0 2239 visningar

11 svar

Svamp som råkost

Nilla59

15 jan 2009 kl. 13:00

Jag har förstått att ni är en del som äter vissa svampar råa. Det skulle vara kul att få reda på vilka.
Jag har provätit några torkade karl-Johans “flarn” och det var väldigt gott. Vad brukar ni äta rått (eller torkat)?

0

Bo E

15 jan 2009 kl. 13:06

Rå Karl-Johan är god både färsk och torkad, tycker jag (nu är det ju detdär med smaken igen - utgår från min egen bedömning bara så ni vet).

De flesta ätliga champinjoner är goda som råa.
Ringen på stolt fjällskivling är en läckerhet.

Kommer säkert på mer framledes.

Arter som INTE är speciellt goda råa tycker jag kantareller, taggsvampar, riskor och musseroner är.

0

BirgittaD

15 jan 2009 kl. 13:38

Torkad ostronskivling är gott.

0

Boman

15 jan 2009 kl. 14:14

Torkad sotvaxing, skuren mycket tunt, är väldigt gott att knapra på.

0

Bo E

15 jan 2009 kl. 14:40

Hmmm
Verkar som om väldigt många arter vinner i smak på torkning.

Det är bara att testa kommande säsong.

Sotvaxing hittade jag tyvärr bara i tämligen övermoget, för att inte säga ruttnande skick under förra året.
Nu vet jag ställena, så jag får väl gå dit tidigare nästa gång…

Svårt detdär att hinna med att kolla av alla ställen i “rätt” tid…

0

Nilla59

18 jan 2009 kl. 16:41

Skickar upp denna tråd.
Man kan ju undra varför champinjon är den enda svamp man kan äta rå enligt en del? Det finns ju så många svampar som smakar gott råa.

0

klas jaederfeldt

18 jan 2009 kl. 18:01

en del svampar är giftiga som råa, men giftet förstörs vid uppvärmning

0

Irene A

18 jan 2009 kl. 18:32

Jag skulle också vilja ifrågasätta den generella regeln att bara odlade champinjoner kan ätas råa.

Rent allmänt kan man ju säga att svamp är svårsmält mat, i synnerhet rå. Man bör alltså inte äta några stora mängder av svamp överhuvudtaget, och ännu mindre om den är rå.

Ett argument som jag har sett, är att rå svamp kan innehålla skadliga bakterier som blir oskadliggjorda vid tillagning. Det är säkert sant, särskilt om de börjar bli gamla. Å andra sidan borde man väl i så fall också avråda från att äta färska bär, frukt och grönsaker?

Ett annat argument är att vissa svampar innehåller allergiframkallande ämnen som även de bryts ned vid tillagning. Att vissa av oss är överkänsliga mot en del av svamparna, är ett välkänt fenomen.

Men eftersom gränsdragningen mellan allergiframkallande och giftig svamp inte är alldeles given, och rätt många matsvampar faktiskt är giftiga som råa (bl.a. är kamskivlingar och tegelsopp kända för det), kan rådet att inte alls äta rå svamp, trots allt vara en bra, generell försiktighetsåtgärd.

0

Robban O-hamn

18 jan 2009 kl. 18:38

Det är nog så att man måste prova sig fram till vad man själv tål och klarar av. Min fru får “kli” i halsen av råa morötter,tomater men har inga problem med tillagade.

0

Totte Gbg

18 jan 2009 kl. 19:11

Själv äter jag inte rå svamp o det med kli i halsen känner jag igen Robban…en får ta det lungt med dessa korsallergier…

http://allergi.nu/allergi/korsallergier/

0

Susan

18 jan 2009 kl. 20:08

Tryffel serveras oftast rå i tunna skivor som ett lyxigt tillbehör till pasta, sallad, omelett eller risotto.

0

Bo E

19 jan 2009 kl. 11:11

Små fräscha äggsvampar är mumsiga, och i liten mängd kan det vara läckert att tugga på de små skivlingarna som smakar lök.
Nejlikbroskskivling har en fin smak och arom även som rå, men inget jag äter i större mängd.
De är så mycket godare smörstekta!

Kamskivling och tegelsopp nämner Irene som misstänkt giftiga, och så må vara, de är väl inga läckerheter, men jag har ätit lite av dessa råa utan att på något vis må illa, däremot inget jag tyckte var gott.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone