0 1030 visningar

6 svar

Färga med sprängticka?

Lena J

14 jan 2009 kl. 21:04

Någon som har erfarenhet av att färga med sprängticka?
Var ute på en skogspromenad i lördags.
Gick då i ett område där jag hoppades att möjligen hitta lysticka. Det gjorde jag inte, men jag fann i stället sprängticka på en björk.
Undrar nu om någon på forumet provat att färga med sprängticka och hur resultatet i så fall blev.

0

gunhild i Kåddis

14 jan 2009 kl. 23:08

Nej inte färgat men kokat the på den, vilket ska vara nyttigt.

0

Elisabeth jansson

15 jan 2009 kl. 01:19

Hej!
Jag har färgat med den,men den gav inte mycket färg,inte ens åt det gula hållet vill jag minnas.
Betat med alun vinsten.

Men det kanske beror på hur mycket av “kärnan” som finns med det som är alldeles gulorange.

0

Lena J

15 jan 2009 kl. 11:15

Den får sitta kvar tills vidare så får vi se till våren om det blir någon svampfärgning då.

Har en del andra torkade färgsvampar också som jag tänker “testa” framöver.

0

Lena J

Nilla59

15 jan 2009 kl. 13:03

Jag skall kolla om jag har en tofs med olika betningar färgad med sprängticka. så tar jag en bild. Måste iväg nu….

0

Nilla59

Lena J

19 jan 2009 kl. 14:07

Hej!
Hur gick det med din färgning med sprängticka,har du hunnit kolla om du har kvar någon “tofs” med färgprover?

0

Nilla59

Nilla59

19 jan 2009 kl. 14:27

Nej Lena jag hittar inte min Tofspärm. Jag la undan allt när dét blev jul här och nu hittar inte just den pärmen. Men jag har en garnbit betad med järn och färgad med sårängticka att visa. Jag skall leta vidare efter pärmen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone