0 708 visningar

11 svar

Tegelticka

Tina Nordberg Kolsva

15 jan 2009 kl. 12:00

Hade den med i tråden
“Limsvamp” fick där tipset att det kan vara tegelticka. Är det någon mer som tycker det?
Växte på sälg, 4cm bred, doftar lite lätt syrligt. Tycker inte den liknar de tegeltickor jag hittat tidigare.

0

vedmussling

klas jaederfeldt

15 jan 2009 kl. 13:03

kanske, jag har sett den på lövved några ggr

0

vedmussling

Enelie, LInköping

15 jan 2009 kl. 13:07

Den här Vedmusslingen växte på lövved. 30/1-08

0

vedmussling

Tina Nordberg Kolsva

15 jan 2009 kl. 13:39

Nu är jag snurrig, men tegeltickan växer väl oftast på lövträd.

Enelie vill du ha sagt att det kan vara vedmussling?

0

Irene A

15 jan 2009 kl. 15:04

Jag röstar på tegelticka. Själv har jag inte så mycket erfarenhet av den, men den ska ju vara rätt variabel när det gäller zoneringen.

Mönstret i hymeniet, som avlånga porer omväxlande med kortare, har jag inte sett hos vedmusslingen. Den har mer grenade och vindlade lameller tycker jag.

0

Tina Nordberg Kolsva

15 jan 2009 kl. 16:33

Tack för det.

0

Enelie, Linköping

15 jan 2009 kl. 17:00

Jag tittade tyvärr lite snabbt och slarvigt på dina bilder.
Kollade inte så noga på undersidan.
Och, det är ju den som är viktig.
Tegelticka verkar vara bästa förslaget.

0

svampstaff

16 jan 2009 kl. 16:30

Jovisst är det en tegelticka.
Så ser dom 389 tegeltickorna ut i min skog (dom sällsynta)rackarna:)
Och alla växer på lövved av sälg/al..Har inventerat skogen nu nämligen.

0

svampstaff

16 jan 2009 kl. 16:34

Fast 99% har ju en kraftig zonering i min skog.

0

klas jaederfeldt

16 jan 2009 kl. 23:07

jag tycker fortfarande att din “tegelticka ” ser lite skum ut, har du prövar att droppa lut
på köttet, om det blev svart så är det vedmussling, om inte så böjer jag mej för tegelticka

0

Tina Nordberg Kolsva

17 jan 2009 kl. 13:54

Den är så slät och blank på ovansidan får igen vedmussel känsla inte tegelticka heller.
Har inte lut hemma,svampen har jag.

0

Jan A, Uppsala

17 jan 2009 kl. 14:15

Har aldrig sett en slät och blank vedmussling!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone