Om jag inte minns fel, var det du som nämde Vombskogen. Om två veckor skall jag till Malmö, kan du tipsa mig närmare om denna plats. Är det ett stort område, svårt att hitta e.t.c
Och vad kan man tänkas se för svampar där och då.
Tack på förhand. Lena
Vombs fure är cirka 5km x 5 km, mest tallskog, som planterades på 1700-talet, med inslag av björk och gran, och skiljer sig därmed markant fråm den typiska skånska lövskogen. Området är mycket lättgånget men “symmetriskt” - man går lätt vilse om man har dåligt lokalsinne och solen inte är uppe.
Nu har det varit mycket varmt ett slag och tyvärr har det torkat upp en del i markerna, vilket märks tydligt i den sortens skog. Annars ska där finnas soppar och kremlor, men risken är att det är väl tidigt för det om 2 veckor. Murklor finns på våren, men nu är det för sent.
Lena, om du vill ha en förhandstitt på området kan du gå in på http://www.eniro.se och välja kartor. Skriv in “vombs fure” och sedan kan du använda valfri zoom eller bara klicka på kartan. Vanlig karta, hybrid eller flygfoto väljer uppe till höger om kartan. Möjlighet till en större karta går också att välja. Bor man på “rätt” ställe kan man få en riktigt bra upplösning på flygfotot.
Tack skall ni ha för svaren !
Ja, det är synd att det är så torrt nu, här runtomkring ser jag ingenting.
Men vi skall ta och dra ut en karta och ta en titt på området iallafall. Tar med GPSen för säkerhets skull.
Alltid smakar det gott med en fika ute i naturen och min syster kan förhoppningsvis ta sig dit, när längtan efter skogen blir för svår. Lena
Hörde, att ni skåningar skulle få regn igår och det var ju bra.Kan ni tipsa om andra platser som kan vara intressanta. Tänker då på den underbara lövskogen.
Vet att det är i tidigaste laget för de flesta arter, men något har väl tittat upp ? Hur det än är skall det bli intressant att se Skånes skogar med andra ögon. Lena
Degeberga ligger i östra Skåne och hyser utomordentligt fina svamplokaler, men för matsvamp är fortfarande Vombs fure bäst.
Men vill du se skånsk lövskog någorlunda nära Malmö, så finns ju Romeleåsen. Åk till Genarp och parkera på idrottsplatsen. Där tillstöter Skåneleden och man kan gå flera fina rundor därifrån på en eller ett par timmar. Där kan man också hitta kremlor och kantareller om det vill sig, men årstid och väder ska helst vara lite gynnsammare ön nu.
Regn fick vi idag, jag räknade till sju vattendroppar.
Hej !
Jag har tagit del av era svar, så om en dryg vecka får ni veta om och vad jag sett i svampväg i Skåne.
Var fram och åter till Norrtäljetrakten igår och där var lika tort och tomt. Återigen lovas regn, men det blir väl så , att när det väl börjar så håller det väl på i dagar. Hej, ifrån Lena
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.