22:34

Haha ja det är väl inte så gästvänligt där precis:)
Du har ju två mkt. fina små åar,som mynnar ut i svartån, på flackare mark bara ett par kilometer söderut därifrån, som jag inte hinner med:(
Har åkt förbi, och det ser väldigt fint ut…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone